Du får många tips här på det ena eller andra felet. Du skall i stället få några kontroll/felsökningstips som du lätt kan göra själv.
Först, ett bränslefilter:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... -st-82682/ Detta är
bara ett bildexempel och det står "för moped och MC" men det finns liknande till bilar också. Även samma prisklass. Vitsen med dom här är att man ser om bränsletillförseln fungerar. Filtret skall alltid var fyllt till minst 3/4-delar. Det får inte komma några luftbubblor i bränslet. Är det så, då har man en läcka någonstans som suger luft. Naturligtvis fungerar det som filter och håller borta föroreningar i bränslet. Det placeras på slangen mellan pumpen och förgasaren.
Tändgnistprovning med ett löst tändstift har redan
Rid54 beskrivit. Det finns även på Biltema en enkel och billig provare, ser ut som en penna ungefär. Den håller man intill en tändkabel och en lampa blinkar induktivt med tändgnistan. Man behöver alltså inte ta ur tändstiftet. Den säger dock inget om statusen på tändstiftet. Det
kan ju i princip vara totalt urbränt.
Startgasprovet, kan ge två svar. Om motorn startar på startgas, men stannar så fort gasen har tagit slut efter några sekunder, så har man ett fel på bränslesystemet. Om man vet till 100% att bränslesystemet fungerar men den ändå inte startar, så ligger det väldigt nära till att tändsystemet inte fungerar. Sedan kan det ju vara lite kombinerade fel på båda systemen, men då är vi inne på överkurs.
Startmotorn har vi nämnt, att man prövar med att rullstarta bilen i stället.
Tändspolen skall gå att kontrollmäta. Men nu har du dels 6 volt system och sedan är jag osäker på om du har en armerad tändspolekabel? Det normala är i alla fall så här: En tändspole har ju två olika lindningar. Den ena lindningen som kommer från brytarspetsarna har ett lågt ohmtal, 1 - 2 ohm. Den andra lindningen som matas från tändningslåset (med 6 volt i den armerade kabeln?) har ett högt ohmtal. På en 12-voltspole skall det ligga på 12 000 - 15 000 ohm. Jag vet inte säkert, men antar att det är det dubbla i ditt fall med en 6-voltspole? Någon annan vet säkert. Detta mäter man med en ohmmeter och spolen bortkopplad från alla anslutningar. Om du nu har en armerad kabel till tändspolen så mäter du mellan anslutningen på tändningslåset, som matar tändspolen och utgången på tändspolen som skickar högspänningen till fördelarlocket. Om spolen är dålig blir tändgnistan försvagad och har förlorat all effekt när den kommer fram till tändstiftet.
Laddning och batteristatus har också beskrivits.
Detta är några enkla inledande felsökningstips som man kan börja med för att "ringa in" en tänkbar felkälla. Och en multimeter är en bra investering när det gäller bilelektronik. Det är ju inte säkert att just "ditt fel" går att hitta med dom här metoderna, men har du genomfört dom utan att hitta något så har du samtidigt "bockat av dom som misstänkta" från felsökningen och kontrollerna.