PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Vadsomhelst.... Seriöst skulle jag tro på ett bränslerelaterat problem. Om bilen står i lutning (motlut) kan det vara så att det finns läcka i sugdelen av bränsleledningen, oftast sista biten till pumpen, och då tar pumpen luft i stället för bensin. Naturligtvis kan det vara nåt md tändningen, men plötslig död är inte så vanligt (enligt min erfarenhet). Kolla gnista är såklart ett måste. Ta ett löst tändstift och flytta över en av tändkablarna, med stiftet liggande på metallyta eller jordat med nån sladdstump. Gnista ska komma vid startförsök. Om inte, kolla bakåt (gnista från tändspolen?
Lågspänning till tändspolen?
Lågspänningen bryter (alltså brytarspetsarna funkar) vid tändspolen?
Du hade väl bytt det mesta tändsakerna, men inte tändspolen. Kan vara den, förstås, men kolla startgas först!
av Rådlös
Du får många tips här på det ena eller andra felet. Du skall i stället få några kontroll/felsökningstips som du lätt kan göra själv.

Först, ett bränslefilter: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... -st-82682/ Detta är bara ett bildexempel och det står "för moped och MC" men det finns liknande till bilar också. Även samma prisklass. Vitsen med dom här är att man ser om bränsletillförseln fungerar. Filtret skall alltid var fyllt till minst 3/4-delar. Det får inte komma några luftbubblor i bränslet. Är det så, då har man en läcka någonstans som suger luft. Naturligtvis fungerar det som filter och håller borta föroreningar i bränslet. Det placeras på slangen mellan pumpen och förgasaren.

Tändgnistprovning med ett löst tändstift har redan Rid54 beskrivit. Det finns även på Biltema en enkel och billig provare, ser ut som en penna ungefär. Den håller man intill en tändkabel och en lampa blinkar induktivt med tändgnistan. Man behöver alltså inte ta ur tändstiftet. Den säger dock inget om statusen på tändstiftet. Det kan ju i princip vara totalt urbränt.

Startgasprovet, kan ge två svar. Om motorn startar på startgas, men stannar så fort gasen har tagit slut efter några sekunder, så har man ett fel på bränslesystemet. Om man vet till 100% att bränslesystemet fungerar men den ändå inte startar, så ligger det väldigt nära till att tändsystemet inte fungerar. Sedan kan det ju vara lite kombinerade fel på båda systemen, men då är vi inne på överkurs.

Startmotorn har vi nämnt, att man prövar med att rullstarta bilen i stället.

Tändspolen skall gå att kontrollmäta. Men nu har du dels 6 volt system och sedan är jag osäker på om du har en armerad tändspolekabel? Det normala är i alla fall så här: En tändspole har ju två olika lindningar. Den ena lindningen som kommer från brytarspetsarna har ett lågt ohmtal, 1 - 2 ohm. Den andra lindningen som matas från tändningslåset (med 6 volt i den armerade kabeln?) har ett högt ohmtal. På en 12-voltspole skall det ligga på 12 000 - 15 000 ohm. Jag vet inte säkert, men antar att det är det dubbla i ditt fall med en 6-voltspole? Någon annan vet säkert. Detta mäter man med en ohmmeter och spolen bortkopplad från alla anslutningar. Om du nu har en armerad kabel till tändspolen så mäter du mellan anslutningen på tändningslåset, som matar tändspolen och utgången på tändspolen som skickar högspänningen till fördelarlocket. Om spolen är dålig blir tändgnistan försvagad och har förlorat all effekt när den kommer fram till tändstiftet.

Laddning och batteristatus har också beskrivits.

Detta är några enkla inledande felsökningstips som man kan börja med för att "ringa in" en tänkbar felkälla. Och en multimeter är en bra investering när det gäller bilelektronik. Det är ju inte säkert att just "ditt fel" går att hitta med dom här metoderna, men har du genomfört dom utan att hitta något så har du samtidigt "bockat av dom som misstänkta" från felsökningen och kontrollerna.
av umekille
Har du bensinpumpen med glasburk under ser du om den är bränsle i.
Smart rengöra den då o då.
Användarvisningsbild
av lennarte
umekille skrev:Har du bensinpumpen med glasburk under ser du om den är bränsle
Originalmonterat på alla B16 och tidiga B18 (hade en PV -61 B18, alltså en tidig -62-a) sitter en bensinpump med glasskål över pumpen. Det är väldigt lätt att se om det finns bensin framme (e.v får man torka av glaset). S--t och vatten syns också väldigt tydligt. Om motorn "gick på choke" innan den stannade kan det vara en förklaring, det är lätt att "sura ner" med choken på.

Mvh
Lennart
av kroon90
Ikväll skulle jag ut på en kvälls runda. Jag startade med choken och gick ur sen och skulle stänga garage porten direkt efter jag bara rörde porten så dog bilen. Och sen igen fick jag inte igång den.

Nu börjar man bli misstänksam på vissa saker
av umekille
Nu till en sista chansning...plocka loss förgasaren och gå igenom den.
har den blivit otät med åren och tar tjyvluft/beckat igen?
Prova innan med att någon drar på starten och du spreyar startgas runt
förgasaren och slangar vill den då puttra till är det luftläckage.
av kroon90
Har nu testat med startgas och bilen gick igång, men efter att bilen har gått igång och varit igång ca 10 min så dog den. Skulle starta den igen och den gick igång och stod igång typ 5 min, sen efter det så gick han bara igång med startgas.

Kan detta vara bränslepumpen eller förgasaren eller luftläckage någonstans? För bränlserelaterat är det nu iaf vad jag vet

Mvh
av kroon90
Har nu testat med startgas och bilen gick igång, men efter att bilen har gått igång och varit igång ca 10 min så dog den. Skulle starta den igen och den gick igång och stod igång typ 5 min, sen efter det så gick han bara igång med startgas.

Kan detta vara bränslepumpen eller förgasaren eller luftläckage någonstans? För bränlserelaterat är det nu iaf vad jag vet

Mvh
av Rådlös
Det kan vara så att det är skräp i tanken. När motorn startar suger pumpen i sig bränsle. Det samlas då runt sugröret i tanken och bygger på tills det tätar igen och motorn stannar. Då sjunker skräpet sakta tillbaka och nästa gång du startar, på startgas i vissa fall, så kommer det först rent bränsle men sedan sugs skräpet till röret och samma sak händer igen. Detta kan pågå i "evighet" eller tills man gör rent tanken.
Jag säger inte att det är så men kan vara en möjlighet.
Öppna där tankarmaturen sitter och kolla ner i tanken. Är det skräp på botten så får du tömma tanken och göra rent den. Är den rostangripen så är det enklaste att ta ur tanken helt. Skaffa sedan en klen kedja, t.ex Clas Ohlson 31-1910, några meter och lägg i tanken. Skaka, ruska runt, rulla tanken, rotera, och skaka igen. Håll på tills armarna glöder av smärta och lite till. Dammsug den genom armaturhålet så att allt löst skräp försvinner. Armaturen har du naturligtvis tagit ur vid den här skakningen. Och du har satt ett provisoriskt lock där i stället. På http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes kan du köpa en sorts "färg eller lack" som du ytbehandlar insidan med när den är ren. Den "färgen" tål både bensin och etanol så din tank kommer att fungera 50 - 60 år till.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]