NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Godmorgon eller nått :)

Bromsvätskan i våran V50 behöver bytas enligt verkstaden som mätte upp att det var för mycket vatten/fukt i.
På våran V70 som vi hade så bytte jag visserligen bromsok å vätska själv men när nipplar å skit börjar kärva så är det inte roligt så det är därför ett sådant jobb som jag gärna låter någon annan göra (verkstaden).

Hur byter tex Mechanum, Bilia osv bromsvätska i våra bilar? För att verkligen bli av med den värsta fukten så måste man väl släppa ut vätskan vid bromsoken?
Går det att "fuska" med detta på något sätt? Tänkte att jag ville ha lite extra koll på att dem verkligen gör på rätt sätt. Inte roligt att lägga 1600-1700:- om dem inte gör som man egentligen bör göra.

Nej, jag tänker inte och vill inte göra jobbet själv :)

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av CarMan
Korrekt utfört, så tömmer du behållaren, fyller på nytt och sen luftar vid alla hjul tills du bytt all vätska i ledningarna.

Vill man fuska så byter man bara i behållaren och den dåliga vätskan som kan orsaka korrosion, eller att bromsarna kockar blir kvar vid bromsoken... Inte bra!
Användarvisningsbild
av gooose
För att minimera att ev fukt/gammal vätska finns kvar så skall du

Tömma behållaren ,Detta görs oftast genom att man suger ur behållaren
Ev om det behövs torkar man ur den Svarta gegga som ibland finns i vissa bilar

Sedan så trycksätter man systemet vid behållaren och på detta sätt får du fyllt behållaren med ny vätska
nästa steg är att man öppna nipplarna och låter vätskan rinna ur tills ren vätska kommer

Då det ibland kan vara svårt att avgöra genom att se på vätskan så runt 2,5-3 dl/ hjul bör man låta rinna ur för att det skall vara ny vätska i systemet
Detta är vad jag fått för mej det vanligaste sättet

Sedan finns det en maskin som suger ur systemet genom nipplen men detta har jag bara sett en verkstad som hade och det var ingen stor verkstad utan en liten "no name" som låg granne med polarns firma

Fungerar säker lika bra Det viktiga är att all gammal vätska kommer ur och ingen luft finns i systemet när man är klar

//Gooose
av timebandit
Så det enda sättet att verkligen bli av med den gamla vätskan är faktiskt att man låter det rinna ur nipplarna på bromsoken?
Vill ju inte att dem fuskar och "bara" suger ur behållaren och fyller på med ny vätska utan verkligen få bort fukten som ligger vid oken.
Fast, det kanske inte bara går att suga ut behållaren å fylla på nytt utan att lufta bromsarna ändå, och då försvinner ju automatiskt den gamla vätskan som är kvar?

Så för att jag själv skall kunna säkerställa att verkstaden verkligen gör det rätt är att på något sätt ha koll på att dem tagit av hjulen och vart på nipplarna?
av rid54
timebandit skrev:Så det enda sättet att verkligen bli av med den gamla vätskan är faktiskt att man låter det rinna ur nipplarna på bromsoken?
Vill ju inte att dem fuskar och "bara" suger ur behållaren och fyller på med ny vätska utan verkligen få bort fukten som ligger vid oken.
Fast, det kanske inte bara går att suga ut behållaren å fylla på nytt utan att lufta bromsarna ändå, och då försvinner ju automatiskt den gamla vätskan som är kvar?

Så för att jag själv skall kunna säkerställa att verkstaden verkligen gör det rätt är att på något sätt ha koll på att dem tagit av hjulen och vart på nipplarna?
Precis som du säger. Det finns ingen genväg. Nipplarna måste öppnas och vätskan ut den vägen. Alla nipplar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag fick rådet, då jag en gång skulle byta, att ta en bromsvätska i annan färg vid bytet än den som finns i systemet, då ser du när det kommer ny vätska.
av timebandit
SvenB skrev:Jag fick rådet, då jag en gång skulle byta, att ta en bromsvätska i annan färg vid bytet än den som finns i systemet, då ser du när det kommer ny vätska.
Egentligen är det bara att öppna nippel efter nippel och låta det rinna igenom lite. Dock se till att nivån i behållaren inte sjunker för mycket så man måste lufta om allt. Men då jag haft lite strul med dessa nipplar å slangar på våran gamla V70 så känner jag att det vore skönt att slippa bekymret själv :)
För det är väl så att om verkstaden gör sönder något så får dem åtgärda det eller har jag helt fel?

Men då räcker det kanske att markera på hjulbultarna eller dyligt för att se om dem tagit av hjulen eller inte. Har dem det så kan man anta att dem gjort rätt annars inte...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tar sällan bort hjulen...

Bästa är väll att närvara!
av dieselputte
Man skall ju undvika att nivån blir så låg att det kan komma luft in i ABS enheten, då behövs tydligen specialverktyg för att lufta. Håller man sig alltid över min markeringen i behållaren undviker man detta.

Eftersom tillflödet och avluftningen sker på högsta punkt i oket är det bra att ha oket löst och vända det så man verkligen får ut all gammal vätska från okets cylinder.

Om oket är löst så kan man även passa på att rengöra bälgen och fetta insidan med speciellt avsett fett typ detta http://home.arcor.de/wawa.the.duck/tipps/bremse/208.jpg Jag har en tub sådant som jag monterat en sådan här http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/ ... ke-p280125 på då gängan är samma. Perfekt att trycka innaför bälgen och försiktigt spruta varvet runt.

Oket är ju minst lika mycket , rentav mer utsatt för fukt utifrån + SALT.
av timebandit
@CarMan: Helt rätt! :) Hade tänkt fråga hur lång tid det tar och om man kan vara med och vänta. Får väl se. Annars får man väl hoppas på att dem verkligen inte fuskar på några sätt.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌