Rådlös skrev:En förgasare klarar att reglera bränsleluftblandningen upp till ca 12 - 15 % etanolinblandning. Alltså något som skulle kunna heta E12 eller E15 i bästa fall. Absolut inte E85.Om man däremot konverterar förgasaren så kan man köra på 100% E85. På en Zenith Strombergförgasare slipar man nålen så att den ger ca 35% mer bränsle till den befintliga luftmängden.
Detta är det bästa alternativet, men det går att göra på andra sätt också.
Upp till c:a 50-50 räcker det att dra ut choken en bit. Ska man köra "ren" E85 kan man lägga en packning med 38mm hål mellan luftfilter och förgasare. Vill man vara riktigt "ordentlig" kan man svarva en "bussning" som passar direkt i förgasaren med ett 38mm hål mot luftfiltret och "konar ut" mot "ingenting" mot nålen. Fördelen med detta är att skulle du inte få tag i E85 är det bara att "plocka ut" pluggen och köra på bensin. Detta har jag provat under några år när E85 var nytt och med min förra bil (farsans gamla 144 -72) och det fungerar alldeles utmärkt. Pluggen fungerade bäst. Ner till +5°startade den fint, men under 0° fick jag "ge den" ett "sprut" startgas, så gick den. Förvärmarslangen drog jag direkt mellan uttaget på grenröret och in i luftfiltret. Besiktigade med fin-fina avgasvärden och besiktigaren tyckte det var en "lysande grej". Hade motor värmare på den också.
Angående "bygga avgassystem", "ta inte i" för mycket. 2" sportsystem är alldeles tillräckligt. 3" för bara en massa oväsen och har för stor diameter. Bilen blir "ryckigare" och får sämre vridmoment p.g.a för lite motstånd i avgassystemet.
Det finns/har funnits katalysator till bilar
utan Lambdareglering också, men "miljövinsten" var tveksam. Volvo på export till Kalifornien hade katalysator och lambdason redan på dom sista 140 modellerna, Har sett en Kalifornien importerad 145 -74 med kat och sond. men annars hade amerikanska bilar "bara" kat i många år till.
Mvh
Lennart