PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av likethepain
Tänkte ställa ännu en dum fråga. Jag tänkte bygga ett avgassystem och funderade på att använda katalysator även om jag kanske inte behöver.

Tänkte att det skulle bli lättare att få den igenom besiktningen också.. Är det en bra ide eller ska jag skippa det ?

Mvh
av twincab
Tänkte att det skulle bli lättare att få den igenom besiktningen också
är det avgasvärdet (Co2) du tänker på
så fyll i E85 (50/50) med bensin då blir värdena bättre! För att en katalysator ska funka så ska det vara blyfri bensin,( om katten verkligen ska funka ska du ha en syre sensor som reglerar luft/bränsle blandningen) har du
inte en "blyfri" konverterad topp så lägg dom pengarna på nåt annat . :D

Erik
av rid54
Går det överhuvudtaget att få tag i blyad bensin idag? De flesta B18/B20 klarar väl BF 95 utan större problem hursom. En katalysator kan inte arbeta effektivt utan att avgaserna "pendlar" mellan syrefria och med lite syre i (dvs motorn körs omväxlande aningen fett och sedan aningen magert med hjälp av motorstyrdatorn). Tror inte en kat hjälper, faktiskt, om du inte har full koll på bränsleblandningen.
av umekille
Blyersättningsmedel gäller ju för gammelbilar som inte har rostfria ventiler.
av Rådlös
Behovet av blyersättningsmedel är betydligt överdrivet.
http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Att hälla i 50/50 E85 skulle kunna fungera. Om det var en bil med insprutning.
Nu vet vi inte vad det är för ett bränslesystem i den aktuella bilen, men det troliga är väl en förgasare, eller?
En förgasare klarar att reglera bränsleluftblandningen upp till ca 12 - 15 % etanolinblandning. Alltså något som skulle kunna heta E12 eller E15 i bästa fall. Absolut inte E85.
Om man däremot konverterar förgasaren så kan man köra på 100% E85. På en Zenith Strombergförgasare slipar man nålen så att den ger ca 35% mer bränsle till den befintliga luftmängden. Det finns mer att läsa om detta på http://www.etanol.nu

Till dom som avråder från experiment med katalysator i en äldre förgasarbil inställer jag mig också. Men tillägger att det är fullt möjligt att blyfrikonvertera topplocket om man vill det. Finns t.o.m färdiga att köpa.

OBS! Det är skillnad på 100% etanol och 100% E85.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:En förgasare klarar att reglera bränsleluftblandningen upp till ca 12 - 15 % etanolinblandning. Alltså något som skulle kunna heta E12 eller E15 i bästa fall. Absolut inte E85.Om man däremot konverterar förgasaren så kan man köra på 100% E85. På en Zenith Strombergförgasare slipar man nålen så att den ger ca 35% mer bränsle till den befintliga luftmängden.
Detta är det bästa alternativet, men det går att göra på andra sätt också.
Upp till c:a 50-50 räcker det att dra ut choken en bit. Ska man köra "ren" E85 kan man lägga en packning med 38mm hål mellan luftfilter och förgasare. Vill man vara riktigt "ordentlig" kan man svarva en "bussning" som passar direkt i förgasaren med ett 38mm hål mot luftfiltret och "konar ut" mot "ingenting" mot nålen. Fördelen med detta är att skulle du inte få tag i E85 är det bara att "plocka ut" pluggen och köra på bensin. Detta har jag provat under några år när E85 var nytt och med min förra bil (farsans gamla 144 -72) och det fungerar alldeles utmärkt. Pluggen fungerade bäst. Ner till +5°startade den fint, men under 0° fick jag "ge den" ett "sprut" startgas, så gick den. Förvärmarslangen drog jag direkt mellan uttaget på grenröret och in i luftfiltret. Besiktigade med fin-fina avgasvärden och besiktigaren tyckte det var en "lysande grej". Hade motor värmare på den också.
Angående "bygga avgassystem", "ta inte i" för mycket. 2" sportsystem är alldeles tillräckligt. 3" för bara en massa oväsen och har för stor diameter. Bilen blir "ryckigare" och får sämre vridmoment p.g.a för lite motstånd i avgassystemet.
Det finns/har funnits katalysator till bilar utan Lambdareglering också, men "miljövinsten" var tveksam. Volvo på export till Kalifornien hade katalysator och lambdason redan på dom sista 140 modellerna, Har sett en Kalifornien importerad 145 -74 med kat och sond. men annars hade amerikanska bilar "bara" kat i många år till.

Mvh
Lennart
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]