Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Det jag är lite nyfiken på inför framtiden är hur driftskostnaderna kommer se ut på Volvos hybridbilar när de kommer på bredare front.
Där blir batteriet för eldriften en tung post för en begagnatköpare, t ex idag har V60 hybrid 8 års garanti på batteriet och ett nytt batteri kostar ca 100 000 kr. Det är lätt att förstå att efter 8 år är bilen då värt i stort sett inget. Men så länge batteriet orkar leverera ström och kan kan laddas t ex från solpanel hemmavid kommer "bränslekostnaderna" förhoppningsvis vara behagligt låga och plånboken le mest hela tiden.
Kanske när jag nästa gång byter bil om ca 10-12 år jag får möjlighet att välja en Volvo hybridbil, men det beror på inköpspris, garantitid på batteri , ev utbytesprogram för batteripacken osv om det är tillräckligt intressant rent ekonomiskt.
När bilen är så gammal att batteriet givit upp i stort sett helt så har man fortfarande en D5 automat S/S med möjlighet till AWD vilket borde göra att den håller sig ungefär som en vanlig D5 i värde. Batterierna är inte avsedda att bytas över huvud taget som det ser ut nu, men det är klart att om batterierna blir väldigt billiga så kan man väl räkna in ett byte...det lär nog inte bli så billigt att det är intressant.

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
Funk skrev:
När bilen är så gammal att batteriet givit upp i stort sett helt så har man fortfarande en D5 automat S/S med möjlighet till AWD vilket borde göra att den håller sig ungefär som en vanlig D5 i värde. Batterierna är inte avsedda att bytas över huvud taget som det ser ut nu, men det är klart att om batterierna blir väldigt billiga så kan man väl räkna in ett byte...det lär nog inte bli så billigt att det är intressant.

/Thomas
Ja det har du rätt i, bilen går ju att köra på dieselmotorn även om batteripacken är "slut".
Men man får väl hoppas att batteripacken kan tas ur bilen i så fall så man slipper kuska runt med flera hundra kilo onödig vikt.
Det är väl troligt att batteripacken aldrig lönar sig att byta ut, utan man får köra så länge den håller och sen kasta ut batteripacken så man slipper dra på den extra tyngden och på så vis få ner bränsleförbrukningen något den vägen fortsättningsvis.
Men ingen vet hur det ser ut om t ex 10 år.

/Bo
av Andis
Har inte sett priser till Volvos Hybrid bil från dom men helt okej priser till Prius har dom.

http://www.dormanhybrid.com/

DORMAN Part # 587001 More Info {#G928047110, G928147100, G951047030, G951047031} Hybrid Battery Pack; Reman

Batteri. Pant. Total.
$1,368.79 $1,083.00 $2,451.79

Kanske inte lönt att skicka tillbaka ett batteri till USA men om så får man ju tillbaka 1083 dollar.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Prius hybrid har ett 1,3kWh batteri, Prius Plugin har 4,4kWh. Volvo D6 har 11,5kWh om jag minns rätt.. det borde vara en aning dyrare.

/Thomas
En prius med kass batteri går inte att starta, iaf inte gen1. Vet vi att volvon kommer göra det?
av rid54
Prius har NiCd-batterier (gen 1 och 2, i alla fall), skulle inte Volvo ha Li-ion? Skillnad både i teknik och pris...

Prius har ett 12 V batteri för manöverström, men måste ha kräm i huvudbatteriet för att kunna starta bensinmotorn. Pajar batteriet "under gång" blir den i princip okörbar (transmissionen kräver att elmotorerna har ström hela tiden). Det finns inget konventionellt drivsystem alls.
av Andis
Ni har rätt allihop men vad kostade inte ett Prius batteri från början. Inga 13-1400 dollar vad jag minns.
Prisexemplet var till en 2005 års Prius

Sen brukar ju ett Li-ion batteri hålla mycket längre än både NiCd och NiMh batterier.

Så jag gissar att Dorman kommer hålla betydligt lägre priser på ersättnings batterier än vad priset kommer bli hos aktoriserad verkstad. Om man vill byta när det är dåligt.

Tänkte mest bara tipsa er att det finns alternativ på gång som nog kommer trycka ner dom enorma priser som figurerat tidigare.

Om jag minns rätt ville man ha till en Prius ca 80.000kr för ersättnings batteri från början. Men var länge sen så kan minnas fel.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Andis skrev:Byte Batteri i Prius gen 2

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag kan garantera att man inte lyfter batteriet i en V60 på det sättet.. :D
En prius med kass batteri går inte att starta, iaf inte gen1. Vet vi att volvon kommer göra det?
Det skall inte vara några problem, dock måste man ha kräm i 12V systemet.

/Thomas
av Andis
Funk skrev:
Andis skrev:Byte Batteri i Prius gen 2

Med vänlig hälsning,
Andis
Jag kan garantera att man inte lyfter batteriet i en V60 på det sättet.. :D
[/quote]

Klart man inte gör det är ju en Prius.

Nu tycker jag vi höjer ribban lite på den här diskussionen.

Eller är det ingen som förstår vad jag menar?

Jag menar att det är på väg eftermarknadstillverkare som tar fram batterier till dessa hybrid bilar.

Sen om det kommer till Volvo eller ej får vi se. Men vi kan ju hoppas på det.
Innan jag hitta dorman som tillverka batterier till Prius var det ju bara att skrota bilen om batteriet var slut men nu kan man ju faktiskt byta med försvarbar kostnad. Mot tidigare var det ju dyrare än man köper en begagnad Prius.

Jaja gör som ni vill orkar inte tugga mer sand nivå på det här nu.

Med vänlig hälsning,
Andis
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]