- ons 25 dec 2013, 15:53
/Thomas
Det jag är lite nyfiken på inför framtiden är hur driftskostnaderna kommer se ut på Volvos hybridbilar när de kommer på bredare front.När bilen är så gammal att batteriet givit upp i stort sett helt så har man fortfarande en D5 automat S/S med möjlighet till AWD vilket borde göra att den håller sig ungefär som en vanlig D5 i värde. Batterierna är inte avsedda att bytas över huvud taget som det ser ut nu, men det är klart att om batterierna blir väldigt billiga så kan man väl räkna in ett byte...det lär nog inte bli så billigt att det är intressant.
Där blir batteriet för eldriften en tung post för en begagnatköpare, t ex idag har V60 hybrid 8 års garanti på batteriet och ett nytt batteri kostar ca 100 000 kr. Det är lätt att förstå att efter 8 år är bilen då värt i stort sett inget. Men så länge batteriet orkar leverera ström och kan kan laddas t ex från solpanel hemmavid kommer "bränslekostnaderna" förhoppningsvis vara behagligt låga och plånboken le mest hela tiden.
Kanske när jag nästa gång byter bil om ca 10-12 år jag får möjlighet att välja en Volvo hybridbil, men det beror på inköpspris, garantitid på batteri , ev utbytesprogram för batteripacken osv om det är tillräckligt intressant rent ekonomiskt.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________