PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av likethepain
Halloj jag tror att min B20D är på väg att lämna in och undrar vad som är lämpligt att stoppa i ? skulle gärna vilja byta till en 5 vxl låda om det går utan att modifiera allt för mycket? Bilen är en 142 delux-71 Tacksam för svar
av Rådlös
Om du skall hålla dig till B20-motorn, som torde vara det enklaste, så finns det adapterringar för att montera senare växellådor från B21/23-motorerna.
http://www.smt.nu/
Kolla även här: Bild

Ett tillägg: En fyrväxlad med OD är ungefär dubbelt så lång som en fyrväxlad. En femväxlad är ungefär en ½ gånger längre än en fyrväxlad. Hur du än gör behöver du alltså plats i kardantunneln.
av likethepain
Om man skulle behålla den 4 växlade lådan skulle du rekommendera att renovera motorn eller ska man leta efter en ny B20D ? Motorn läcker mycket olja och jag är inte jättehaj på motorer. Skulle en B20E passa i min 142 a ? Skulle långa spaken ryka då? Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Ett tillägg: En fyrväxlad med OD är ungefär dubbelt så lång som en fyrväxlad. En femväxlad är ungefär en ½ gånger längre än en fyrväxlad. Hur du än gör behöver du alltså plats i kardantunneln.
Nja.. En sanning med modifikation. OD-lådan är längre, men det är gott om plats. Där sitter originalmonterat både OD och automat lådor på 140. OD lådans bakre fäste sitter på samma ställe på 4-växlad som på OD, bara en kraftigare "kudde". Detta gäller dom växellådor som fanns då (fram till -74) på 240 fanns samma växellådor i början, vet inte exakt när M46, 47 kom (kraftigare OD, 5vx). Vet ej hur dom passar, men plats finns. I normala fall (om du tar allt från en med B20 motor) passar OD lådan rakt av, om du tar kardanaxeln också. Det räcker med den främre delen.
Jag monterade OD-låda på min Volvo PV -61 B18. Där fick jag bredda "kardantunneln" och korta axeln för att få plats, men jag använde original balk med Amazonens "kudde" för OD-låda.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
likethepain skrev:Om man skulle behålla den 4 växlade lådan skulle du rekommendera att renovera motorn eller ska man leta efter en ny B20D ? Motorn läcker mycket olja och jag är inte jättehaj på motorer. Skulle en B20E passa i min 142 a ? Skulle långa spaken ryka då? Mvh
Dom B20 motorer som finns att köpa på beg. marknaden idag är ju minst 40 år gamla, så att hitta en i "nyskick" är nog att glömma. Renovera kostar ju, bara byta ringar och lager kan gå om motorn är i "hyfsat" skick. Det är kanske inget för en "lekman" men med hjälp av rätt böcker kommer man långt. Vissa saker måste man har hjälp med (hona cylindrar, slipa ventiler) kanske behöver man byta ventilstyrningar. Bygga om till blyfri bensin när man ändå håller på.
Alla motorer (B20) passar, du kan "plocka" ihop en motor av delar från både A,B,D och E. "Långa spaken" sitter på växellådan. Det är bara att byta locket på växellådan.
För att återgå till min PV. Jag hade motorblocket (som jag borrade om och monterade B20 standard kolvar) med vevaxeln från en B18 -68. Kamaxeln (ny) från B20E -71 - -73. topplocket från B20A -74 (den har dom större ventilerna som B20E har) som planslipades 5mm. Med rätt förgasare ger denna motor c:a 120 - 130 hk med ett "grymt" vrid.

Mvh
Lennart
av likethepain
Långa spaken är ju kult.. :D Passar växellådan till alla B20 modeller alltså? Om jag nu skulle hitta en motor i bättre skick än den jag har... Jag fastnade för 142 för formen men alla gamla volvo är vackra att titta på.. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
likethepain skrev:Långa spaken är ju kult.. Passar växellådan till alla B20 modeller alltså
Växellådan är samma på alla 140, det är bara locket som som skiljer om du vill ha lång eller kort spak. Vill du ha kort spak får du "flytta hålet" bara :lol:

Mvh
Lennart
av rid54
En B20 är ju oftast rätt motståndskraftig. Om man tänker sig jobbet att ta ur en motor och sätta i en, så är det ju nåt som bara måste göras om man byter motor. Då kommer ju frågan om vad du kan hitta för motor som är bättre än den nuvarande och vad denna kostar... Överväg att gå igenom den som sitter i! I bästa fall kanske det bara är överdelen (toppen) som är problemet och då slipper du ju att riva ut blocket etc. Visst kan det bli problem med kolvar, lager och sådant, men ett såpass stort jobb som motorbyte borde ju kanske grundläggas med att man tar reda på vad som är problemet...Om man inte får en ny motor gratis, typ... :D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]