likethepain skrev:Om man skulle behålla den 4 växlade lådan skulle du rekommendera att renovera motorn eller ska man leta efter en ny B20D ? Motorn läcker mycket olja och jag är inte jättehaj på motorer. Skulle en B20E passa i min 142 a ? Skulle långa spaken ryka då? Mvh
Dom B20 motorer som finns att köpa på beg. marknaden idag är ju minst 40 år gamla, så att hitta en i "nyskick" är nog att glömma. Renovera kostar ju, bara byta ringar och lager kan gå om motorn är i "hyfsat" skick. Det är kanske inget för en "lekman" men med hjälp av rätt böcker kommer man långt. Vissa saker måste man har hjälp med (hona cylindrar, slipa ventiler) kanske behöver man byta ventilstyrningar. Bygga om till blyfri bensin när man ändå håller på.
Alla motorer (B20) passar, du kan "plocka" ihop en motor av delar från både A,B,D och E. "Långa spaken" sitter på växellådan. Det är bara att byta locket på växellådan.
För att återgå till min PV. Jag hade motorblocket (som jag borrade om och monterade B20 standard kolvar) med vevaxeln från en B18 -68. Kamaxeln (ny) från B20E -71 - -73. topplocket från B20A -74 (den har dom större ventilerna som B20E har) som planslipades 5mm. Med rätt förgasare ger denna motor c:a 120 - 130 hk med ett "grymt" vrid.
Mvh
Lennart