NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#816243
Har varit och provkört en Volvo S40 1.8F -06 och blev faktiskt väldigt imponerad över hur skön bilen var att köra och hur pigg den var med tanke på fjuttmotorn. Bilen var i mycket bra skick, såg nästan ny ut och invändigt var den som ny, tokfin.

ca 10 000mil på mätaren och en prislapp på 65000, lite i överkant för min del men för en bra bil så kan jag äta vatten och dricka bröd ett tag. Dock fanns en tråkig sak, ovanför ett hjulhus baktill på bilen hade rost bubblat upp lacken i storlek av en femkrona. Fanns dock inga stenskott eller synliga skador på bilen och kunde inte se om bilen varit omlackad med ett dåligt arbete där rosten blommat upp. Men såg att ett plastskydd i underredet, just framför bakdäcket inte satt riktigt så drog ner den lite och såg blå lack på insidan av denna. Är det troligt att bilen varit med om någon skada och jobbet är dåligt gjort eller kan det röra sig om fabrikationsfel?

Enda sättet att titta bättre är ju att demontera plasten i hjulhuset men det lär inte firman som säljer bilen låta mig göra, vill ju heller inte komma hem med en ny bil och sedan hittar jag 13kg spackel i hjulhuset :(

Den andra grejjen jag märkte var att när man körde i låga farter på ettans växel och stampa ner kopplingen så varvade bilen ner till 500 varv, kändes som om den nästan skulle dö. Något fel eller är det standard på dessa 1.8F?
#816338
Be att få "rota" lite för att se vad lackskadan beror på, om du är orolig. Du har väl 12 års rostskyddsgaranti på bilen? Det borde väl inte vara några problem. Att tomgången går ner lågt är ett fenomen som dessa bilar har. Så länge de inte stannar så är allt lungt. Jag har inte haft någon S 40 1,8F men väl en V 50 1,8F i fyra år. Jag hade inga som helst problem med den bilen. Den bara tuffade och gick. Tittade också på "din bil" på Blocket, den ser ju jättefin ut. Du får ju dessutom vinterhjul på aluminiumfälg. Jag tror inte du behöver vara orolig.
#816380
Man bör ta bort innerskärmarna för rengöring typ vart annat år , framförallt för att få bort sandkorn som fastnar mellan innerskärmen och stänkskärmens lack. Då jag gjorde det så upptäckte jag att det samlats rätt mycket smuts innanför skärmkantens och innerskärmens övre punkt. Det var som en fuktig lera och jag misstänker att om denna fuktiga smuts inte tas bort så kommer rostangrepp garanterat. Möjligt att det är ett sådant rostangrepp du ser, eller så är det en dåligt lagad skada.

Jag skulle inte köpa bilen om jag inte fick göra en djupare undersökning. Det är mycket ovanligt med rostiga V50, har själv en -06 med samma miltal och inte en enda rost bubbla. Kolla upp antalet ägare,om det bara funnits någon enstaka borde det väl gå att få fram upplysningar om bilen krockats.
#816413
Är grymt sugen på bilen men det är ju det där med rosten. Ska det komma från hjulhusen så måste det ju nästan ha rostat hål då det sticker ut på utsidan av hjulhuset. Är helt övertygad om att jag inte får ta lös hjulhuset, tänkte ju låna hem bilen över natten för att titta på det men det gick inte för sig :(
#816419
Låna hem och få titta under innerskärmen hos bilfirman är olika saker. Bilarna är inte försäkrade på vanligt sätt eftersom de är avställda. Men, precis som dieselputte skrev så är rost inte det som dessa bilar är kända för. Jag tycker du skall ta ett snack med bilfirman igen. Eventuellt be att få någon form av garanti på lackskadan.Skulle det, mot förmodan, vara en genomrostning täcker ju rostskyddsgarantin den. Förklara din oro för dom, och att det bara är lackskadan som hindrar dig från att köpa bilen.
#816427
Men nu var det, enligt trådskaparen, ingen "yttre påverkan". Det han är orolig för är om det är en genomrostning underifrån. Det täcker rostskyddsgarantin.
#816431
Osäker på det, troligen inte. Men du måste nog bestämma dig vad du vill ha ut av en bil. Att du skulle få en helt felfri bil som aldrig varit med om någon incidens i den prisklass du letar är svårt. Jag tycker fortfarande att du skall resonera med bilfirman.
#816432
Ett annat tips är att kolla kondensorn om det är bytt, vill minnas att det är en modellspecifik egenskap att de "ger upp".
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]