Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Coyggy
Tjena!, jag köpte mig en 945a LTT från 98 förra veckan för 1500kr på grund av kass turbo, och bältet på förarsidan ej funkade.
Och folk påstår att har man bälten med bältessträckare så kan man inte byta ut dom för då ska det bli något vajse med elsystemet.

Så min fråga är ju givetvis om det går att byta ut?. (För man tycker ju att det borde gå att göra utan allt för mycket jobb).
av Coyggy
Okej, så det går inte enbart att plocka bort och sätta dit gamla hederliga bälten utan massa onödiga tillbehör?.
av NilsO
Är felet något med själva bältet eller rullmekanismen, eller är det att SRS-lampan lyser och felkoden pekar på sträckaren?
av Coyggy
Jag har ännu inte kollat så noga på det, men enligt förra ägaren så har "patronen" (eller vad man kallar det) gått av så bältesrullen har låst sig och går inte att rubba på.
av NilsO
Då går det ju inte riktigt att veta.

Om sträckaren löst ut måste det ju bero på att bilen är krockad, och då måste man byta alla SRS-komponenter som löst ut plus styrenheten. Det är inte omöjligt, men kanske inget man gör själv. Annars kommer bilen inte att klara besiktningen (eller ska åtminstone inte göra det).

Är det däremot bara ett mekaniskt fel kan man byta bältesrullen utan att det påverkar SRS-systemet. Så om bilen inte varit krockad och SRS-lampan inte lyser är det nog inget större problem.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]