Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu har bilen nått 5000mil är en 940 -97.

Tänkte byta lite vätskor i den.

Vilken olja kvalitet/sort är det som rekommenderas?
motor
bromsar
växelåda
styrservo
bakaxel

Lyssnar gärna på erfarenheter kring vad ni andra kör på.

/C
av niklas
Kika i din instruktionsbok så får du nog svaren..
Användarvisningsbild
av enpc
Tjena

Kolla vilken motorolja som används tidigare. Märket är strutsamma men det viktiga är om det är halv eller hel syntetisk olja som används. Satsa sedan själv på en helsyntetisk olja. Mitt tips är Castrol Magnatec som är fin. Om nu bilen har körts på en halvsyntetisk olja tidigare så byt som vanligt filter och olja ytterliggare en ggn efter ca 100 mil efter 1:a bytet. För att rester och skit av den tidigare oljan släpper eftersom. (tips om bilen har turbo så byt olja ca vart 800:e mil.)

Bromsolja Delphi lockheed super D.O.T5.1 (annars kan du höra dig för på Volvo el på Mekko)

Även till växellådan har Castrol mkt fin olja (står på flaskorna vilken du ska ha till din bil, annars fråga expediten så du får rätt)

Styrservo olja brukar jag köpa på Volvo (hm av någon anledning) ...jo för dom brukar alltid även ha dom nya koppar tätningarna som du behöver byta vid varje oljebyte.

Bakaxeln är det mer viktigt med. Där måste du ta hjälp av ett proffs om du inte är van. Det är väldigt viktigt att det blir rätt viskositet på oljan så att oljan tar åt sig för mkt fukt. annars pajar lager och lameller. Det finns en tagg mitt på bakaxeln som talar om vilken utväxling , diff mm

Sedan är det ju lite jobb med detta det är ju inte bara att tappa ur gammal olja och sedan fylla på ny i Styrservon och bromsarna.

Hoppas detta hjälpte ....annars får du väl fråga mer :D :shock: :D :D :D
av 164anders
dom här oljorna använder jag i min bil:

motor agrol spectra 5w-40, fast du kan använda vilken syntetolja du vill bara varmviskositeten inte är lägre än 40 ( använd ej 10w-30,5w-30,0w-30 då det är risk för oljeläckage)

i växelådan funkar castrol smx-s 75w-85 utmärkt.

bakaxeln kör du en Gl-5 klassad olja, ex vis castrol saf-x 75w-140, dyr men bra!
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?