Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bo Germundson
Hej!

Har en 745 som rycker hackar och låter konstigt vid 3000 varv
på fyran och femman. och tappar kraften. Motorn är en 230f.

Har bytt bränslepump. hjälpte inte.

Tacksam för tips.

Mvh Bosse
Användarvisningsbild
av Sparkz
Årsmodell?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tändkablar/lock? Överslag brukar visa sig mest vid belastning.
av Bo Germundson
Hej igen!

Tändkablar och lock verkar ok. Har även bytt tändstift och båda bränslepumparna. Den blev mycket piggare efter bytet av stift och rengöring av lock, men den rycker och låter fortfarande och i samband med det kommer det även ljusa rökpuffar. Har även vissa problem med tomgången.
Har det något samband med det andra feelet?

Mvh Bosse
av Arne
Förlorar du kylvatten?
av Bo Germundson
Hej!

Nej, jag fölorar inte kylvatten. Jag har en fördelare med hallgivare
innanför fördelarlocket. Kan den spöka?

Mvh Bosse
av selahn
Tjena, jag har nästintill samma problem.

Men det är så att min 740 -88 med motor B230E rycker i början när man startar den på morgonen, den startar helt super men sedan är tomgången lite halv lustig under den tid den rycker. Alltså, den ligger på väldigt låg tomgång så man får hålla lite gas ibland för att man inte kanske ska få motorstopp lr segdra den även på 1:an.

Detta rycker tills ca 30 min har gått, sen försvinner det helt och hållet!

Har pratat med en kompis som är bilmek, han va nästan 100% säker på att det va fördelaren/rotorn som det har kommit i fukt i och det tar ett tag beror på hur länge den har stått stilla t.ex över natten

packningen kanske läcker? Oxid på kontaktytorna för tändkablarna?

Kan kylarvattnet ha något med detta att göra kanske?

Fyllde på kylarvatten för ca 2 veckor sen, låg lite över max då och nu mellan max och minimum.

Jag har inte den rdiga kunskapen hur jag tar bort fördelaren osv, kommer inte åt den på ett bra sett, ligger intill "torpedväggen"

Skulle vara tacksam för svar. Inget vidare att åka runt med ryckig bil. Huvet far fram och tillbaka :cry:

mvh / Andreas
av zac
För B230F så kan det vara LMM som är på väg att ge upp.
Försök låna en och prova, köp annars en på skroten.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?