PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av SW3DEN
hej jag har en b20 som vägrar starta den går bara runt.den har gått hur bra som hellst innan sen lät jag den stå nån dag sen var den helt död. jag har bytt tändkablar,tändstift,kondensator,brytarspets,tändspole,soppapump. vad kan felet vara?
av Arne
Tändning eller bränsle, du måste först konstatera om den får gnista och/eller den får bränsle. Det går inte att säga var du har felet förrän du felsöker dessa två saker först.
av rid54
Som sagt, kolla de fundamentala sakerna...
Tag ett av de gamla tändstiften och jorda det mot motorn. Flytta tändkablarna en i taget från sina ordinarie stift till detta "indikeringsstift" och kolla om det blir gnista. Om inte, koppla detta stift till tändspolen direkt. Blir det inte gnista, måste du kolla lågspänningssidan (brytarspetsar och tändspole). Blir det gnista från tändspolen men inte till resp tändstift är fördelaren misstänkt.Kolla dess insida och rotorn efter överslagsmärken och/eller fukt.

Är gnistan OK måste du kolla bränsledelen. Börja med startgas. Startar den med startgas men stannar, så har du ett bränsleproblem av något slag. (rör, slangar, pump, förgasare/insprutning...)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]