PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#807336
efter en lång renovering av hela traktorn så tänkte jag ge motorn lite omtanke också. Jag flyttade över grenrör/insug med förgasaren kvar på från reservdelsmotorn och böt även soppa pumpen eftersom min var dålig. motorn jag tagit delarna ifrån har suttit i en 74 automat. Jag gjorde rent blocket ordentligt innan jag drog dit packningen och böt även avgaspackningen mellan grenröret och downpipen. När jag sen startade motorn så går han knappt igång och jag fick samma symptom som jag fick när jag böt en trasig fördelare som gjorde att motorn behövde väldigt sen tändning för att gå mot en ny. Då var den orklös och gick knappt men behövde bara ställa tändningen tidigare så gick den fint. Pappa sa åt mig att sluta då enligt han sa att det va ungefär 30% av avgaserna och ljudet som gick via avgassystemet. Har jag dragit det för dåligt? Kan det göra att motorn dör så fort man släpper gasen och skjuter både via förgasaren och avgassystemet? Jag tror att tändningen ska ställas tidigare så han slutar skjuta och går jämnt och sen leta efter eventuella läckor. Jag vet att mitt avgassystem är väldigt dåligt då det är ett hemmabygge i dimension 2,5" som har många svetsläckor så jag tror inte det är enbart läckor.
Motrn har stått ute i nästan 6 månader tills nu.
#807419
Använder du stroboskoplampa när du justerar tändningen? Det är nästan en absolut förutsättning för att det skall bli bra. Att ställa in tändningen är ju något som inte syns på utsidan. Hela resultatet sker ju inne i motorn och det ser man inte (mer än att bilen går dåligt). Så investera i en stroboskoplampa om du inte har någon. Dom kostar ca 300 kr. När det sedan blir känt i kompisgänget och bland jobbarkompisar att du har en stroboskoplampa blir du en populär person.
Sedan är det ju så med förgasaren också att den skall justeras till sitt rätta läge. Inte bara med skruvar på utsidan. Nålen skall vara avpassad för den aktuella motorn och den skall sitta i rätt läge.
Dom här två enheterna, tändning och förgasare måste "väga jämt". Alltså båda måste vara perfekt inställda för att kunna jobba både ihop och var för sig med sina respektive enheter så att slutresultatet blir det optimala. Alltså att motorn går perfekt.
#807421
jag ställer tändningen med hjälp av örat enbart. lånade en stroboskoplampa förut men har ingen egen tyvärr. Hur lokaliserar jag en avgasläcka lättast? Fördelaren är fortfarande vriden ett varv på kuggen för att vi skulle kunna ställa ställa tändningen så sent som den trasiga fördelaren behövde så jag tror att om jag vrider tillbaks till "ursprungsläget" som den ska stå. Då borde han sluta skjuta och kunna gå på tomgång och sen kan jag leta efter läckor. Vågar jag dra det hårdare bara och täta det på det viset eller vågar man ta isär grenrör och insug för att se att packningen ligger rätt och sen dra dit den igen? Kan det va så enkelt att cylindrarna som är lite konade i båda ändarna sitter lite snett i grenröret? Tändföljden ska vara rätt men har inte nollat motorn och kollat att rotorn pekar rätt, kan ha gjort samma fel som förut då jag satte fördelaren ett halvvarv fel. Fördelaren satt löst vid starten förresten. Ska kolla allt ordentligt när jag kommer hem del för del. Förgasaren som sitter på nu ser nyrenoverad ut och den andra motorn gick problemfritt med den förgasaren. Min gav för mycket soppa så stiften sotade igen därav bytet av hela insuget och grenrör med förgasare från automat motorn.
#807461
Jag tror att på en B20 så är grundinställning av tändningen nåt man klarar utan stroboskop. Ta loss högspänningskabeln från tändspolen (för säkerhets skull). Koppla in en 12 V lampa eller en voltmeter mellan den kontakt på tändspolen som går till brytarspetsarna (+) och jord (-). Slå på tändningen. När brytarspetsarna är öppna ska du ha lampan lysande eller 12 V på voltmetern; när spetsarna är slutna ska det vara 0 V (eller nästan. Lampan ska slockna). Torka av remskivan så du ser gradmarkeringarna och ställ 10-gradersmärket FÖD vid index på kamdrevkåpan. Vrid sedan hela fördelaren så att spetsarna precis bryter när vevaxeln står på 10 grader FÖD. Dra fast fördelaren och prova tändläget genom att dra runt motorn och se att det bryter på samma ställe (alltså för att kompensera för ev glapp). Sätt ihop tändsystemet och prova att starta. 10 grader FÖD är en ofarlig startposition, men du kan behöva justera ned lite om motorn spikar eller om den går dåligt, dock inte mycket. Kolla gärna senare med stroboskop vid nåt lämpligt varvtal. Gamla fördelare är ofta slappa i centrifugalregulatorn och det kan ge alldeles för hög tändning redan vid 1500 varv och då spikar motorn gärna. Se till att du har vacuumet rätt ordnat, men ta bort det när du kollar med stroboskop. Vid grundinställningen kan det sitta kvar.
#807664
Jag har aldrig haft några problem med just grenröret, så har inte tränat så mycket :D . Jag skulle nog börja med att ta loss, säkerställa att tätningsytan är hel och plan, samt att packningen är felfri. Sedan provpassa på pinnbultarna och se att grenröret inte "kärvar fast" innan det bottnar mot toppen (dvs att inte något "hamnat emellan). Tätningsytan i toppen kollas också, såklart. Sedan är mitt minne lite osäkert, men rören sitter väl ihop? Man kanske måste säkerställa att mellanväggen (i så fall) inte har fått nån spricka eller så. Montera grenröret och dra muttrarna i små steg. Packningen bör kunna återanvändas om den är hel.

Gör en noggrann koll av fördelarlocket, så det inte finns överslagsbanor mellan kontakterna till tändstiften (har råkat ur för att det blir en kolbana genom plasten så att två stift tänder samtidigt!), kolla tändföljden en extra gång, se till att tändkablarna inte ligger ihop (om de inte är helt nya); är isoleringen dålig kan det slå igenom.
#807701
rören du pratar om som jag tror är de saker som jag kallar cylindrar låg löst i varje avgaskanal. Okej tack för all hjälp!
Jag började min felsökning med att ställa remskivan så markerinben på transmisionskåpan pekade på noll och då pekade rotorn inte på sträcket! Hitta ett fel redan där.;) vred fördelaren så att rotorn pekade på markeringen på fördelaren. Ställde sen markeringen på 10 grader föd och vred fördelaren tills brytaren stängde. Kollade sen tändföljden som var fel! Hade bytt plats på tändkabel 2 och 3 så flyttade dom till rätt stift och gick vidare till läckan. Det va ju nån jävla gnölföding klenis som hade dragit muttrarna! Hade vart alldeles för försiktig. Drog åt dom och starta och motorn gick som en klocka! Fick ställa tändningen lite tidigare och ställa ner tomgången lite. Den blårykte/vitrykte men det försvann rätt snabbt. Såg inga läckor och efter jag fått upp lite värme och så satt jag på full värme på värme paketet och satte på fläkten så jag fick bra cirkulation på vattnet så gick han upp i normal temperatur och stannade där. Växellådan började dock skramla och "skära" så ett ras är nog nära tyvärr så åker på att köpa ny låda också!:/
#807710
Låter som du kommit en bra bit på väg med motorn. Trevligt! Lådan verkar ju mindre kul, men du får väl återkomma... :D

Fast jag menade grenrören... Jag blir lite osäker nu efter de år som gått sedan jag fixade med dessa motorer själv, men jag menade om avgas- och insugsgrenröret hänger ihop i ett stycke. Då finns en mellanvägg mellan dem. Kan ha varit en äldre variant.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]