- ons 20 nov 2013, 22:40
efter en lång renovering av hela traktorn så tänkte jag ge motorn lite omtanke också. Jag flyttade över grenrör/insug med förgasaren kvar på från reservdelsmotorn och böt även soppa pumpen eftersom min var dålig. motorn jag tagit delarna ifrån har suttit i en 74 automat. Jag gjorde rent blocket ordentligt innan jag drog dit packningen och böt även avgaspackningen mellan grenröret och downpipen. När jag sen startade motorn så går han knappt igång och jag fick samma symptom som jag fick när jag böt en trasig fördelare som gjorde att motorn behövde väldigt sen tändning för att gå mot en ny. Då var den orklös och gick knappt men behövde bara ställa tändningen tidigare så gick den fint. Pappa sa åt mig att sluta då enligt han sa att det va ungefär 30% av avgaserna och ljudet som gick via avgassystemet. Har jag dragit det för dåligt? Kan det göra att motorn dör så fort man släpper gasen och skjuter både via förgasaren och avgassystemet? Jag tror att tändningen ska ställas tidigare så han slutar skjuta och går jämnt och sen leta efter eventuella läckor. Jag vet att mitt avgassystem är väldigt dåligt då det är ett hemmabygge i dimension 2,5" som har många svetsläckor så jag tror inte det är enbart läckor.
Motrn har stått ute i nästan 6 månader tills nu.
Motrn har stått ute i nästan 6 månader tills nu.