- tis 12 nov 2013, 22:47
#804756
Jag har en batteri- underhållsladdare (http://www.blackanddecker.se/automotive ... no/BDV090/) med en 12 V-tillbehörskontakt (som passar till uttaget för cigarettändaren). Det finns även möjlighet att ansluta till batteriet med batteriklämmor och ringkabelskor, istället.
Jag hade tänkt att underhållsladda batteriet till Volvo 240:n från 1993. Bilen står i ett gemensamhetsgarage från 60-talet, tillsammans med många andra bilar och det finns en hylla uppsatt ovanför motorhuven som gör att det inte går att öppna motorhuven nämnvärt, vilket gör det svårt att komma åt batteriet. Jag vill heller inte lämna motorhuven öppen och bilen olåst och olarmad i garaget.
Så om jag kunde göra inkopplingen till batteriet inifrån kupén och även ha laddenheten i kupén, så tänkte jag att jag kunde låsa bilen och ha motorhuven stängd. Är det så här som det är tänkt att fungera:
1. Man sätter i kontaktdonet ("tillbehörskontakten") till laddaren i uttaget för cigarettändaren.
2. Man sätter i kontakten till laddaren i nätuttaget för kupévärmaren på passagerarsidan fram.
3. Man ansluter allt till nätet via motorvärmaruttaget framtill på bilen.
Det skulle vara jättebra isåfall, men jag misstänker att det inte är riktigt så enkelt.
Motorvärmaren kommer väl att gå igång också? Det skulle jag kunna komma runt genom att istället för punkt 2 och 3 dra strömsladden lite diskret genom passagerarfönstret fram. (Det är bara 10 cm till en yttervägg på denna sida, så här kommer inga obehöriga fram.)
Och sedan är nästa fråga om tändaruttaget överhuvudtaget är aktivt när bilen är avstängd?
Sedan står i användarhandledningen att explosiva gaser bildas när man laddar batteriet och att batteriladdaren innehåller strömbrytare som kan ge upphov till gnistor. Så jag undrar om man måste ha motorhuven öppen iallafall och om det är olämpligt att ha laddaren i kupén, eller om de bara vill säga att man inte ska ha batteriet och laddaren nära varandra.
Filosofin "friskt kopplat är hälften brunnet" är inget som jag tänkt att tillämpa, så jag skulle vara väldigt tacksam för tips. Givetvis kommer jag att inte att lämna laddningen vind för våg, men jag planerar heller inte att sitta och vaka över den i garaget.
Eller är det kanske lättare att få till det med laddning på V70:n än på 240:n? Där har jag egentligen samma behov som för 240:n.
Jag hade tänkt att underhållsladda batteriet till Volvo 240:n från 1993. Bilen står i ett gemensamhetsgarage från 60-talet, tillsammans med många andra bilar och det finns en hylla uppsatt ovanför motorhuven som gör att det inte går att öppna motorhuven nämnvärt, vilket gör det svårt att komma åt batteriet. Jag vill heller inte lämna motorhuven öppen och bilen olåst och olarmad i garaget.
Så om jag kunde göra inkopplingen till batteriet inifrån kupén och även ha laddenheten i kupén, så tänkte jag att jag kunde låsa bilen och ha motorhuven stängd. Är det så här som det är tänkt att fungera:
1. Man sätter i kontaktdonet ("tillbehörskontakten") till laddaren i uttaget för cigarettändaren.
2. Man sätter i kontakten till laddaren i nätuttaget för kupévärmaren på passagerarsidan fram.
3. Man ansluter allt till nätet via motorvärmaruttaget framtill på bilen.
Det skulle vara jättebra isåfall, men jag misstänker att det inte är riktigt så enkelt.
Motorvärmaren kommer väl att gå igång också? Det skulle jag kunna komma runt genom att istället för punkt 2 och 3 dra strömsladden lite diskret genom passagerarfönstret fram. (Det är bara 10 cm till en yttervägg på denna sida, så här kommer inga obehöriga fram.)
Och sedan är nästa fråga om tändaruttaget överhuvudtaget är aktivt när bilen är avstängd?
Sedan står i användarhandledningen att explosiva gaser bildas när man laddar batteriet och att batteriladdaren innehåller strömbrytare som kan ge upphov till gnistor. Så jag undrar om man måste ha motorhuven öppen iallafall och om det är olämpligt att ha laddaren i kupén, eller om de bara vill säga att man inte ska ha batteriet och laddaren nära varandra.
Filosofin "friskt kopplat är hälften brunnet" är inget som jag tänkt att tillämpa, så jag skulle vara väldigt tacksam för tips. Givetvis kommer jag att inte att lämna laddningen vind för våg, men jag planerar heller inte att sitta och vaka över den i garaget.
Eller är det kanske lättare att få till det med laddning på V70:n än på 240:n? Där har jag egentligen samma behov som för 240:n.
Låt framrutan vara större än backspegeln!