Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en batteri- underhållsladdare (http://www.blackanddecker.se/automotive ... no/BDV090/) med en 12 V-tillbehörskontakt (som passar till uttaget för cigarettändaren). Det finns även möjlighet att ansluta till batteriet med batteriklämmor och ringkabelskor, istället.

Jag hade tänkt att underhållsladda batteriet till Volvo 240:n från 1993. Bilen står i ett gemensamhetsgarage från 60-talet, tillsammans med många andra bilar och det finns en hylla uppsatt ovanför motorhuven som gör att det inte går att öppna motorhuven nämnvärt, vilket gör det svårt att komma åt batteriet. Jag vill heller inte lämna motorhuven öppen och bilen olåst och olarmad i garaget.

Så om jag kunde göra inkopplingen till batteriet inifrån kupén och även ha laddenheten i kupén, så tänkte jag att jag kunde låsa bilen och ha motorhuven stängd. Är det så här som det är tänkt att fungera:
1. Man sätter i kontaktdonet ("tillbehörskontakten") till laddaren i uttaget för cigarettändaren.
2. Man sätter i kontakten till laddaren i nätuttaget för kupévärmaren på passagerarsidan fram.
3. Man ansluter allt till nätet via motorvärmaruttaget framtill på bilen.

Det skulle vara jättebra isåfall, men jag misstänker att det inte är riktigt så enkelt.
Motorvärmaren kommer väl att gå igång också? Det skulle jag kunna komma runt genom att istället för punkt 2 och 3 dra strömsladden lite diskret genom passagerarfönstret fram. (Det är bara 10 cm till en yttervägg på denna sida, så här kommer inga obehöriga fram.)

Och sedan är nästa fråga om tändaruttaget överhuvudtaget är aktivt när bilen är avstängd?

Sedan står i användarhandledningen att explosiva gaser bildas när man laddar batteriet och att batteriladdaren innehåller strömbrytare som kan ge upphov till gnistor. Så jag undrar om man måste ha motorhuven öppen iallafall och om det är olämpligt att ha laddaren i kupén, eller om de bara vill säga att man inte ska ha batteriet och laddaren nära varandra.

Filosofin "friskt kopplat är hälften brunnet" är inget som jag tänkt att tillämpa, så jag skulle vara väldigt tacksam för tips. Givetvis kommer jag att inte att lämna laddningen vind för våg, men jag planerar heller inte att sitta och vaka över den i garaget.

Eller är det kanske lättare att få till det med laddning på V70:n än på 240:n? Där har jag egentligen samma behov som för 240:n.
jojjeblom skrev:Cigguttaget är väl bara aktivt när tändningen är på.
Betyder det att jag inte kan underhållsladda batteriet via 12-voltsuttaget?
Eller går det att skicka in ström den vägen ändå till batteriet?

Om jag ska ta ut ström därifrån borde jag ju ha tändningen på, jag har aldrig ens försökt att få ut ström den vägen utan att bilen varit igång.
Men om jag bara ska skicka in ström? Då kan det väl inte vara meningen att tändningen ska behöva vara på, eftersom jag inte har något behov av att få ström från bilen?
crumpets skrev:
Detta samt att det troligen har en rätt klen säkring känns som saker värda att fråga sig.
Jag har inte vågat prova att ladda via 12V-uttaget. Det sitter en 5A-säkring i laddarens kontaktdon, som skydd för laddaren. Men vad som finns åt andra hållet vet jag inte. Om det går en strömkabel direkt från cigarettuttaget till batteriet borde det väl vara likvärdigt med att ladda med klämmor eller kabelskor direkt på batteriet? Men hur vet jag att det är direktkopplat så? Om det går via något annat riskerar jag kanske att smälla det om jag skickar in ström. Går det att mäta hur mycket spänning jag har i batteriet genom 12V-uttaget?
PLA skrev:Kör bilen bort från hyllan, sätt på två sladdar på batteriet, låt dom hänga ut och stäng försiktig motorhuven. Kör bilen fram, sätt laddaren på hyllan, och förbind sladdarna till laddaren.
Vill det inte fungera?
Jo, fast smidigast vore det som det gick att ladda via 12V-uttaget, för då känns det som att det blir mer troligt att jag kommer att använda laddaren.
Allinug skrev:

Om jag ska ta ut ström därifrån borde jag ju ha tändningen på, jag har aldrig ens försökt att få ut ström den vägen utan att bilen varit igång.
Men om jag bara ska skicka in ström? Då kan det väl inte vara meningen att tändningen ska behöva vara på, eftersom jag inte har något behov av att få ström från bilen?
Cigguttaget fungerar bara i radioläge och tändningsläge. Det betyder att det inte är ihopkopplat med batteriet om nyckeln är i 0-läge, Du kan då varken ta ström från batteriet eller mata ström till batteriet från cigguttaget. Däremot kan du med laddaren bakmata det som går på radioläget bl.a. radio, torkare, fläkt, mm. Men det är det ingen nytta med.

Har du dragkrok? Isåfall kan man ladda genom släpvagnsuttaget om man kopplar pol nr 2 (som brukar användas för laddning, dimbakljus, backljus, etc. på släpvagnen) till konstant ström från batteriet. Gäller 7-poligt uttag.
Jag skulle inte koppla laddaren i cigarettändaruttaget. Det är risk för spänningsfall och laddaren är väl modern med finelektronik. Något tiotals felprocent på spänningsnivån kan sabba hela proceduren så att batteriet blir otillräckligt laddat. Laddaren tror att batterispänningen är XX,xx volt, men det är i själv verket bara XX,ox volt. Då kan det gå snett.
Din fundering med knallgas är rätt att laddaren inte bör vara nära batteriet. Om jag har förstått det rätt, så är knallgas lättare än luft. Den stiger uppåt. Om du då placerar laddaren lägre än batteriet så borde du ha minimerat den risken. (Detta är min spekulation. Inte säkert att den är hållbar) Men det är ju inte fel att ha den så långt bort åt sidan som kablarna tillåter.
Du säger uttag för motorvärmare. Är det med eller utan timer? Det finns andra varianter. Det kan t.ex vara ett uttag som ger en pulserande spänning i 10 minuter. Sedan är det avstängt i 10 minuter. Detta för att spara energi, men värme är i sig själv ganska trög så det märks inte så mycket. Det finns flera modeller för energispar speciellt i flerfamiljs bostadshusgarage. Kolla upp först. Normalt är det ofarligt att avbryta en laddning på ett bly/syrabatteri, men dom moderna styrda laddarna kanske får fnatt om spänningen slår till och från hela tiden.
Camel skrev:
Allinug skrev:

Cigguttaget fungerar bara i radioläge och tändningsläge. Det betyder att det inte är ihopkopplat med batteriet om nyckeln är i 0-läge, Du kan då varken ta ström från batteriet eller mata ström till batteriet från cigguttaget. Däremot kan du med laddaren bakmata det som går på radioläget bl.a. radio, torkare, fläkt, mm. Men det är det ingen nytta med.

Har du dragkrok? Isåfall kan man ladda genom släpvagnsuttaget om man kopplar pol nr 2 (som brukar användas för laddning, dimbakljus, backljus, etc. på släpvagnen) till konstant ström från batteriet. Gäller 7-poligt uttag.
Ok, så om man ska ladda batteriet via cigguttaget utan att behöva ha tändningen på så måste man sätta dit ett cigguttag med direktkoppling till batteriet?

Dragkrok finns. Om man ska ladda via släpvagnsuttaget, vad behöver man då för kontakt? Någon specialbyggd?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]