Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#802993
Hej igen.

Jag har nu tittat på den där ritningen som länkades till här.

Men jag är troligtvis trög i skallen.

Det står flera gånger om Pin X i förklaringen. Men jag ser inget Pin X. Det är ju bara nummer från 1 till 16???

Och sen en fråga till. Ska den där som går in på Pin 5 aldrig flyttas till något av dom andra Pin från 1 till 16 för att läsa av eventuella felkoder? Eller kommer alla felkoder på bilen att visa sig genom att man endast har den i Pin 5??
#803072
andreasw skrev:Har du kollat hur rotor och fördelarlock ser ut? Bytte just på min, och dom var inte fina... Min gick väldigt dåligt på hög gas.. =) Men man kan väl få alla möjliga fel!
Nej jag har faktiskt inte kollat detta. Men skulle det bero på detta så borde ju felet vara konsekvent så att säga. Gå dåligt hela tiden och inte efter 3-4 minuter. och sen samma sak igen efter varje uppstart eller????
#803081
Vi kan ju börja fundera på vad det kan vara som kommer igång efter 3-4 min drift.
Katalysatorn kanske?
eller Lambdasonden.
Båda kräver ju värme för att börja jobba. Vad händer om Lambdasonden tex "spikar" värdena den skickar till styrboxen just när den når arbetstemperatur, den kan antingen strypa eller dränka motorn (beroende på vad den ger för signal exakt)
Katten skickar ju ingen signal nånstans, men om du har en diagnossond som sitter efter katten så kan ju den ge en spikning också, dock tror jag inte den skulle göra annat än bara tända motorlampan.

Det bästa vore om du kunde koppla in en felkodsläsare och logga värdena just när den dör, en bra verkstad bör klara det om de har rätt utrustning för att kolla aktuell data (det bör de flesta lite större verkstäder ha), det bästa är om de kan få upp en graf med lambdasignalen, då ser man tydligt om den skjuter iväg åt något håll.

Min gissning är att felet kan ligga där nånstans.

Det skulle ju kunna vara en tempgivare också, men det känns lite långsökt i just detta fallet, men vi kan ha kvar det i baktanken om det inte ger några konstigheter på lambdan.
#803084
Malish skrev:Vi kan ju börja fundera på vad det kan vara som kommer igång efter 3-4 min drift.
Katalysatorn kanske?
eller Lambdasonden.
Båda kräver ju värme för att börja jobba. Vad händer om Lambdasonden tex "spikar" värdena den skickar till styrboxen just när den når arbetstemperatur, den kan antingen strypa eller dränka motorn (beroende på vad den ger för signal exakt)
Katten skickar ju ingen signal nånstans, men om du har en diagnossond som sitter efter katten så kan ju den ge en spikning också, dock tror jag inte den skulle göra annat än bara tända motorlampan.

Det bästa vore om du kunde koppla in en felkodsläsare och logga värdena just när den dör, en bra verkstad bör klara det om de har rätt utrustning för att kolla aktuell data (det bör de flesta lite större verkstäder ha), det bästa är om de kan få upp en graf med lambdasignalen, då ser man tydligt om den skjuter iväg åt något håll.

Min gissning är att felet kan ligga där nånstans.

Det skulle ju kunna vara en tempgivare också, men det känns lite långsökt i just detta fallet, men vi kan ha kvar det i baktanken om det inte ger några konstigheter på lambdan.
Tackar. Jag ska höra med en verkstad nära mig redan i morgon om detta. :)

Jag ska även så fort det slutar regna montera tillbaka den gamla Volvo Original Lambdasonden och se om det blir någon skillnad.
#803264
Jockemedkniven skrev:Nej jag har faktiskt inte kollat detta. Men skulle det bero på detta så borde ju felet vara konsekvent så att säga. Gå dåligt hela tiden och inte efter 3-4 minuter. och sen samma sak igen efter varje uppstart eller????
Nepp. Det kan komma och gå, gjorde det på min.
För det första så använder styrboxen olika program beorende på olika faktorer, bl.a. används en vid kallstart, där "choke" och diverse används, för att sedan övergå till en annan när motorn blivit varm. Ytterligare beter sig styrboxen olika beroende på hastighet, varvtal, gasläge, temperatur osv osv.

Dock brukar det kunna finnas någon typ av "regel" när det är tänddelarna som spökar. Min t ex, gick kalas kall, men efter man kört i skaplig hastighet ett tag, och sen sänkte ner till typ 30km/h och lägre varv (under 2k) så gick den apdåligt för att sedan gå perfekt när man kom över ~2k rpm igen. Dessutom gick den markant sämre när det var regnigt ute, vilket är väldigt klassiskt fördelar-fel.

Så kolla över dina tänddelar du, det tar ju ändå bara 5min och är en billig reparation om det skulle vara felet.

Hej! Jag kör en Volvo V40 D2 2015 (manuell) […]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Om du bytt givaren kan det naturligtvis vara h&oum[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack på 🙂