NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Orfeous skrev:Vad är det som gör att du tror att det skulle kunna vara den icke startande styrservopumpen som orsakar detta batteriproblem?

Det är en enhet som väl har ett permanent larm och en enhet som drar mycket ström, så då faller första misstanken på den. Det kan ju hända att styrelektroniken som ger ström till servot har skadats så den ger konstant ström till servot som kanske också blivit skadad ( överspänning?) , så att servots motorlindningar brunnit och lämnat rester som drar lite ström. EDIT: Kan ju vara kablen till servot som är skadad så att den leder ström till jord

I övrigt finns det ju inte så många storförbrukare som kan dra ur batteriet , lampor syns ju, värmeslingor i bakruta, stolvärme, kupefläkt , de flesta av dessa märker man ju på ett eller annat sätt.
Som tidigare nämnt kan det ju vara problem med startmotorn, finns nån tråd om detta. Startmotorn ligger ju med plus 12 V på via 150A säkring direkt från batteriet. Om man får avledning till jord från någon lindning så går det ju krypströmmar hela tiden. Den kabeln+säkring vet
jag inte om det är lätt att bryta, men den sitter direkt på batteriets pluspol.

Generatorns dioder tror jag inte på, de brinner helt enkelt av när de pajjar

Det enda som skall dra ström i viloläge är väl CEM, men den strömmen är låg (några mA). (Min bil stod avställd i drygt 6 månader utan att batteriet drogs ur) Med tångmätare mäter du först viloläget med fulladdat batteri och plockar säkring efter säkring, till slut bör du hitta en som minskar viloströmmen och då borde du ha lösningen.

Hoppas du får låna en tångmätare så bör du kunna isolera felet.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Efter radering av alla felkoder fick jag några problem med olika symptomer och meddelande både i meddelande fönstret och med olika blinkande och lysande lampor på instrumenteringen.
Direkt efter gjordes en avläsning av felkoderna och detta är en screenshot av vilka fel som hittades minus några som är gamla.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 ... o/vida.png

Någon som ser en röd tråd?
Vad är källfelet och vilka är följdfel?
av Raymond
El servon ligger ikke med på nett, og du har feil på HS Can High. Forsøk koble ut servoen og se om du får radert felkoden på HS Can, det er ikke sikkert det holder å ta hovedskiringen til servoen, koble fysiskt ifra den minste connectoren nede på servopumpen. For å få gjort det må du av med støtfangerhøljet framme.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tack, jag ska byta ut pumpen snart så vi får se..
kan hända att alla dessa felkoder blir eftersom inte bilen kan prata med EPS.
Det var ju sådär innan jag tog bort huvudsäkringen också.

Jag har dock inte plockat bort F53 (10A) den går också till styrservot o sitter under handsfacket (CEM)

Ska bli spännande att se hur detta slutar. Tycker bara så knepigt att det blir så många fel och att jag får så konstiga symptomer.
T.om el startspärr går i ibland då man ska starta bilen :)

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]