Orfeous skrev:Vad är det som gör att du tror att det skulle kunna vara den icke startande styrservopumpen som orsakar detta batteriproblem?
Det är en enhet som väl har ett permanent larm och en enhet som drar mycket ström, så då faller första misstanken på den. Det kan ju hända att styrelektroniken som ger ström till servot har skadats så den ger konstant ström till servot som kanske också blivit skadad ( överspänning?) , så att servots motorlindningar brunnit och lämnat rester som drar lite ström. EDIT: Kan ju vara kablen till servot som är skadad så att den leder ström till jord
I övrigt finns det ju inte så många storförbrukare som kan dra ur batteriet , lampor syns ju, värmeslingor i bakruta, stolvärme, kupefläkt , de flesta av dessa märker man ju på ett eller annat sätt.
Som tidigare nämnt kan det ju vara problem med startmotorn, finns nån tråd om detta. Startmotorn ligger ju med plus 12 V på via 150A säkring direkt från batteriet. Om man får avledning till jord från någon lindning så går det ju krypströmmar hela tiden. Den kabeln+säkring vet
jag inte om det är lätt att bryta, men den sitter direkt på batteriets pluspol.
Generatorns dioder tror jag inte på, de brinner helt enkelt av när de pajjar
Det enda som skall dra ström i viloläge är väl CEM, men den strömmen är låg (några mA). (
Min bil stod avställd i drygt 6 månader utan att batteriet drogs ur) Med tångmätare mäter du först viloläget med fulladdat batteri och plockar säkring efter säkring, till slut bör du hitta en som minskar viloströmmen och då borde du ha lösningen.
Hoppas du får låna en tångmätare så bör du kunna isolera felet.