Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knabbjolf
Tantens 740GL (B230F ?) dog en kväll på parkeringen vid järnvägsstationen.
Vägrade starta när hon kom hem från jobbet.
Soppa kommer, gnista är det. Jag får igång besten på startgas men den vägrar gå själv. Tror lite att felet bör vara nånstans i insprutet eftersom "halta hem" inte funkar. Har inte hunnit kolla felkoder men tacksam för glada tillrop var börja leta. Sover på soffan.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
knabbjolf skrev:Tantens 740GL (B230F ?) dog en kväll på parkeringen vid järnvägsstationen.
Vägrade starta när hon kom hem från jobbet.
Soppa kommer, gnista är det. Jag får igång besten på startgas men den vägrar gå själv. Tror lite att felet bör vara nånstans i insprutet eftersom "halta hem" inte funkar. Har inte hunnit kolla felkoder men tacksam för glada tillrop var börja leta. Sover på soffan.
Jag skulle gissa på spridarrelät (radioavstörningsrelät) som sitte på expansionskärlet. Du kollar om spridarna går genom diagnosuttag 2, tändning på och tre tryck på knappen. Först börjar spridarna smattra, sen tomgångsventilen och sen kallstartventilen... Nu vet inte jag hur kallt ni har det i vintermörkret...men är det -15 eller kallare så aktiveras kallstartventilen.
av Kena
Kolla om kamremmen är hel
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kena skrev:Kolla om kamremmen är hel
Svårt att få gnista om kamremmen är av! :wink:
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?