boper67 skrev:Hallå alla, jag är fullt medveten om att biltemas verktyg inte är allt jag behöver. Har letat efter en sån verktygssats som du visar på bilden Petsson men jag antar att priset på den vida överstiger 500:-. Åker nog på att tillverka egna. Men var har du köpt den?
Fast egentligen ville jag inte veta något om verktyg utan varför det skiljer mellan Volvos bok och Haynes beskrivning på jobbet. Samt om det går att klanta till det med kammarna vid återmontering som typ att montera upp och ner eller löser det sig av automatik med verktyget för kamaxellåsningen? Samt om volvos tolk som ska sättas in i blocket? På din bild Pettson, den längst ner till vänster.
Är ingen novis på mek men har träffat Murphy för många gånger och ville vara på den säkra sidan.
Priset på verktygs satsen överstiger vida 500kr och då inte tången, som bara den kostar 700kr. Satsen kommer ifrån england men levereras direkt från kina. Tången kommer från usa då volvo i sverige har en stor bit humor med lite gudskomplex. Volvo ville ha 4150kr för tången...
Anledningen till att det skiljer mellan volvos och haynes är egentligen två. Den största är att haynesböckerna och det sätt dom är skrivna på, översatt eller inte, är rena sopor både pedagogiskt och informationsmässigt. Det andra är att haynes utgår ifrån att allt går att lösa perfekt utan specialverktyg med snäva toleranser. Trots att det, för att bli perfekt krävs verktyg som har snäva toleranser.
Kan man göra fel. Ja dom första och största felen brukar uppstå när den som skruvar inte är medveten om att kamaxlarna är direktlagrade mellan kamkåpan och topplocket. Det betyder att när du lossar skruvarna till kåpan så ligger samtliga aktiva ventilfjädrar i spänn. Det i sin tur brukar bryta sönder övre kåpan i ena hörnet. När det ska återmonteras så är det inte ovanligt med sönderdragna gängor i ivern att tvinga ihop ventilfjädrarna, som bonus används M7. Annars är väl det vanligaste att folk blandar ihop kamaxlarna när det ska monteras ihop. Kamlåsningsverktyget hjälper inte till med nåt alls vid isär eller ihopmonteringen. Däremot satsen jag har låser både upp kamaxlarna i rätt läge, plus att det låser fast dom i övre kamkåpan. Tolken till vevaxeln däremot gör ju sitt jobb i alla lägen. Att komma ihåg: det finns inga packningar mellan kåpa och topplock. Det är endast tunt med lim. Silicon är bannlyst, volvos lim eller motsvarande det gäller.
Kan man göra jobbet utan specialverktyg? Absolut, men det kräver både tur och skicklighet för att bli riktigt bra.