Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boper67
Ok motorn är en B5254S med taskigt komp i tre cylindrar. Har gått runt 35000 mil. Har en renoverad topp med tillhörande lock som jag har förstått hör ihop med varandra. Så långt inga problem men innan man börjar ta isär allting så måste ju motorn nollas och där finns en fråga? Haynes uppger enbart att ställa markeringarna för kamdreven och veven i läge medans Volvo använder sig av en tolk som sätts in i motorn bakom startmotorn. (Finns ett litet lock där med sexkantsfattning om jag inte missuppfattat.) Vilken metod bör man använda och hur läggs kammarna tillbaks i locket? Är de urfrästa spåren i bakkant på kammarna inte centrerade? Tänkte mest på om det finns något upp och ner som det går att göra fel på? En annan fråga är om det är någon skillnad på lyftarna eller om de har samma reservdelsnr? Det syns ingen skillnad och anledningen till frågan är att de ligger huller om buller i en burk.... Tolk och kamaxellåsning verkar som att det går att köpa på biltema.
Nå vad tycker ni om detta?
av *pettson*
Man kanske bör hålla isär verktygs satserna.

En sats för kamremsbyte är inte tillräckligt vid topplocksbyte. Den nollställer kamaxlarna men hjälper inte till vid demontering/montering.

såhär ser satsen ut som jag har till topplocksbyten: Bild

Det går givetvis att utföra jobbet ändå men det kräver att man vet vad man håller på med för att inte orsaka permanenta skador på delarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, dom där klamrarna (eller vad dom kallas) är nästan ett måste.
Dom går ju vissterligen väldigt enkelt att bygga själv, men är ändå ack så viktiga. Sen går det ju även utan, men det krävs ju som sagt att man vet vad man gör och framför allt varför man ska göra si och så. Sen är det ju ändå rätt riskfyllt att göra utan, då det blir onödig belastning på skruvarna. Skulle en skruv gå av pga. belastningen så kan det få förödande konsekvenser som kommer kosta betydligt mer än dom där klamrarna.
av boper67
Hallå alla, jag är fullt medveten om att biltemas verktyg inte är allt jag behöver. Har letat efter en sån verktygssats som du visar på bilden Petsson men jag antar att priset på den vida överstiger 500:-. Åker nog på att tillverka egna. Men var har du köpt den?

Fast egentligen ville jag inte veta något om verktyg utan varför det skiljer mellan Volvos bok och Haynes beskrivning på jobbet. Samt om det går att klanta till det med kammarna vid återmontering som typ att montera upp och ner eller löser det sig av automatik med verktyget för kamaxellåsningen? Samt om volvos tolk som ska sättas in i blocket? På din bild Pettson, den längst ner till vänster.
Är ingen novis på mek men har träffat Murphy för många gånger och ville vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
av taxi
Spåren i kamaxlarnas ändar är offset, så det enda misstaget man kan göra där bör vara att förväxla själva kamaxlarna med varandra.
av *pettson*
boper67 skrev:Hallå alla, jag är fullt medveten om att biltemas verktyg inte är allt jag behöver. Har letat efter en sån verktygssats som du visar på bilden Petsson men jag antar att priset på den vida överstiger 500:-. Åker nog på att tillverka egna. Men var har du köpt den?

Fast egentligen ville jag inte veta något om verktyg utan varför det skiljer mellan Volvos bok och Haynes beskrivning på jobbet. Samt om det går att klanta till det med kammarna vid återmontering som typ att montera upp och ner eller löser det sig av automatik med verktyget för kamaxellåsningen? Samt om volvos tolk som ska sättas in i blocket? På din bild Pettson, den längst ner till vänster.
Är ingen novis på mek men har träffat Murphy för många gånger och ville vara på den säkra sidan.
Priset på verktygs satsen överstiger vida 500kr och då inte tången, som bara den kostar 700kr. Satsen kommer ifrån england men levereras direkt från kina. Tången kommer från usa då volvo i sverige har en stor bit humor med lite gudskomplex. Volvo ville ha 4150kr för tången...
Anledningen till att det skiljer mellan volvos och haynes är egentligen två. Den största är att haynesböckerna och det sätt dom är skrivna på, översatt eller inte, är rena sopor både pedagogiskt och informationsmässigt. Det andra är att haynes utgår ifrån att allt går att lösa perfekt utan specialverktyg med snäva toleranser. Trots att det, för att bli perfekt krävs verktyg som har snäva toleranser.
Kan man göra fel. Ja dom första och största felen brukar uppstå när den som skruvar inte är medveten om att kamaxlarna är direktlagrade mellan kamkåpan och topplocket. Det betyder att när du lossar skruvarna till kåpan så ligger samtliga aktiva ventilfjädrar i spänn. Det i sin tur brukar bryta sönder övre kåpan i ena hörnet. När det ska återmonteras så är det inte ovanligt med sönderdragna gängor i ivern att tvinga ihop ventilfjädrarna, som bonus används M7. Annars är väl det vanligaste att folk blandar ihop kamaxlarna när det ska monteras ihop. Kamlåsningsverktyget hjälper inte till med nåt alls vid isär eller ihopmonteringen. Däremot satsen jag har låser både upp kamaxlarna i rätt läge, plus att det låser fast dom i övre kamkåpan. Tolken till vevaxeln däremot gör ju sitt jobb i alla lägen. Att komma ihåg: det finns inga packningar mellan kåpa och topplock. Det är endast tunt med lim. Silicon är bannlyst, volvos lim eller motsvarande det gäller.

Kan man göra jobbet utan specialverktyg? Absolut, men det kräver både tur och skicklighet för att bli riktigt bra.

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]