Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Plasten på sidan av stolsunderredet har spruckit på mitt vrålåk. Det är den där plastpanelen som sitter runt knapparna för stolsinställningar och som sitter fast i något gummiliknande material längre bak på samma panel. Kan man på något smidigt sätt få bort denna plastpanel för att få dit en ny/bättre begagnad panel? Runt inställningsknapparna verkar det vara en egen plastpanel och den är hel. Det är panelen runt denna som är trasig och som jag vill byta ut.

Bild
Jag har exakt samma problem. Plastbiten är sprucken på samma ställe.
Möjligtvis kan man försöka ta loss plastbiten och se om det finns något artikelnummer för att sedan gå till Volvo och beställa en ny?
Har du kommit på något?
Ärligt talat så har jag inte hunnit kolla. Jag fick ett par utdrag ur VIDA med illustrationer och beskrivning men de var för den nya modellen, fast enligt instruktionerna så skall det gälla min årsmodell också. Det är lite av en idiotkonstruktion eftersom man gärna sätter ned röven lite för tidigt och liksom glider på plats i sätet, och då belastar man plasten.
175 kr hos Volvo i värnamo, och den är forstärkt i plasten, har just byttat på min..... vh gälleryd
Kostade 161:- på bilbolaget i östersund.
Det var lätt som en plätt att byta den.
Såg också att den var förstärkt på det ställe som den förra sprack på.
Ett tips är att man bör använda handtaget i taket för att ta sig in/ut, för att undvika belastning på plastbiten och ytterdelen på stolsklädseln.
Det hjälper inte att ändra stolsinställningen eftersom det är dynan som höjs. Panelen är kvar i samma läge.

Jag beställde en ny panel idag och den kostade hela 174 riksdaler. Ibland blir jag förvånad över hur billig en reservdel kan vara. Fast det är mycket pengar för en plastbit.
Nu jäklar är den bytt. Det tog bara drygt ett halvår. Man får inte ha bråttom när man mekar bil. Det var enkelt att få loss den, bara till att lossa en skruv längst ned i framkant på insidan och rycka till längst bak. Det pilliga var arbetsställningen och att klippa buntbanden utan att råka klippa av sladden också. Men det gick bra.

https://www.dropbox.com/s/j1jxqizidpn5h ... .52.48.jpg

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]