Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
En AWD är inget att ha innan det blev haldex då det kostar onödigt stora pengar att ersätta en hylsa, eller vinkelväxel eller viskon eller kardanaxel. Delar som det inte kryllar av på skrotarna. Delar som dränerar plånboken i onödan jämfört med en FWD. Delar som hade slitits mindre om någon funderat mera på hur dom skulle fungera ihop. När haldex gjorde entre så försvann också en stor del av utgifterna.
Att man håller sej till modellår som inte har elektroniskt spjäll gör att slipper få den utgiften. Bränslemässigt skedde inga under när denso tog över.
N serie är lättmekad även den oavsett hur det ser ut. Men den fick en så svulstig a-stolpe att jag som bredaxlad inte kan sitt långt bak och bekvämt utan att ha axeln mot stolpen hela tiden.

Hursomhelst klarar man sej långt med normala verktyg. Det krävs ingen raketforskare för att skruva 1992-2013. Dock blir datorn mer nödvändig efter 1999 då canbus började användas. Lässystem går å andra sidan att få tag i billigt utan problem.
av I.H.P
Eller också har han körställning som en gammal tant?
(Sorry, kunde inte låta bli)
//Björn
Användarvisningsbild
av Perc
*pettson* skrev:Men den fick en så svulstig a-stolpe att jag som bredaxlad inte kan sitt långt bak och bekvämt utan att ha axeln mot stolpen hela tiden.
Konstigt, det är inget jag känner igen från min V70N -04. Och jag är bredaxlad och meter två meter i strumplästen. Däremot försvann benutrymmet bak i stort sett helt då jag hade ställt in stolen som jag ville ha den. Man ville inte gärna heller sitta tre vuxna i baksätet någon längre tid. Detta är punkter som var bättre i årsmodellerna 92-00.

Men visst tycker även jag att det är mindre "luft runt huvudet" i N-modellen än i föregångaren. Smalare kupé och så vidare.

Mitt största klagomål på V70N är att den har en lång, fin motorhuv och en fet instrumentbräda. Man sitter långt bak i bilen som förare och det går ut över benutrymmet bak.

Och sen en annan liten skitsak också. Det skulle få vara någon centimeter mera utrymme mellan kardantunnel och bromspedal. Det är trångt för mina grova 46:or.

AnkaN7893 skrev:Kan även berätta att audi R8 har visco fyrhjulsdrift;) Så kass kan den ju inte va :D
Visko är inte nödvändigtvis dåligt, det beror helt på hur tekniken tillämpas. Audi lär väl ha en diff med visco som diffbroms och det är en helt annan grej än Volvos lösning.
av NilsO
Vill man kunna göra service och vissa reparationer själv behöver man såklart ha intresse, grundkunskaper, rätt verktyg och tid och tålamod. Men man behöver också kunna hitta information om bilmodellen. Jag har nästan aldrig grejat med någon annan bil än 740 och 940, men med hjälp av servicebok, en del gröna häften och kopplingsschema till rätt årsmodell är det inte mycket som inte går att begripa på den om man tar sig lite tid. Men utan den informationen skulle jag famla helt i blindo – att lista ut hur t.ex. bränslesystemet fungerar (och framför allt varför det inte gör det när det inte gör det) vore helt omöjligt, och då är det ändå ganska primitivt jämförelsevis.

Så letar man bil med tanken att själv kunna greja med den ska man nog också undersöka hur tillgången på information är.
av Malmstroem
Jag har skruvat i alla bilar jag haft -- förutom de nuvarande där det inte behövts (ännu).

Det har rört sig från årsmodell -74 till -05, bland annat 940, 855, V70 och V70N. Kan du skruva i en 740 kan du enkelt lära dig skruva i en V70 II. Det mesta fungerar på ungefär samma sätt. Trängre och svårare att komma åt, mer elektronik -- men grundfunktionen är densamma. Det går att hitta information om hur du fixar det mesta. (Även om en del rätt dyra prylar kan behöva bytas).

Jag tycker inte att du ska oroa dig för t.ex. V70N.
Användarvisningsbild
av Perc
Gissningsvis fanns det folk som åkte Duett och oroade sig för 745 också. "Dom här moderna bilarna kan man ju inte skruva själv"...
Användarvisningsbild
av hollan
Jo så har det alltid varit! När de blev insprutning och katalysator var de samma visa att man inte kunde justera och meka själv längre
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det är ju som pettsson skriver, man blir tvungen att sätta sej in i den nya tekniken men när man väl lärt sej och börjar fatta så är det ju inte så stor skillnad, klart att man helst bör ha någon typ av felkodsläsare som kan hjälpa till att något så när tala om var man ska börja felsökningen.
Annars är det ju inte så stor skillnad rent mekaniskt om man ser till den övriga tekniken och uppbyggnaden av bilen, det går att skruva det mesta själv med rätt verktyg och kunnande.
Jag var själv lite orolig när jag köpte min första "moderna" bil men om man vill så kan man lära sej.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]