- lör 06 jan 2007, 15:40
CarMan skrev:Det är väl bara göra en kortare yttre besiktning på bilen när man lämnar in den? Som när man hyr en bil på en del ställen, det tar en minut att kolla det lite fort. Så jäkla mycket skador är det inte på bilarna att företaget inte skulle gå runt om dom stod för det som dom ju igentligen enligt mig och alla andra SKA stå för!!Hemgårn skrev:Carman: Så här är det. Det du inte förstår.Nu ska jag skriva vad jag känner.
Repan har uppstått (utgår jag ifrån) när verkstaden har bilen i "sin ägo" - alltså de har ansvar för att bilen återlämnas till kunden i det skick den var i då den lämnades in + att den service som kunden betalar för är utförd. Om nu bilen repas på verkstadens parkering eller i verkstadens kafferum spelar ingen roll. Det är (om inte i lagens namn, för det vet jag inte säkert) verkstadens heliga plikt att värna om(vara rädd om) kundernas bilar. Det som uppstår med bilen sedan ägaren lämnat bilen måste i all rimlighet vara verkstadens ansvar.
Jämför inte bilskada på IKEAS parkering med bilskada på Volvoverkstadens parkering för det är det dummaste jag läst på länge.
Om du däremot köper en garderob på IKEA som du tappar (så att den går sönder) på IKEAS parkering på grund av att IKEA inte plockat bort byggnadsmaterial från parkeringen kan du nog säkert få ny garderob av IKEA. Eller om en IKEApersonal hjälper dig att bära ut din garderob och sedan tappar den så att den går sönder. IKEAS ansvar.
Men det är då en produkt som är direkt relaterad med IKEA. Precis som en Volvo är direkt relaterad till den auktoriserade Volvoverkstad där den lämnas in. Alltså: Om bilen repas efter det att verkstaden tagit bilen i besittning bör verkstaden hållas ansvarig för den tills kunden hämtar ut den. Enkelt.
Carman, Hellrider: Förstod ni? Du ifrågasätter inte kunden om du är rädd om kunden. Skräckexemplen ni drar fram är en på 1000 kunder och de ska ni nog också låta få sina krav igenom för jag tror det skadar mer att bråka med en kund än vad det egentligen kostar att hålla sig väl med kunden. (lång mening...)
Sen kan ni vrida och vända på saken och ta fram alla förevändningar som finns och ändå är det irrelevant i sammanhanget. Kunden har rätt och företaget ska - om det vill se kunden igen - se till att kunden är nöjd. Detta betyder att du som kundkontakt INTE ska misstro kunden.
Till sist!
Daddan, hoppas allt löser sig.
tyver ansvarar ingen verksta för bilen när den står på parkeringen, så vad ni kunder gör med varandras biler är inte verkstan skyldig att åtgärda (även om många gör det)
vist kan man tyck att dom borde vara ansvareiga, en för att få ett såsn system at gå runt (med alla oärliga kunder) så måste verkstadspriserna höjas, då det lär vara många blufare som sätter detta i system, om den nu var en verkstads skyldighet!
ingen komentera detta när jag skrev det högre upp, antar att der far för att alla förstod att en repration kostar & pengarna måste ju komma in nånstansifrån