Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dykaren
#79447
CarMan skrev:
Hemgårn skrev:Carman: Så här är det. Det du inte förstår.

Repan har uppstått (utgår jag ifrån) när verkstaden har bilen i "sin ägo" - alltså de har ansvar för att bilen återlämnas till kunden i det skick den var i då den lämnades in + att den service som kunden betalar för är utförd. Om nu bilen repas på verkstadens parkering eller i verkstadens kafferum spelar ingen roll. Det är (om inte i lagens namn, för det vet jag inte säkert) verkstadens heliga plikt att värna om(vara rädd om) kundernas bilar. Det som uppstår med bilen sedan ägaren lämnat bilen måste i all rimlighet vara verkstadens ansvar.

Jämför inte bilskada på IKEAS parkering med bilskada på Volvoverkstadens parkering för det är det dummaste jag läst på länge.
Om du däremot köper en garderob på IKEA som du tappar (så att den går sönder) på IKEAS parkering på grund av att IKEA inte plockat bort byggnadsmaterial från parkeringen kan du nog säkert få ny garderob av IKEA. Eller om en IKEApersonal hjälper dig att bära ut din garderob och sedan tappar den så att den går sönder. IKEAS ansvar.

Men det är då en produkt som är direkt relaterad med IKEA. Precis som en Volvo är direkt relaterad till den auktoriserade Volvoverkstad där den lämnas in. Alltså: Om bilen repas efter det att verkstaden tagit bilen i besittning bör verkstaden hållas ansvarig för den tills kunden hämtar ut den. Enkelt.

Carman, Hellrider: Förstod ni? Du ifrågasätter inte kunden om du är rädd om kunden. Skräckexemplen ni drar fram är en på 1000 kunder och de ska ni nog också låta få sina krav igenom för jag tror det skadar mer att bråka med en kund än vad det egentligen kostar att hålla sig väl med kunden. (lång mening...)

Sen kan ni vrida och vända på saken och ta fram alla förevändningar som finns och ändå är det irrelevant i sammanhanget. Kunden har rätt och företaget ska - om det vill se kunden igen - se till att kunden är nöjd. Detta betyder att du som kundkontakt INTE ska misstro kunden.

Till sist!
Daddan, hoppas allt löser sig.
Nu ska jag skriva vad jag känner.

tyver ansvarar ingen verksta för bilen när den står på parkeringen, så vad ni kunder gör med varandras biler är inte verkstan skyldig att åtgärda (även om många gör det)

vist kan man tyck att dom borde vara ansvareiga, en för att få ett såsn system at gå runt (med alla oärliga kunder) så måste verkstadspriserna höjas, då det lär vara många blufare som sätter detta i system, om den nu var en verkstads skyldighet!

ingen komentera detta när jag skrev det högre upp, antar att der far för att alla förstod att en repration kostar & pengarna måste ju komma in nånstansifrån
Det är väl bara göra en kortare yttre besiktning på bilen när man lämnar in den? Som när man hyr en bil på en del ställen, det tar en minut att kolla det lite fort. Så jäkla mycket skador är det inte på bilarna att företaget inte skulle gå runt om dom stod för det som dom ju igentligen enligt mig och alla andra SKA stå för!!
av mojja
#79642
Skulle aldrig falla mig in o behöva diskutera sådant skit med min verkmästare..

1 senario som hände för ett par veckorsen.

Lämnade in min "premium bil" på verkstad för ett par veckor sen för diverse lustga fel.

Hämtar bilen 3 dagar senare stressad utan att syna den. Men när helgen kom upptäcker jag att en av mina nya vinterfälgar blivit skaddade och att jag har streck efter en kulspets penna i framsätet.

Ringer upp min verkmästare o förklarar läget. Han säger bara att det e inga problem ta hem en ny fälg ta med kvittot så fixar vi detta.

sätet fick jag kemtvättat på en rekond firma så var det hela ur världen o jag var nöjd över detta,


Jag har tidigare spytt väldigt mycket galla över min bil men det e ju inte verkstans fel att bilen inte håller "premium klass" som säljare sa när han fick betalt för den.

Men den sämsta egenskap jag märkt hos värkstäder är att dom skiter i att göra något åt garanti felena vid det första besöket. Vid det andra gör dom ett halvhjärtat försök och först vid det 3 besöket för samma fel gör dom verkligen något åt det.

Hellrider uppskattar helst om du inte citerar eller svarar på detta. Då du bara är allmänt dryg och söker tjafs hela tiden.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av CarMan
#79648
Dykaren skrev:
CarMan skrev:
Hemgårn skrev:Carman: Så här är det. Det du inte förstår.

Repan har uppstått (utgår jag ifrån) när verkstaden har bilen i "sin ägo" - alltså de har ansvar för att bilen återlämnas till kunden i det skick den var i då den lämnades in + att den service som kunden betalar för är utförd. Om nu bilen repas på verkstadens parkering eller i verkstadens kafferum spelar ingen roll. Det är (om inte i lagens namn, för det vet jag inte säkert) verkstadens heliga plikt att värna om(vara rädd om) kundernas bilar. Det som uppstår med bilen sedan ägaren lämnat bilen måste i all rimlighet vara verkstadens ansvar.

Jämför inte bilskada på IKEAS parkering med bilskada på Volvoverkstadens parkering för det är det dummaste jag läst på länge.
Om du däremot köper en garderob på IKEA som du tappar (så att den går sönder) på IKEAS parkering på grund av att IKEA inte plockat bort byggnadsmaterial från parkeringen kan du nog säkert få ny garderob av IKEA. Eller om en IKEApersonal hjälper dig att bära ut din garderob och sedan tappar den så att den går sönder. IKEAS ansvar.

Men det är då en produkt som är direkt relaterad med IKEA. Precis som en Volvo är direkt relaterad till den auktoriserade Volvoverkstad där den lämnas in. Alltså: Om bilen repas efter det att verkstaden tagit bilen i besittning bör verkstaden hållas ansvarig för den tills kunden hämtar ut den. Enkelt.

Carman, Hellrider: Förstod ni? Du ifrågasätter inte kunden om du är rädd om kunden. Skräckexemplen ni drar fram är en på 1000 kunder och de ska ni nog också låta få sina krav igenom för jag tror det skadar mer att bråka med en kund än vad det egentligen kostar att hålla sig väl med kunden. (lång mening...)

Sen kan ni vrida och vända på saken och ta fram alla förevändningar som finns och ändå är det irrelevant i sammanhanget. Kunden har rätt och företaget ska - om det vill se kunden igen - se till att kunden är nöjd. Detta betyder att du som kundkontakt INTE ska misstro kunden.

Till sist!
Daddan, hoppas allt löser sig.
Nu ska jag skriva vad jag känner.

tyver ansvarar ingen verksta för bilen när den står på parkeringen, så vad ni kunder gör med varandras biler är inte verkstan skyldig att åtgärda (även om många gör det)

vist kan man tyck att dom borde vara ansvareiga, en för att få ett såsn system at gå runt (med alla oärliga kunder) så måste verkstadspriserna höjas, då det lär vara många blufare som sätter detta i system, om den nu var en verkstads skyldighet!

ingen komentera detta när jag skrev det högre upp, antar att der far för att alla förstod att en repration kostar & pengarna måste ju komma in nånstansifrån
Det är väl bara göra en kortare yttre besiktning på bilen när man lämnar in den? Som när man hyr en bil på en del ställen, det tar en minut att kolla det lite fort. Så jäkla mycket skador är det inte på bilarna att företaget inte skulle gå runt om dom stod för det som dom ju igentligen enligt mig och alla andra SKA stå för!!
om det var praxis att man får alla skador åtgärdade när bilen är på verkstan så skulle många ohederliga kunder repa sina egna bilar efter det att dom synats av & innan dom hämtarut dom.
vore ju mycke bättre om ni kunder lärde er o parkera, så ni inte repar varandras bilar!
av frasse72
#79653
Om man tar och tittar på en typisk Biliaparkering är det ett under att det inte händer mer än det gör. Snacka om att maximera antalet bilar per kvadratmeter.
Användarvisningsbild
av CarMan
#79655
frasse72 skrev:Om man tar och tittar på en typisk Biliaparkering är det ett under att det inte händer mer än det gör. Snacka om att maximera antalet bilar per kvadratmeter.
ja det är ju skjuka mått dom kör med. dom hör ju hemma på 60 talet, när bilarna var mindre. en mordernbil får ju inte plats!
av Daddan
#79671
Nej men då får de laga mer parkeringsskador och repor när bilarna är inlämnade eftersom de inte har ansvar på parkeringen! Affärsidé?
Användarvisningsbild
av CarMan
#79673
Daddan skrev:Nej men då får de laga mer parkeringsskador och repor när bilarna är inlämnade eftersom de inte har ansvar på parkeringen! Affärsidé?
var du lustig, eller tror du på det där själv?

självklart är nöjda kunder det viktigaste, så det är ju uppenbart ingen affärside, specielt när dom flästa inte åtgärdas småskador!
av Daddan
#79681
Bara ett försök att vara lustig men med en lite syrlig underton... I mitt fall var inte nöjd kund det viktigaste... Men men.
av Hellrider
#79717
mojja skrev:Skulle aldrig falla mig in o behöva diskutera sådant skit med min verkmästare..

1 senario som hände för ett par veckorsen.

Lämnade in min "premium bil" på verkstad för ett par veckor sen för diverse lustga fel.

Hämtar bilen 3 dagar senare stressad utan att syna den. Men när helgen kom upptäcker jag att en av mina nya vinterfälgar blivit skaddade och att jag har streck efter en kulspets penna i framsätet.

Ringer upp min verkmästare o förklarar läget. Han säger bara att det e inga problem ta hem en ny fälg ta med kvittot så fixar vi detta.

sätet fick jag kemtvättat på en rekond firma så var det hela ur världen o jag var nöjd över detta,


Jag har tidigare spytt väldigt mycket galla över min bil men det e ju inte verkstans fel att bilen inte håller "premium klass" som säljare sa när han fick betalt för den.

Men den sämsta egenskap jag märkt hos värkstäder är att dom skiter i att göra något åt garanti felena vid det första besöket. Vid det andra gör dom ett halvhjärtat försök och först vid det 3 besöket för samma fel gör dom verkligen något åt det.

Hellrider uppskattar helst om du inte citerar eller svarar på detta. Då du bara är allmänt dryg och söker tjafs hela tiden.

M.v.h mojja
Du kanske inte försår att fel är intermittenta är hopplösa att laga,om det inte är ett välkänt fel,eller några bra felkoder att fortsätta med,sen så som du diskuterar förstår jag ju hur toleransen är med din bil.den kan ju inte alltid vara helt tyst pga av att bilen består av ganska mycket rörliga delar.premium bil också ja den va ju fin den!

Ps Jag förstår att du är rädd att diskutera med mig!
Senast redigerad av 1 Hellrider, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jensen
#79811
Verkligen kul att följa denna diskussion.
Men nu vart jag lite fundersam, tre dagar efter verkstadsbesöket så upptäcker du att en fälg blivit skadad, samt upptäcker en fläck på ett säte.
Vem säger att detta inte tillkommit efter verkstadsbesöket???
Skulle verkstan bara be dig ta med ett kvitto så står vi för allt.
Låter som riktigt skitssnack.
Detta hittar du på för att försöka framstå som viktig för att du haft en
massa andra problem med din bil.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]