- lör 06 jan 2007, 19:58
Jag skannade in verkstadsnotan som beskriver åtgärden bättre än jag kan, Där syns också ECM-uppdateringen. Kundmottagaren förvarnade mig om att dieselvärmaren brukar kosta 2000-4000:- att repa, kan ev. gå upp till 4500:-, samt att de behövde en halv arbetsdag. Nåväl, jobbet gick snabbare än beräknat och blev även lite billigare.
Min värmare hörs tydligt när man står utanför bilen. Det måste vara själva eldflamman som låter. Jag gissar att sotavlagringar eller någon del som kommit lite ut läge kan störa förbränningsluften och därmed göra lågan mer instabil=bullrig. Bränslespridarens skick kanske också påverkar lågans form. Enl. verkstaden så finns det någon del i värmaren som med tiden bränns sönder av hettan. Jag minns inte om de kallade den brännarkopp eller flamhållare.
Bothner skrev:Min dieselvärmare fungerade inte alls. Provade tidigare att radera felkod för 3 misslyckade startförsök - hjälpte ej.A80TD skrev:Tack till alla för era svar!Hej jag är intresserad av vad du hade för problem med dieselvärmaren som du beskrev skulle in på verkstadsbesök? Min bullrar mycket mer än när den var ny! Vad gjordes på din och till vilken kostnad?
Jag ska ta med era råd och funderingar vid nästa verkstadsbesök. Kan rapportera resultatet här.
Lite konstigt ändå att den nya ECM-mjukvaran botade problemet tillfälligt men att det sedan kom tillbaks eftersom.
Bilen är levererad i slutet av nov. -01, så det är väl en ganska tidig D5, gissar jag.
Kenneth
Jag skannade in verkstadsnotan som beskriver åtgärden bättre än jag kan, Där syns också ECM-uppdateringen. Kundmottagaren förvarnade mig om att dieselvärmaren brukar kosta 2000-4000:- att repa, kan ev. gå upp till 4500:-, samt att de behövde en halv arbetsdag. Nåväl, jobbet gick snabbare än beräknat och blev även lite billigare.
Min värmare hörs tydligt när man står utanför bilen. Det måste vara själva eldflamman som låter. Jag gissar att sotavlagringar eller någon del som kommit lite ut läge kan störa förbränningsluften och därmed göra lågan mer instabil=bullrig. Bränslespridarens skick kanske också påverkar lågans form. Enl. verkstaden så finns det någon del i värmaren som med tiden bränns sönder av hettan. Jag minns inte om de kallade den brännarkopp eller flamhållare.

Volvo V70 D5 -02
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08
- By Sasjjj