Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Bothner skrev:
A80TD skrev:Tack till alla för era svar!
Jag ska ta med era råd och funderingar vid nästa verkstadsbesök. Kan rapportera resultatet här.
Lite konstigt ändå att den nya ECM-mjukvaran botade problemet tillfälligt men att det sedan kom tillbaks eftersom.
Bilen är levererad i slutet av nov. -01, så det är väl en ganska tidig D5, gissar jag.
Hej jag är intresserad av vad du hade för problem med dieselvärmaren som du beskrev skulle in på verkstadsbesök? Min bullrar mycket mer än när den var ny! Vad gjordes på din och till vilken kostnad?
Kenneth
Min dieselvärmare fungerade inte alls. Provade tidigare att radera felkod för 3 misslyckade startförsök - hjälpte ej.
Jag skannade in verkstadsnotan som beskriver åtgärden bättre än jag kan, Där syns också ECM-uppdateringen. Kundmottagaren förvarnade mig om att dieselvärmaren brukar kosta 2000-4000:- att repa, kan ev. gå upp till 4500:-, samt att de behövde en halv arbetsdag. Nåväl, jobbet gick snabbare än beräknat och blev även lite billigare.
Min värmare hörs tydligt när man står utanför bilen. Det måste vara själva eldflamman som låter. Jag gissar att sotavlagringar eller någon del som kommit lite ut läge kan störa förbränningsluften och därmed göra lågan mer instabil=bullrig. Bränslespridarens skick kanske också påverkar lågans form. Enl. verkstaden så finns det någon del i värmaren som med tiden bränns sönder av hettan. Jag minns inte om de kallade den brännarkopp eller flamhållare.

Bild
Användarvisningsbild
av Bothner
Tackar, det var intressant. Någon annan som haft just mitt problem med bullrig "skrammlig" dieselvärmare. Det högsta ljudet är när värmaren efterluftar sig 10-20 sekunder efter avstängning. Någon pump/fläkt???
Användarvisningsbild
av CarMan
Bothner skrev:Tackar, det var intressant. Någon annan som haft just mitt problem med bullrig "skrammlig" dieselvärmare. Det högsta ljudet är när värmaren efterluftar sig 10-20 sekunder efter avstängning. Någon pump/fläkt???
ta det i e ny tråd, annars hitttar ingen dig
Användarvisningsbild
av A80TD
Cirkulationspumpen går en stund efter avstängning. Svårt att säga om fläkten stannar exakt samtidigt. Prova att hålla en folieremsa eller liknande framför värmarens avgasrör och jämför blåset med ljudet.
Jag har läst här någonstans att fläkthjulet kan lossna på en begränsad serie dieselvärmare. CarMan eller Frigge t.ex, vet nog vilka det gäller.

Edit: Jaha CarMan hann före :) Han har rätt. Det finns också ett par äldre trådar som passar om du inte vill göra en ny.
av maf
A80TD skrev:Tack till alla för era svar!
Jag ska ta med era råd och funderingar vid nästa verkstadsbesök. Kan rapportera resultatet här.
Lite konstigt ändå att den nya ECM-mjukvaran botade problemet tillfälligt men att det sedan kom tillbaks eftersom.
Bilen är levererad i slutet av nov. -01, så det är väl en ganska tidig D5, gissar jag.
Hej

Hänt något nytt sen augusti? Jag har EXAKT samma fel på min S60, dvs att det inte går att aktivera farthålleren om motorn inte fått arbetstemperatur ännu. Trycker man på cruise dessförinnan verkar funktionen dessutom spärras totalt även om man låter motorn bli varm innan nästa försök.

Jag upplever också att det kan vara svårt att sätta en hastighet med +/- knapparna och kan tänka mig att det är precis som du säger, att man måste släppa gasen. Något som jag gjort utan att tänka på det troligen. :-)

Jag fick en totaluppgradering av all mjukvara vid leverans (hoppas jag, jag bad om det iallafall men hittar inget sätt att kontrollera det) så det kan inte vara mjukvaran. På min V70 hade jag problemet med pedalgivaren som ställde till det för farthållaren men jag upplever att det var ett HELT annat problem så jag tror inte att det är pedalgivaren i detta fall utan snarare något länge ut mot motorn då det inte är kopplat till kupévärmen utan motorns värme.
av maf
Kan komplettera med att jag i färddatorn, efter "read"+"dimljus"-trycket kan utläsa:

DTCS IN VEHICLE
BCM DTC SET

Övriga står som READY eller CHECKING.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har inte gjort någon mer åtgärd sedan ECM-uppdateringen i november. Har meddelat resultatet till verkstaden och de vill göra en felsökning. Det får bli när bilen ska in på nästa service (till våren).
Jag ska kolla medd. i färddatorn. Har inte tänkt på att prova det.
Om man sammanfattar farthållarens beteende så kan man säga att det användandet av gaspedalen som stör ut den. (Om ni förstår vad jag menar.?)

Vad är det för värmare inkopplad, s[…]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]

Hur tänkte du bygga en sådan