Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, hur mycket drar den om du kör långkörning?? 50 mil eller så, den siffran är mer intressant.

I stadkörning korta sträckor, automat, sex cylindrar, kallt, breda vinterdäck, kan man komma upp i nästan vad som helst.

Är det någon som vet om "lockupp-en" i automatlådan kan krångla, så att lådan slirar hela tiden??
av 2.0-T
joeharrison skrev:Ett mycket amatörmässigt tips!Kollat så att den inte läcker soppa någonstan när motorn går?
Borde det inte lukta soppa isåfall ? Har inte kännt någon tendens till detta.
Naturligtvis ska jag kolla närmare på ditt tips. :D
av 2.0-T
Henry skrev:Jag har råkat ut för att bensinfiltret under golvet rostat sönder och läckt bensin. Kolla om du har samma fel.
Hej o hå.
Som jag skrev till "joeharrison" så känner jag ingen lukt av soppa men jag ska kolla upp detta lite närmare.
av 2.0-T
BamZe84 skrev:Hejsan!
Jag har precis samma fel men med min 760, jag får den till att drick 1.73 blandad körning, de är lite tragiskt...de är ju inte så att bensinen är billig, jag har samma fel men tyvärr ingen lösning, jag bevakar detta jag oxå ;) lycka till!
Hej :) .., javisst, ska bli kul om man hittar vad som påverkar den höga bränsleförbrukningen.
av 2.0-T
S40T4 skrev:Det skulle kunna vara motortempgivaren eller luftmassamätaren. Givaren sitter på baksidan av topplocket, mot torpedväggen.
Hej.. borde man inte upptäcka detta då dom kollade upp bilens datasystem på Volvo ?
Det fanns inga felkoder och värdena ser bra ut med motorn igång. :???:
av 2.0-T
Nybbe_gefle skrev:Motortempgivaren sitter inte i bakkant på toppen på 96- och framåt utan sitter i termostathusets högra nederkant.

//David
Ja där sitter den.. :o
av lennart lundberg
Hej 2.0-T

Instämmer med erikeriksson.

Kolla upp hur mycket den drar vid normal landsvägskörning. I stadskörning är äldre Volvo bilar kända för att dra mycket bensin och det kan vara hur mycket som helst efter körsättet.
Min Volvo 960 3.0 –96 går på 0.9 vid landsvägskörning mellan 100 /120 km som jag tycker är helt OK. Gör även omkörningar vid denna fart.
Har ej bytt luftfilet, stift eller olja de sista tusen milen och ändå har jag denna låga förbrukningen.
Vid bråttomfart så drar den mer vilket de flesta bilar gör.

Lennart 960
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
av lennart lundberg
Hej igen!

Har även en Mustang –66 V8 automat som går på 1.0 liter milen vid 90-100 km normal körning, men däröver då drar den soppa mellan bensinmackarna. Det kan även bero på att det är en gammal bil med förgasarmotor och ingen ”lockupp” i automatlådan mot dagens bil med insprutning och lockupp om det är en automat.

Lennart 960

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]