...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:Ber om ursäkt om jag tolkade inlägget fel!

Men börjar faktiskt tröttna på allt tjat om att det går lite fort ibland, visst ska man egentligen följa anvisad hastighet men det handlar även om hur inställningen/attityden till sådant är i olika delar av vårt land. Häromkring kan man ju mer eller mindre bli idiotförklarad ifall man håller hastigheten utanför tätorterna, och då är det lätt att falla in en trafikrytm som går betydligt fortare än vad skyltarna anger.
Ska man då hålla hastigheten exakt och bromsa upp alla andra eller ska man följa trafikrytmen? Vilket är farligast egentligen?

Du säger att du tröttnat på tjat om fart.. själv börjar jag tröttna lite på tjat om trafikrytmen.. ;)
De flesta som hänvisar till den är ändå de som ligger i vänsterfil när de kan och blåser om alla de hinner.. Undertecknad inräknat till för ett par år sen.

Förresten är de flesta vägar runt våra städer flerfiliga, och i högerfilen brukar man inte behöva ha så tung gasfot för att hänga med. Det går att köra lagligt utan att vara bromskloss, speciellt om man tar hänsyn till att hastighetsmätaren visar lite för lite.
joel80 skrev:
Hilmer skrev:Ber om ursäkt om jag tolkade inlägget fel!

Men börjar faktiskt tröttna på allt tjat om att det går lite fort ibland, visst ska man egentligen följa anvisad hastighet men det handlar även om hur inställningen/attityden till sådant är i olika delar av vårt land. Häromkring kan man ju mer eller mindre bli idiotförklarad ifall man håller hastigheten utanför tätorterna, och då är det lätt att falla in en trafikrytm som går betydligt fortare än vad skyltarna anger.
Ska man då hålla hastigheten exakt och bromsa upp alla andra eller ska man följa trafikrytmen? Vilket är farligast egentligen?

Du säger att du tröttnat på tjat om fart.. själv börjar jag tröttna lite på tjat om trafikrytmen.. ;)
De flesta som hänvisar till den är ändå de som ligger i vänsterfil när de kan och blåser om alla de hinner.. Undertecknad inräknat till för ett par år sen.

Förresten är de flesta vägar runt våra städer flerfiliga, och i högerfilen brukar man inte behöva ha så tung gasfot för att hänga med. Det går att köra lagligt utan att vara bromskloss, speciellt om man tar hänsyn till att hastighetsmätaren visar lite för lite.
Ska jag åka i vänsterfilen får jag se till att hålla undan för mötande eller åka motorväg ;)
Som jag skrev tidigare, det beror mycket på var man bor i landet och hur vägnätet ser ut.
joel80 skrev: Förresten är de flesta vägar rut våra städer flerfiliga, och i högerfilen brukar man inte behöva ha så tung gasfot för att hänga med. Det går att köra lagligt utan att vara bromskloss, speciellt om man tar hänsyn till att hastighetsmätaren visar lite för lite.
Fast köra i högerfil i stockholm innebär ju tyvärr att ligga 40km/h under hastighetsbegränsningen för att inte behöva köra om mittfilssniffarna på innern.

Jag kan ärligt säga att jag överlag kör väldigt lagligt numer. Men när jag närmar mig stockholm så orkar jag oftast inte med dom som inte klarar av att placera sig rätt helt plötsligt bara för att det blir trefiligt och kör hellre lite för fort i vänsterfilen.
Någon gång kommer jag väl få böter för det, men jag orkar inte hålla på att byta fil hela tiden, så jag åker i min egen fil längst till höger i den fart som passar. Brukar betyda att man kör om en bil ungefär var 100:e meter eftersom precis som Brainy säger de ligger där under hastighetsbegränsningen.

En annan sak som är livsfarlig är de som kommer på en påfart 30 km/h under vad som körs på motorvägen, och sedan BROMSAR sig ut i en lucka. De tror jag orsakar många olyckor, om inte direkt så genom att störa trafikrytmen kraftigt så att det blir upphinnandeolyckor.
Håller mest med.. alla tre. :)
Just det där med att försöka använda högerfältet på trefiliga vägar är spännande.. antingen får man leka polis (byta till mittfil när man närmar sig någon i mittfilen och blinka som satan) eller göra två snabba filbyten köra om o sen två snabba igen.. inte så säkert, eller som Erikn, fortsätta i sin högerfil.
Kör man inte fortare än hastighetsbegränsningen tror jag att det ska mycket till innan man faktiskt blir stoppad och får böter, även om det är olagligt. Speciellt om man legat en längre tid till höger.. att de tar hetsande förare som kör om till höger för att det är nån annan som kör om till vänster är lite annorlunda. :)
Att köra för fort (> 80) med släp tycker jag personligen är mindre bra än att köra för fort med bara en bil. Många släpdragare är inte alls vana vid släp och även ett icke-överlastat släp kan ge rejäla överraskningar vid en undanmanöver eller en hård inbromsning. De som toklastar OCH kör för fort har jag ingen förståelse för alls, de är olyckor som letar efter en plats att hända på.
joel80 skrev:Håller mest med.. alla tre. :)
Just det där med att försöka använda högerfältet på trefiliga vägar är spännande.. antingen får man leka polis (byta till mittfil när man närmar sig någon i mittfilen och blinka som satan) eller göra två snabba filbyten köra om o sen två snabba igen.. inte så säkert, eller som Erikn, fortsätta i sin högerfil.
Kör man inte fortare än hastighetsbegränsningen tror jag att det ska mycket till innan man faktiskt blir stoppad och får böter, även om det är olagligt. Speciellt om man legat en längre tid till höger.. att de tar hetsande förare som kör om till höger för att det är nån annan som kör om till vänster är lite annorlunda. :)
Jag får lite intrycket att de hellre bötfäller någon som bara passerar till höger än att plocka den som ligger i mittfil trots att de håller med om att det är ett problem.
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21939 ... n-fa-boter
grillchips skrev:Om vi tar en liten detour i ämnet, vad är straffet/boten för fortkörning med släp?
Om jag inte är felinformerad är det samma som med bil.. räknat från 80km/h då om hastighetsbegränsningen är 80km/h eller högre.. Så vid 111km/h åker kortet, vilket det borde gjort för BMW-föraren som körde om mig.

När det gäller summorna är de nog också samma som för bil.
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html
jpennerb skrev: Av samma anledning att man kör för fort utan släp? :wink:

Finns många anledningar. Som jag nämnde tidigare i en tråd så håller jag hastigheter med släp upp till 100km/h och med husvagn upp till 90km/h bara för att slippa vara i vägen för andra bilar. Vill inte vara den som slöar i 80km/h på motorväg och 2-1 väg, många underliga situationer kan uppstå då! :D
På 2+1 med släp efter kör jag något fortare där det är enfiligt för att sedan sänka lite så att fler hinner om mig på tvåfiligt. Detta gör jag när jag tänker på det, men för det mesta så ligger jag runt 90 på mätaren eftersom bilen fungerar bäst då!

Ang. filmen som joel80 la upp så är det så skönt att galningar blir stoppade längre fram. Jag körde på E6an i Mellbystrand och blev omkörd ganska snart av en Fabia i hög hastighet. Tänkte inte mer på den förrän när jag passerat Falkenberg och får syn på honom ståendes med en svart Passatkombi bakom sig på en parkeringsficka. Helt underbart. Man myser lite extra då :P
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 356

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]