PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Petan
Hej till alla!!
Patrick heter jag och är ny här på förumet :mrgreen: :mrgreen: . Behöver lite råd angående volvo 145 (1973) , tycker att den är fin men undrar om den är bra för ha som familjebil?, drar den mycket bensin?, går det att ixa servo på dem?, skulle vara väldigt tacksam om Ni kunde hjälpa mig lite med dessa frågor eftersom kanske nästa vecka ska gå och titta på en :-)-) :-)-) , tack på förhand och ha en trevlig kväll...

MvH/ P...
av Rådlös
På sätt och vis är den idealisk som familjebil. Den är rymlig, lättlastad, lagom stark utan att vara någon "tävlingsbil", lättmekad, måttlig bränsleförbrukning runt 1 l/mil. Den är ju en föregångare till 245 som var "ännu mer" den perfekta familjebilen. Många detaljer från 145 levde vidare i 245.

Men den är i ditt fall 40 år gammal. När man pratar om en familjebil så tänker man sig en bil som alltid skall fungera, sommar som vinter, i ur och skur. Den skall starta i -30°C när skolbarnen behöver skjuts en tidig vintermorgon, och någon av er behöver åka vidare med bilen till jobbet eller dagis med något förskolebarn. På sommaren skall den kunna ta er allihop till någon avlägsen badsjö eller släktingar som bor 100 mil bort. Och även detta skall fungera i 30°C sommarhetta. Den skall gå lika bra i stadstrafik som på landsbygd. Tänk så här: Gamla bilar blir som vi människor. Dom blir individer som inte alltid "tycker om" att byta arbetsmiljö. Om du har bott 40 år i en landsbygdskommun och i stort sett bara kört till och från jobbet någon mil bort, så kan du få problem med bilen om du försöker köra den i storstadstrafik dagligen. Eller i högre motorvägstempo.
40 år är en lång tid i sammanhanget. Vet du något om hur bilen har skötts? Vet du om någon del, t.ex motorn är renoverad eller utbytt? Fungerar dörrlås, fönstervevar och gångjärn, värme och ventilation? Är bilen rostlagad? Är framvagnen i gott skick? Är den servad enligt alla konstens regler? (Någon gällande servicebok finns förmodligen inte i en 40 år gammal bil)

Nu vet vi inte hur ditt objekt ser ut, men jag skulle nog se mig omkring efter en betydligt nyare bil om jag tänkte ha den som en familjebil.
Som hobbybil eller extrabil i familjen kan den kanske fungera, men i mitt tycke är den lite osäker som förstabil när flera personer, gamla som unga, behöver lita på dess funktion och säkerhet.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
av drizz29
Skulle istället rekomendera 245 bättre säten mer drift säker bättre komfort
till 140 finns det servo men inte så vanliga så det är lite svårare o hitta
finns även över växel även det lite ovanligt så de är lite svårare o hitta om man inte modifierar o tar från en 240
lycka till
av LarsBd
Om du tar de pengar som annars skulle ha gått till skatt, onödigt dyr försäkring, service, reparationer och eventuellt värdeminskning på en "ny" bil och lägger på renovering av en 145 får du en bil som är mer pålitlig än en "modern" gummisnoddsdriven datamus. Däremot är den i originalutförande inte anpassad för längre körsträckor då bakaxeln är lågt växlad (4,3:1) samt endast fyrväxlad och utan överväxel. Med en bakaxel från 142/144 (4,1:1) och en överväxel kan långkörning bli snudd på en njutning. Bränsleförbrukningen avgör du mer eller mindre själv 0,8-1,8l/mil beroende på hur mycket pengar du lägger ner på motor och drivlina samt körsätt naturligtvis. Själv körde jag en 142 med original dubbla su på under 0,8l/mil och det utan överväxel på sista tankningen där 55 mil var långkörning och 20 mil var kortare sträckor.
av Petan
Hej !
Tack för alla svar,vill bara förklara att Jag tänkte ha den som familjbil när vi ska till Ikea eller en runda :P :P ( vi behöver den inte till jobbet ) , och Vi åker max 3 gånger / år till Varberg från Malmö ( 2 timmar ) ungefär , sen här är aldrig så kallt, här skickar jag länken till bilen som jag är lite sugen ( Vi får se vad tycker Ni om detta), tack på förhand och ha en trevlig kväll...
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_14 ... =23_11&w=3

MvH/P.
av rid54
Har haft just en sådan, en automat. Tyckte då den var riktigt bra och om man kan hålla driftsäkerheten uppe i rimlig nivå bör den vara helt OK för vardagsbruk även idag. Den tog inte anmärkningsvärda mängder soppa och konstruktionen är ju lättmekad och lättbegriplig. Sedan finns vissa klassiska svagheter på framförallt motorn. Den är ju i princip svår att slita ut, men förgasare och tändfördelare (centrifugalregulatorn!) är svaga punkter och måste verkligen ges omvårdnad och kontroller för att fungera optimalt. Volvos handbromsmodell efter att det blev skivor runt om är närmast värdelös och måste verkligen hållas efter för att funka (och klara besiktningen...). Utväxlingen är väl lite låg med moderna mått och kan man byta diffen till en från en 164 eller nåt kan man sannolikt njuta lite mindre oväsen och mer bränsleekonomi. Jag skulle inte dra mig för att lita till en sådan bil i bra skick, men skulle inte vilja vara tvungen att stå ut med ett slitet, ovårdat exemplar heller. Servo fanns väl på vissa modeller, annars bör det väl gå att konvertera (vet inte men tror det). Överväxel vore ju inte en dum sak heller, om det är en manuell. Ingen kamrem som kan sabba motorn är ett stort plus och även om dreven går, så håller motorn (B20).
av rid54
Lite optimistisk pris, kanske? Skulle ge 15 kSEK max; det är ju inte ett museiföremål, precis... Men jag kan inte marknaden, måste jag lägga till...
av LarsBd
Priset kan man ha åsikter om och det ligger förmodligen i högsta laget då den är sänkt med 3000kr. Den ser bra ut för sin ålder men har naturligtvis ändå ett servicebehov med översyn av bromsar, bränsle, tändsystem och byte av stötdämpare samt liknande.
Bilen är dock som jag skrev nyss i princip okörbar över 70km/h utan överväxel märker alla som har hörseln kvar och provat annat än Volvo Duett tidigare.

Originalfälgarna ska se ut sådär ungefär, det finns en bredare fälg som satt på vissa årsmodeller av 164 samt 1800E/ES men endast bredden skiljer dom åt. 140 fälgen är 5" medan 164 fälgen är 5,5".
Användarvisningsbild
av joel80
Det har hänt rätt mycket vad gäller säkerhet sen 1973.. Du kanske bör tänka lite i de banorna när du sätter in familjen för en resa. Jämför man med bilar nu eller även från runt år 2000 (som du också kan få för runt 20000kr) är det stor skillnad. Krockzoner, krockkuddar, antisladd, bättre nackskydd och säker en mängd andra saker jag missat.

Bilen ser väldigt fin ut och det är klart det är lite tjusigt med en veteran, men tänk ett varv till och värdera lite vad som är viktigt.
Jag skulle i allafall sätta säkerhet rätt långt fram i en bil som var tänkt för min familj och mitt barn.
av rid54
Säkerhetsfrågorna dyker naturligtvis upp när man talar om att ta med någon annan än sig själv i bilen, med all rätt. Dock är det väl så, att vi människor har en benägenhet att göra våra egna riskbedömningar, utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper. Personligen skulle jag t.ex aldrig flyga med Ryanair och jag korsar inte en gata utan att kolla läget. Emellertid kan jag ju träffa någon mikrob som har ihjäl mig eller så ramlar jag när jag städar övre delen av min bokhylla och bryter nacken. Det är inte livshotande att köra gamla bilar, inte mer än något annat jag gör dagligen i alla fall.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]