- sön 08 sep 2013, 20:54
På sätt och vis är den idealisk som familjebil. Den är rymlig, lättlastad, lagom stark utan att vara någon "tävlingsbil", lättmekad, måttlig bränsleförbrukning runt 1 l/mil. Den är ju en föregångare till 245 som var "ännu mer" den perfekta familjebilen. Många detaljer från 145 levde vidare i 245.
Men den är i ditt fall 40 år gammal. När man pratar om en familjebil så tänker man sig en bil som alltid skall fungera, sommar som vinter, i ur och skur. Den skall starta i -30°C när skolbarnen behöver skjuts en tidig vintermorgon, och någon av er behöver åka vidare med bilen till jobbet eller dagis med något förskolebarn. På sommaren skall den kunna ta er allihop till någon avlägsen badsjö eller släktingar som bor 100 mil bort. Och även detta skall fungera i 30°C sommarhetta. Den skall gå lika bra i stadstrafik som på landsbygd. Tänk så här: Gamla bilar blir som vi människor. Dom blir individer som inte alltid "tycker om" att byta arbetsmiljö. Om du har bott 40 år i en landsbygdskommun och i stort sett bara kört till och från jobbet någon mil bort, så kan du få problem med bilen om du försöker köra den i storstadstrafik dagligen. Eller i högre motorvägstempo.
40 år är en lång tid i sammanhanget. Vet du något om hur bilen har skötts? Vet du om någon del, t.ex motorn är renoverad eller utbytt? Fungerar dörrlås, fönstervevar och gångjärn, värme och ventilation? Är bilen rostlagad? Är framvagnen i gott skick? Är den servad enligt alla konstens regler? (Någon gällande servicebok finns förmodligen inte i en 40 år gammal bil)
Nu vet vi inte hur ditt objekt ser ut, men jag skulle nog se mig omkring efter en betydligt nyare bil om jag tänkte ha den som en familjebil.
Som hobbybil eller extrabil i familjen kan den kanske fungera, men i mitt tycke är den lite osäker som förstabil när flera personer, gamla som unga, behöver lita på dess funktion och säkerhet.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.