Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ett fungerande ABS system ger alltid en kortare bromssträcka än ett bromssystem utan detta ABS.Den som inbillat sig något annat tror förmodligen även att fler överlever trafikolyckor utan bilbälte pga att det gick snabbare att få de skadade ur bilen pga avsaknaden av detta bälte. :D
Men PTV, nu verkar du ju ha missat att läsa igenom tråden.. Vi har ju precis konstaterat att i vissa lägen går det att få kortare bromssträcka utan ABS.
PTV skrev:... fler överlever trafikolyckor utan bilbälte pga att det gick snabbare att få de skadade ur bilen pga avsaknaden av detta bälte. :D
nja, inte sällan befinner sig den bälteslöse redan utanför bilen på obestämd plats efter en incident.
SEpaket skrev: Bromssträcka från 80-0 km/h: ABS Låsta hjul
Torrt underlag 45 m 32 m
40 % längre bromssträcka med ABS :-( och nu snackar vi att föraren bara körde med låsta hjul.

Hade föraren varit lite duktig och inte låst så borde han ju kunnat stanna betydligt snabbare, kanske 23 meter och då hade ju ABS haft nästan dubbelt så lång bromssträcka, bortåt 100 % längre med ABS. Låsta hjul ger ju katastrofalt lång bromssträcka mot att man lyckas klämma åt precis lagom så att det ligger på gränsen till låsning har jag märkt.

Hur kan det bli så, var ABSen helt värdelös på Golf V. ???.
Äh, nu kommer jag ihåg hur det hängde ihop.

Många tyska märken har extremt tight programmerade ABS/AntiSpinn/Antisladd som går in mycket kvickt och korrigerar.

Kör man på ett riktigt sliddrigt vinterdäck som är suddgummimjukt som friktionsdäcken i det här testet så flexar det så mycket i mönstret att ABSen går in och minskar bromsningen för den luras att tro att däcken kanar trots att de i själva verket inte alls gör det utan bara böjer sig i gummit när man pressar det på torrt underlag med bra grepp.

Kollegan har haft samma problem med sin bil, Då även under Acc då antsipinnen drar av för den trodde helt felaktigt att det spann loss när det bara var mönstret som flexade.

Problemen försvann när han slitit ut mönstret ordentligt så det inte kunde flexa så mycket.
av rid54
Mycket ofta är glidfriktionen avgjort lägre än "adhesionen", dvs vilofriktionen, rent generellt. Troligen gäller det även gummi mot asfalt. Därför får man bäst effekt om man bromsar precis så hårt att hjulen nästan låser sig. ABS måste ju uppfatta att en låsning är aktuell eller överhängande och då lossa lite på bromsen, så effekten vid en inbromsning med ABS beror då även på hur "bra" ens ABS-system är (dvs hur snabbt det kan justera bromsverkan och detektera hjulrotationen). Man lär ju förlora lite bromskraft under utvärderingsperioderna. Verkar ju inte otroligt att det gått framåt på den punkten över åren... Problemet är inte nytt och har hanterats inom järnvägsdriften under många år, eftersom hjullåsning några sekunder på en enda axel kan kosta som en bättre begagnad V70. Inom flyget finns en variant på ABS som jobbar utan att faktiskt låsa hjulen och den är ohyggligt effektiv.
Man märker lätt att det bromsar bäst utan låsta hjul. Prova på blank is där skillnaden är som störst. Att vissa stannar snabbast med låsta hjul beror inte på att det är det effektivaste sättet att få kortast broms-sträcka utan att de inte behärskar att stanna bilen på annat sätt.
Ytterligare en anledning att inte låsa hjulen är att detta minskar möjligheterna till undanmanöver. Att rullfriktionen är högre än glidfriktionen märks tydligt om man provar i en kurva. Om du kan ta en kurva i 90 km/h en dag med rullande hjul så prova nästa dag med låsta hjul. Om det inte gick lika bra så fundera på varför då farten troligtvis var under 90 km/h redan efter två sekunder!
Efter två sekunder? Då står du nog nästintill stilla om man tvärnitat från 90km/h.. du menar efter 2 tiondelars sekund. ;)
Som nybliven 19 åring gjorde jag ett test på det där med låsta hjul vs ABS med samma bil för att förstå hur man skulle reagera beroende på vilket bromssystem som var aktivt 8) .

Bilen i fråga var en gammal 745'a GLE från -90 mä automatlåda. Abs fungerade varannan start :roll: :wink:
På samma sträcka från 70 knutar på en avsides väg åkte pedalen ner i botten. Fast konstigt nog stannade bilen fortare UTAN ABS?? :shock:
Blev väldigt paff då jag blivit lärd att ABS skulle vara en mer effektiv broms.
Visserligen hade jag bra bromsar och sprillans nya däck på ;-//

Så här i efterhand är jag inte säker på om jag hade haft samma verkan med lite mer slitna däck? Stör mig på att jag inte testade att pump-bromsa också. Hade varit kul att veta skillnaden låsta bromsar vs pump broms :P

Men testet berodde nog mest på nyfikenhet, Jag lät fixa ABS-en så den fungerade 100 % och vintern som kom sen hade jag plugget's säkraste bil men skolans näst galnaste förare :mrgreen: :twisted: Fortfarande den bäste och säkraste bil jag någonsin har haft, (:-)
Saknar den (L)

/Kompe
Tänkte jag skulle ta moppekort och läste i AM-boken att bromsarna tar som bäst just före de låses.
Nu vet jag faktiskt varken ut eller in. :roll:
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?