Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av signia
Har alldeles för länge åkt runt i "skit-bilar", nu senast i en Citroen som slutade med kamremsbrott och totalt maskinhaveri. :twisted:

Nåväl, är nu på jakt efter en 945:a årsmodell 94-97, helst med LTT, som inte gått allt för långt.

Är det nån som har lite bra tips på vad man ska vara noga med att titta på vid köp av en sådan? Kanske rent av nån form av checklista.
Vad ligger bensinförbrukningen få ungefär?

Tacksam för svar, tips och ideér!
Användarvisningsbild
av 03daru
Hej!!

Bensinförbrukningen ligger runt litern...det skiljer lite från bil till bil...några kör på 0,8 och någon 1,2 beror väl på hur motorn har skötts genom åren..däck mm.. men säg litern och allt under det är bonus!

Något du skall vara vaksam på är AC:n...fråga om den behöver fyllas ibland, detta är 900 seriens svaga punkt, medicin för att undvika detta är att aldrig stänga av AC:n på instrumentpanelen!!!! ALDRIG! Då torkar packningarna (eller liknande) och det börjar läcka...oftast så lita att det inte går att hitta!

Annars är det bara att kolla rost på de vanligaste ställena...hjulhus, dörrar, kanten ovanför framrutan, samt plåten mellan framrutan och motorhuven! Bakluckan är gjord av aluminium och rostar inte...men det oxiderar om det blivit någon lackskada...detta resulterar i lacksläpp, inget som egentligen påverkar mer än det estetiska utseendet! Inga problem att lacka om igen! Dock ganska vanlig!!

Kolla bakljusen!! Brukar ofta komma in vatten där, och då börjar det erja på kontakterna!! Med roliga elfel som följd! Ta bort luckan och titta!! Det går naturligtvis att slipa erj men tillslut är det kört och då får man köpa nya "ljus" 1200:- st!

Blinkande backljus...beror på att det är glapp i kontakten vid växelläget i växellådan..lite bökigt att fixa...men ingen katastrof...ganska vanligt.

Kolla denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight= där står det en hel del annat matnyttigt!

Stirra dig inte blind på miltalet! Låt helhetsintrycket avgöra, en rostfri bil som gått längre väger tyngre än en med rost som rullat kortare! Du kommer få ligga i om du skall slita ut motorn :wink:

Lycka till med ditt bilköp!
Användarvisningsbild
av Caffis
Förståndigt mäste jag säga: Har samma erfarenhet av Citroen, moste ha slagit i skallen eller så äe det dålig sprit förmodligen en kombination. Varför inte en 745 90-och uppåt ingen dålig bil det heller mycket billigare i inköp.Jag föredrar 245 90-93 men svårt att hitta ett bra ex. Dom som har en bra behåller den,jag oxå men det beror inte på spriten.....:)
av signia
Tackar för svar! Känns inte så värst riskfyllt att köpa Volvo verkar det som :D

Efter att ha kollat runt ett tag slår det mig hur vanligt det är med automatlådor i dessa bilar... Är det nåt man ska passa sig för eller inte?
Föredrar en manuell men kanske måste ändra mig... :???:

Kommentarer?
Användarvisningsbild
av Caffis
Neja en Taxi gubbe som åkte i hop med mig tyckte väldigt bra om dom lådorna,hållbara. Polarn har en 245 automat fungkar fin fint trots många mil.Glurpar nog lite mer soppa än en manuell men det beror nog mycket på höger foten har märkt skjälv att i dom lastbilarna som har dom nya automatlådorna fär man en liten slappare körstil "Platta i matta" resten fixar ju lådan,kan man ju sitta där med armbågen i rutan o foten på panelen o gunga på :wink:
Användarvisningsbild
av hebbe
jag har haft en 945 se-92 för ett par år sedan som hade gått 33000 mil och den hade automat, kan rekommenderas, tyckte det passa perfekt i den, den drog 0,9 vi landsväg och i stan 1,3. min hade ecc men kompressorn hade pajat och det skulle kostat cirka 10000 om ja hade lagat den. värmen funka men inte kylan.
Användarvisningsbild
av 03daru
signia skrev:Tackar för svar! Känns inte så värst riskfyllt att köpa Volvo verkar det som :D

Efter att ha kollat runt ett tag slår det mig hur vanligt det är med automatlådor i dessa bilar... Är det nåt man ska passa sig för eller inte?
Föredrar en manuell men kanske måste ändra mig... :???:

Kommentarer?
Det är inga konstigheter med automaten i dessa bilar. De går sällan sönder. Det är inget att tveka på om du hittar en bra bil med automat! Den drar lite mer bara…men man köper sig bekvämlighet! :wink:
av Steve McStone
Hoppsan!

Ja, att byta från en Citroen till en 945 kommer att kännas som en resa från helvetet till himmelen.

Har själv haft en 940 (-94) i 13 år och en 945 (-95) i 8 år. Har aldrig ägt bättre prylar, men...

Kolla elsystemet, det är och har aldrig varit Volvos starka sida. Jordfel, lampor som brinner och inte brinner från gång till annan samt ECC (där brukar man hitta allvarliga fel).

Något annat är bromsarna. Fråga (!) om det varit problem med bromsarna, om det varit det, glöm bilen. Det enda problem jag haft är just bromsarna. Jag menar, de ska inte behövas tas isär en gång i kvartalet... Min 940 är ett sådant fall medan 945 inte uppvisat samma problem (vilket eliminerar fel körsätt då jag kör båda bilarna lika mycket).

Annars så tycker jag du ska slå till. Finns få bilar som är så lättunderhållna idag som 900-serien!
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?