...

Moderator: Moderatorer

SEpaket skrev:
Bosse9988 skrev:
SEpaket skrev:Dessa jävla pappskallar som blåser på i 200 på vanlig motorväg skulle då inte få ha något körkort alls. Visst, jag kan tillstå att jag en eller annan gång hållit 5-10 km/h för fort på vägar med fartbegränsning över 70. Men 120 km/h på 110-sträcka är en sak, 150+ är en helt annan. Sedan är det så att om jag kör 115, lastbilarna i högerfilen håller 85-90 och jag håller på att köra om så får racerförarna snällt vänta tills dess att en lucka uppstår i högerfilen så jag kan gå in. Jag tänker inte trycka hårdare på gasen och göra åt bensin och dessutom riskera körkortet helt i onödan. Värst är dock alla lobotomerade idioter som bränner förbi 30-skyltarna i både 50 och 60. Det är så att i områden med farter under 70 så finns det mer risk för påkörningsolyckor för oskyddade trafikanter och då kör man banne mig inte för fort.

Noterbart är att jag både en och två gånger sett sådanadär moderna småbarnsföräldrar med Audi eller liknande som sätter upp miljoner skyltar i det egna villaområdet med texten "Lekande barn, kör sakta!", men när man kör i andras områden och det gäller andras barn så går det bra att hålla betydligt mer än vad som står på skylten.

Det är fullt möjligt att ni tycker jag är en bitter och sur jävel nu, men lagen har vi av en anledning. Antingen accepterar vi den eller så gör vi det inte. Visst, jag kan tycka att vissa sträckor har för låg hastighet och sannolikt är det också så som är fallet, men man må ändå respektera det. Kan man inte hålla hastigheten så borde man nog lämna tillbaka körkortet istället. Som ni vet har även jag anmärkningar på människor som kör alldeles för långsamt vid normalt väglag och visst är dessa en riskfaktor, men jag har sett bilar som gått av vägen i alldeles för höga farter och vacker syn är det inte.
Du sätter alltså gränsen för godtagbar hastighetsöverträdelse själv och den kan då alla andra följa om de vill för det är ju ok att köra över gällande hastighetsbegränsning, du skriver ju det ovan. Om du är själv på motorvägen utan någon annan trafik: kan du då kanske tänka dig att hålla 130 km/tim? Att köra för fort har ju med trafiksituationen att göra och för att bena ut en godtagbar hastighetsöverträdelse utan att drabbas av moralpanik så måste varje trafiksitution diskuteras var för sig. I rusningstrafik ligger jag oftast i högerfilen för det är ju inte lönt att gå ut i höger fil.

Jag har ju skrivit att jag inte har fortkörning som ett standardbeteende utan ett högst tillfälligt ryck jag kan få på motorvägen när det inte är tät trafik. Det är känslan av att ge motorn vad den tål och verkligen känna vad en bilmotor kan prestera. En del fattar inte vad föregående mening innebär för de har inte motorer i blodet som jag har.

Jo vi ska acceptera hastighetsskyltar och det gör jag sannerligen till 99% men det är de där tillfällena när jag bara tycker att nu får maskineriet fanimig visa vad det går för i någon kilometer.
Nej, jag kör "ungefär" enligt skylten. 115 på min mätare är runt 109 i verkligheten, du vet felmarginal. Polisen i sin tur har en felmarginal uppåt på några km/h också innan det anses straffbart. Inom den gränsen kör jag. Det vill säga den juridiska gränsen, alltså fortfarande enligt lagens praktiska tolkning. Att lägga sig i 170 är en helt annan sak.

Nej, när jag är ensam på vägen, vilket aldrig händer, så håller jag fortfarande lagstadgad hastighet. Å andra sidan så håller jag mig då i högerfilen, det finns ju ingen anledning att hålla sig till vänster då.

Trafiksituation? Begränsningen sitter där som högsta tillåtna hastighet oavsett om du är ensam på vägen eller inte. Det fanns en tid då vi hade fri fart på vägarna, varför tror du man tog bort det? Det finns en anledning till att skyltarna sitter där.

Jaha, så du vill köra rally? Gör det då på bana så du inte riskerar livet på oskyldiga människor då. Vad tror du händer med en barnfamilj om du råkar sladda in i deras bil i 170 km/h? För varje km/h ökar skadorna vid kollision. Då kan alla jävla dårar som tycker det är kul att leka med bilar göra det på därför avsedd motorbana istället, så riskerar man bara livet på sig själv och likasinnade.

Min syn på saken är att antingen så följer vi samhällets förordningar eller så gör vi det inte. Man kan inte välja ut några lagar man vill följa, men strunta i andra efter behag. Hur mycket pengar tror du alla fortkörare kostar samhället varje år? Det är mängder av poliser, fartkameror och dylikt som skall till för att folk inte kan sköta sig, som skulle kunna användas till att utreda andra brott istället.

Enligt en person jag talat med på Vägverket (eller vad det nu heter numera) så beror en stor del av alla olyckor på att människor kör för fort. Det är ett stort samhällsproblem. Och då talar vi främst om idioter som ligger 150+ i hastighet.
Har jag någonsin skrivit att jag vill köra rally? Att köra fort på motorvägen i någon kilometer är inte att köra rally. Kan du förstå att många vill trampa på gaspedalen ibland? Nej du kan inte.. och därmed är det ju inget att diskutera för förstår du inte min ståndpunkt utan istället försöker vinkla det till att jag skulle köra rally på motorvägen så är det ju inte lönt. Och jag drar mig sakta och försiktigt tillbaka när jag ser moralpaniken breda ut sig... ;)

Ska nog ta en tur med min Kawasaki 750 och hålla några kilometer under gällande hastighetsbegränsning för gud förbjude om jag skulle köra för fort för det gör vi ju inte i detta landet och jag skulle nog känna mig lite skamsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller i allafall med Bosse om att det är kul med fart... Mest på sista 2 åren jag börjat lugna ner mig i trafiken.. Jag låg inte i 150km/h på motorväg men allt som oftast kring 130km/h.

Hur pass farligt det är kan diskuteras (statistik över dödsolyckor i trafik visar att motorvägar har minst dödsoffer) men det jag reagerar mot är de som kör för fort och sen blir arga på de som kör lagligt och inte direkt flyttar på sig. Blanda nu inte ihop det med segproppar som spärrar vägen trots att de kan flytta sig.. dom gillar ingen. :)

Skulle vi samsas lite bättre och istället hjälpa varann när man har två filer och plötsligt 3 fordon skulle vi alla kanske komma fram snabbare. Har man lite framförhållning kanske det räcker att sänka farten från 140-135km/h så hinner personen som ligger i 110km/h om lastbilen i 90:km/h utan att den som vill köra fort behöver bromsa eller lägga sig 2m ifrån..

Man borde ha bättre möjligheter att kommunicera med andra i trafiken.. tycker det är lite synd att dubbelblink och helljus-tack nästan försvunnit. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Kände mig tvungen att leta reda på lite siffror på antal döda i trafiken på olika vägtyper för att underbygga mitt tidigare påstående... :)

Saxar från Trafikanalys:

De vanligaste hastighetsgränserna för trafikdödade under 2011 var 70 km/h
(25 procent av de omkomna), 90 km/h (21 procent) och 50 km/h (16 procent). I
Figur 3.10 visas procent av dödade i vägtrafiken totalt 1985-2011 efter
hastighetsgräns. De flesta omkomna färdas på 70-90-vägar och det är få som
omkommer på vägar med hastighetsgräns 100 km/h eller högre.

Sidan 28: http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2011.pdf

Under 2011 var det bara 2st som omkom på väg med 120km/h och 12st som omkom på väg med 110km/h som begränsning.
Gissar att ett gäng av dom var rattfyllon.. typ hälften kanske om man ska gå på siffrorna.
Står i rapporten att av 319 döda under 2011 var 173 st påverkade av alkohol.
joel80 skrev:Kände mig tvungen att leta reda på lite siffror på antal döda i trafiken på olika vägtyper för att underbygga mitt tidigare påstående... :)

Saxar från Trafikanalys:

De vanligaste hastighetsgränserna för trafikdödade under 2011 var 70 km/h
(25 procent av de omkomna), 90 km/h (21 procent) och 50 km/h (16 procent). I
Figur 3.10 visas procent av dödade i vägtrafiken totalt 1985-2011 efter
hastighetsgräns. De flesta omkomna färdas på 70-90-vägar och det är få som
omkommer på vägar med hastighetsgräns 100 km/h eller högre.

Sidan 28: http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2011.pdf

Under 2011 var det bara 2st som omkom på väg med 120km/h och 12st som omkom på väg med 110km/h som begränsning.
Gissar att ett gäng av dom var rattfyllon.. typ hälften kanske om man ska gå på siffrorna.
Står i rapporten att av 319 döda under 2011 var 173 st påverkade av alkohol.
Ja, det var hastighetsbegränsningarna på vägsträckorna, ja. Sedan kan man ju fråga sig hur fort alla dessa omkomna färdades. Annars kunde ju problemet avhjälpas med att man höjde hastigheten på samtliga vägar till 120, eller hur?

Jag skulle tro att en klar majoritet av dessa trafikdödade bröt mot hastighetsbegränsningen, en del med ganska stor marginal. Jag tror också att antalet dödsoffer på 70- och 90-sträcka skulle minska om alla höll 70 respektive 90 också. På ett företag där jag var ute och konsultade för ett par år sedan fanns en man vars son omkommit i en bilolycka på just en 90-sträcka. Sonen hade dock hållit cirka 160 och tappat kontrollen över bilen. Hade han kört i 9+ hade han sannolikt inte råkat ut för en olycka alls. Så var det med den saken.

Kul eller inte, man måste ha respekt för farten. Och sina medmänniskor. Det är ingen jävla moralpanik som vissa (inte du Joel80) verkar tro. Det handlar om förnuft.
Det vore kul att se antalet döda på resp hastighetsbegränsning, i relation till den totala mängden sådana vägar i landet.
Jag kan tänka mig att den höga siffran för 70- resp 90-vägar beror av att vi har många mil sådana vägar i vårt avlånga och glest befolkade land?
Användarvisningsbild
av Camel
SEpaket skrev:Hur mycket pengar tror du alla fortkörare kostar samhället varje år?
Det finns inga säkra beräkningar på det. Ett transportarbete som utförs snabbare genererar vinster också. Det är inte ens säkert att det blir en nettokostnad. Men kan lika gärna vara det. De försök till beräkningar som finns är starkt färgade av olika intressen: trafiksäkerhet, miljö, politiska beslut (lokaltrafik) etc.
SEpaket skrev:Det är mängder av poliser, fartkameror och dylikt som skall till för att folk inte kan sköta sig, som skulle kunna användas till att utreda andra brott istället.
Vad trafikövervakningen totalt sett inbringar vet jag inte, men beträffande fartkamerorna så är de självfinansierade genom de intäkter som böterna inbringar. Det är väl därför man föreslår att fler ska sättas upp...

SEpaket skrev:Enligt en person jag talat med på Vägverket (eller vad det nu heter numera) så beror en stor del av alla olyckor på att människor kör för fort. Det är ett stort samhällsproblem. Och då talar vi främst om idioter som ligger 150+ i hastighet.
Ja, det finns tyvärr många som är helt verklighetsfrånvarande. Tråkigt nog även en del beslutsfattare. Visst finns det idioter på vägarna. Men det är inte alls så att alla av dessa kör fort. Det finns ohehört många av dem som beträffande hastigheten håller sig till lagen, men det är också den enda lagen de uppfyller. Körningen i övrigt lämnar mycket att önska och är ofta mycket riskfylld för de själva och trafikanter runt idioten. Man ser dagligen exempel på detta. Dessutom är mitt förtroende för myndigheter i just hastighetsfrågan starkt nedsatt. De smutsar ned trafiksäkerhetsarbetet med att inbegripa miljö, lokatrafik, politik, skatteintäkter, etc. (you name it) i trafiksäkerhetsarbetet när hastighetsgränser ska sättas. Faktiskt finns det även de som påstår att tidsvinsten att köra fortare inte finns eller är mycket liten. Tur att fysikens lagar gäller även dessa samband så man slipper lyssna på dessa stackare som tror att vi trafikanter är bakom flötet och ska svälja dessa felaktigehetr. För min egen personliga del spar jag ungeför en extra semestervecka per år fast min årliga körsträcka inte är extremt lång. Det är dock tid som jag jobbar och bidrar till rikets bnp. Om några hundra tusen, eller någon miljon, trafikanter gör samma sak blir det avsevärd förstärknign av bnp. Det är rent ut sagt skitsnack att det inte spar tid att köra fort. Det kunde man dessutom redan räkna ut i grundskolan. Men ansvarslöst fort ska man inte köra.
Camel skrev:
SEpaket skrev:Hur mycket pengar tror du alla fortkörare kostar samhället varje år?
Det finns inga säkra beräkningar på det. Ett transportarbete som utförs snabbare genererar vinster också. Det är inte ens säkert att det blir en nettokostnad. Men kan lika gärna vara det. De försök till beräkningar som finns är starkt färgade av olika intressen: trafiksäkerhet, miljö, politiska beslut (lokaltrafik) etc.
Det där var visserligen en retorisk fråga. Det är omöjligt att beräkna, det finns nämligen så mycket omständigheter runt om att man kan räkna ut det på ett antal olika sätt.
Camel skrev:
SEpaket skrev:Det är mängder av poliser, fartkameror och dylikt som skall till för att folk inte kan sköta sig, som skulle kunna användas till att utreda andra brott istället.
Vad trafikövervakningen totalt sett inbringar vet jag inte, men beträffande fartkamerorna så är de självfinansierade genom de intäkter som böterna inbringar. Det är väl därför man föreslår att fler ska sättas upp...
Det beror såklart på hur man räknar. Kollektivtrafiken (som kostar mer att driva än vad biljetterna drar in) anses gå med vinst ändå, merparten av dessa vinster består av ett ekonomiskt värde i "bättre luft". Så jag vill se den kalkylen först.
Camel skrev:
SEpaket skrev:Enligt en person jag talat med på Vägverket (eller vad det nu heter numera) så beror en stor del av alla olyckor på att människor kör för fort. Det är ett stort samhällsproblem. Och då talar vi främst om idioter som ligger 150+ i hastighet.
Ja, det finns tyvärr många som är helt verklighetsfrånvarande. Tråkigt nog även en del beslutsfattare. Visst finns det idioter på vägarna. Men det är inte alls så att alla av dessa kör fort. Det finns ohehört många av dem som beträffande hastigheten håller sig till lagen, men det är också den enda lagen de uppfyller. Körningen i övrigt lämnar mycket att önska och är ofta mycket riskfylld för de själva och trafikanter runt idioten. Man ser dagligen exempel på detta. Dessutom är mitt förtroende för myndigheter i just hastighetsfrågan starkt nedsatt. De smutsar ned trafiksäkerhetsarbetet med att inbegripa miljö, lokatrafik, politik, skatteintäkter, etc. (you name it) i trafiksäkerhetsarbetet när hastighetsgränser ska sättas. Faktiskt finns det även de som påstår att tidsvinsten att köra fortare inte finns eller är mycket liten. Tur att fysikens lagar gäller även dessa samband så man slipper lyssna på dessa stackare som tror att vi trafikanter är bakom flötet och ska svälja dessa felaktigehetr. För min egen personliga del spar jag ungeför en extra semestervecka per år fast min årliga körsträcka inte är extremt lång. Det är dock tid som jag jobbar och bidrar till rikets bnp. Om några hundra tusen, eller någon miljon, trafikanter gör samma sak blir det avsevärd förstärknign av bnp. Det är rent ut sagt skitsnack att det inte spar tid att köra fort. Det kunde man dessutom redan räkna ut i grundskolan. Men ansvarslöst fort ska man inte köra.
Jag kan hålla med om att många vägar är anpassade för en högre hastighet än som anges, absolut. Särskilt när man utan rimlig anledning sänker farten som man bland annat gjort runt Göteborg. Heller finns ingen rimlighet i att man får köra 90 km/h på en stor del av Dag Hammarskjöldsleden, men bara 70 på Söderleden. Men nu är det bestämt så.

Jag kan räkna upp 10-20 andra trafiklagar som närmast är farligare att bryta mot än hastighetsbegränsningen, men det är inte ämnet just nu. Men till exempel är människor som inte använder körriktningsvisare vid filbyte enormt farliga.

Jag tror vi har samma åsikt i grunden, att vägarna i vissa fall är anpassade för högre farter än vad man tillåter. Skillnaden är att vi reagerar olika på det.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tror personen du talat med behöver väckas ur sin hypnos som hastighetstalibanerna orsakat. Att köra för fort när det inte passar med trafikförhållandena i övrigt är inte bra. Men att köra efter förhållandena (även om det innebär hastighetsöverträdelse) behöver inte öka riskerna nämnvärt jämfört med andra situationer när hastighetsgränsen hålls. De som snöat in på just hastigheten som olycksskapande faktor har tappat greppet om verkligheten helt enkelt. Jag brukar ta trafikflyget som ett exempel: man utför ett transportarbete i 800-900 km/h och ändå är antalet omkommna ganska få. Varför? Jo, man har ordning på trafikförhållandena (och även personal och maskiner). Och kör därefter.

Att omgivade trafikförhållanden har betydelse kan man se av följande statistik (även om transportarbetet givetvis skiljer sig åt på de olika vägarna):

Dödade personer vid polisrapporterade vägtrafikolyckor fördelade efter hastighetsbegränsning för år 2012:

Omkomna i regelrätta olyckor i vägtrafik totalt = 286
Hastighetsbegränsning, dödade
120 km/h = 0
110 km/h = 13
100 km/h = 9
90 km/h = 43
80 km/h = 32
70 km/h = 65
60 km/h = 3
50 km/h = 60
40 km/h = 5
30 km/h = 7
Uppgift saknas = 49
Camel skrev:
Jag tror personen du talat med behöver väckas ur sin hypnos som hastighetstalibanerna orsakat. Att köra för fort när det inte passar med trafikförhållandena i övrigt är inte bra. Men att köra efter förhållandena (även om det innebär hastighetsöverträdelse) behöver inte öka riskerna nämnvärt jämfört med andra situationer när hastighetsgränsen hålls. De som snöat in på just hastigheten som olycksskapande faktor har tappat greppet om verkligheten helt enkelt. Jag brukar ta trafikflyget som ett exempel: man utför ett transportarbete i 800-900 km/h och ändå är antalet omkommna ganska få. Varför? Jo, man har ordning på trafikförhållandena (och även personal och maskiner). Och kör därefter.

Att omgivade trafikförhållanden har betydelse kan man se av följande statistik (även om transportarbetet givetvis skiljer sig åt på de olika vägarna):

Dödade personer vid polisrapporterade vägtrafikolyckor fördelade efter hastighetsbegränsning för år 2012:

Omkomna i regelrätta olyckor i vägtrafik totalt = 286
Hastighetsbegränsning, dödade
120 km/h = 0
110 km/h = 13
100 km/h = 9
90 km/h = 43
80 km/h = 32
70 km/h = 65
60 km/h = 3
50 km/h = 60
40 km/h = 5
30 km/h = 7
Uppgift saknas = 49
Läs det fetmarkerade ordet. Fundera sedan på om du kan hitta i statistiken om alla 65 personer som omkom på 70-sträcka höll 70 km/h och ingenting annat.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 552

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt