- tis 20 aug 2013, 14:42
#780445
Ska nog ta en tur med min Kawasaki 750 och hålla några kilometer under gällande hastighetsbegränsning för gud förbjude om jag skulle köra för fort för det gör vi ju inte i detta landet och jag skulle nog känna mig lite skamsen.
SEpaket skrev:Har jag någonsin skrivit att jag vill köra rally? Att köra fort på motorvägen i någon kilometer är inte att köra rally. Kan du förstå att många vill trampa på gaspedalen ibland? Nej du kan inte.. och därmed är det ju inget att diskutera för förstår du inte min ståndpunkt utan istället försöker vinkla det till att jag skulle köra rally på motorvägen så är det ju inte lönt. Och jag drar mig sakta och försiktigt tillbaka när jag ser moralpaniken breda ut sig... ;)Bosse9988 skrev:Nej, jag kör "ungefär" enligt skylten. 115 på min mätare är runt 109 i verkligheten, du vet felmarginal. Polisen i sin tur har en felmarginal uppåt på några km/h också innan det anses straffbart. Inom den gränsen kör jag. Det vill säga den juridiska gränsen, alltså fortfarande enligt lagens praktiska tolkning. Att lägga sig i 170 är en helt annan sak.SEpaket skrev:Dessa jävla pappskallar som blåser på i 200 på vanlig motorväg skulle då inte få ha något körkort alls. Visst, jag kan tillstå att jag en eller annan gång hållit 5-10 km/h för fort på vägar med fartbegränsning över 70. Men 120 km/h på 110-sträcka är en sak, 150+ är en helt annan. Sedan är det så att om jag kör 115, lastbilarna i högerfilen håller 85-90 och jag håller på att köra om så får racerförarna snällt vänta tills dess att en lucka uppstår i högerfilen så jag kan gå in. Jag tänker inte trycka hårdare på gasen och göra åt bensin och dessutom riskera körkortet helt i onödan. Värst är dock alla lobotomerade idioter som bränner förbi 30-skyltarna i både 50 och 60. Det är så att i områden med farter under 70 så finns det mer risk för påkörningsolyckor för oskyddade trafikanter och då kör man banne mig inte för fort.Du sätter alltså gränsen för godtagbar hastighetsöverträdelse själv och den kan då alla andra följa om de vill för det är ju ok att köra över gällande hastighetsbegränsning, du skriver ju det ovan. Om du är själv på motorvägen utan någon annan trafik: kan du då kanske tänka dig att hålla 130 km/tim? Att köra för fort har ju med trafiksituationen att göra och för att bena ut en godtagbar hastighetsöverträdelse utan att drabbas av moralpanik så måste varje trafiksitution diskuteras var för sig. I rusningstrafik ligger jag oftast i högerfilen för det är ju inte lönt att gå ut i höger fil.
Noterbart är att jag både en och två gånger sett sådanadär moderna småbarnsföräldrar med Audi eller liknande som sätter upp miljoner skyltar i det egna villaområdet med texten "Lekande barn, kör sakta!", men när man kör i andras områden och det gäller andras barn så går det bra att hålla betydligt mer än vad som står på skylten.
Det är fullt möjligt att ni tycker jag är en bitter och sur jävel nu, men lagen har vi av en anledning. Antingen accepterar vi den eller så gör vi det inte. Visst, jag kan tycka att vissa sträckor har för låg hastighet och sannolikt är det också så som är fallet, men man må ändå respektera det. Kan man inte hålla hastigheten så borde man nog lämna tillbaka körkortet istället. Som ni vet har även jag anmärkningar på människor som kör alldeles för långsamt vid normalt väglag och visst är dessa en riskfaktor, men jag har sett bilar som gått av vägen i alldeles för höga farter och vacker syn är det inte.
Jag har ju skrivit att jag inte har fortkörning som ett standardbeteende utan ett högst tillfälligt ryck jag kan få på motorvägen när det inte är tät trafik. Det är känslan av att ge motorn vad den tål och verkligen känna vad en bilmotor kan prestera. En del fattar inte vad föregående mening innebär för de har inte motorer i blodet som jag har.
Jo vi ska acceptera hastighetsskyltar och det gör jag sannerligen till 99% men det är de där tillfällena när jag bara tycker att nu får maskineriet fanimig visa vad det går för i någon kilometer.
Nej, när jag är ensam på vägen, vilket aldrig händer, så håller jag fortfarande lagstadgad hastighet. Å andra sidan så håller jag mig då i högerfilen, det finns ju ingen anledning att hålla sig till vänster då.
Trafiksituation? Begränsningen sitter där som högsta tillåtna hastighet oavsett om du är ensam på vägen eller inte. Det fanns en tid då vi hade fri fart på vägarna, varför tror du man tog bort det? Det finns en anledning till att skyltarna sitter där.
Jaha, så du vill köra rally? Gör det då på bana så du inte riskerar livet på oskyldiga människor då. Vad tror du händer med en barnfamilj om du råkar sladda in i deras bil i 170 km/h? För varje km/h ökar skadorna vid kollision. Då kan alla jävla dårar som tycker det är kul att leka med bilar göra det på därför avsedd motorbana istället, så riskerar man bara livet på sig själv och likasinnade.
Min syn på saken är att antingen så följer vi samhällets förordningar eller så gör vi det inte. Man kan inte välja ut några lagar man vill följa, men strunta i andra efter behag. Hur mycket pengar tror du alla fortkörare kostar samhället varje år? Det är mängder av poliser, fartkameror och dylikt som skall till för att folk inte kan sköta sig, som skulle kunna användas till att utreda andra brott istället.
Enligt en person jag talat med på Vägverket (eller vad det nu heter numera) så beror en stor del av alla olyckor på att människor kör för fort. Det är ett stort samhällsproblem. Och då talar vi främst om idioter som ligger 150+ i hastighet.
Ska nog ta en tur med min Kawasaki 750 och hålla några kilometer under gällande hastighetsbegränsning för gud förbjude om jag skulle köra för fort för det gör vi ju inte i detta landet och jag skulle nog känna mig lite skamsen.