Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:vist han kanske skrev -är det värt det-
men jag tänker direkt tänken att är upp till var o en.

jag käner en som slängde på 22" hjul på sin XC90 & han tyckte det var värt det, betyder det att allatycker det är värt pengarna? nä knapast.
fram med fakta o låt trådskaparen göra sin bedömning

(men vist såg XC90:n grym ut...)
Jo men 22-tums fälgarna kan din kompis köpa på måndagen, köra med på tisdagen, och tröttna på på onsdagen och byta ut/sälja dem. Det är fakta för mig.

Fakta för mig är också att att det är helgalet att hårdintegrera "underhållningselektronik" som stereo,tele,RTI så det inte går att uppgradera/byta ut med jämna mellanrum, det kommer nya saker med bara några års mellanrum, bilen ska ju rulla i 15-20 år.

Värst av allt är nog den nya "tunna-radio/klima-panelen" som gör att någon stackars sate i en S80N kommer att få sunka runt med samma stereo om 15-20 år utan att någonsin kunna byta, finns ens FM-sändningar, GSM och amerikansk GPS-signal kvar då eller.

Det är ju lika galet som om din kompis inte hade köpt 22-tumsfälgar utan istället fått 22-tumsdäck fastvulkade i rambalkarna direkt från fabrik och aldrig kunnat byta.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom som åker i 20 år gamla bilar har väll inte så höga grav på bilen?

jag tycker det är snyggt & frächt med snug design på grejorna & det är bra grejor i bilarna så 99% av dom som har dessa bilar vill inte byta stereo.

& för dom som vill så är det väll bara att gnälla på dom som tilverkar stereoaparater att dom ska göra en som fungerar i just "din" bil.

disignen (synvillan) på dom här slimade mittkonsollerna är ju lysande!

V50 har ju en Cd spelare i helt vanligt DIN fomat !
S80N har en CD i det lite större amrikanska formatet !

& om nu seteion är viktigare en disignen så köp en KIA eller nått där ni måste köpa till en egen stereo
av KarlMagnus
Har haft ett antal Volvo, och aldrig varit missnöjd med ljudet i
någon av dem. Den bästa jag haft (har) är helt klart HU 803 som sitter
i min 2,4 T "import". Skulle inte få för mig att byta denna mot
något annat. Saknar bara basen i bagaget som antagligen blev
borttagen när den kom in i landet. Som sagt man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:dom som åker i 20 år gamla bilar har väll inte så höga grav på bilen?

jag tycker det är snyggt & frächt med snug design på grejorna & det är bra grejor i bilarna så 99% av dom som har dessa bilar vill inte byta stereo.

& för dom som vill så är det väll bara att gnälla på dom som tilverkar stereoaparater att dom ska göra en som fungerar i just "din" bil.

& om nu seteion är viktigare en disignen så köp en KIA eller nått där ni måste köpa till en egen stereo
Som sagt, vi har helt skilda uppfattningar. I mitt garaget står bla en 12 år gammal twinturbo som gör 0-100 under 5 sek och nästan 300 blås i toppfart. Tycker fortfarande att den bilen är ok och prestanda räcker och att jag inte behöver sänka mina krav dramatiskt trots att bilen ju är 12 år.

Stereon däremot med kasett har jag dock bytt och NMT är ju nedsläckt så även telefonen är bytt. Navi fanns inte ens på den tiden.

Jag började tex använda mp3 1996 men det har tagit över 10 år innan en volvostereo kan hantera detta, patetiskt.

S80/V50, CD läsaren må vara i visst format med knapparna är ju utspridda över hela panelen så den kommer aldrig gå att byta.

Kanske är detta inget problem för de bilar som säljs idag kommer kanske bara rulla några få år innan de går till skroten. Det lär väl bli så hyteriskt dyrt att hålla liv i bilar som börjar åldras då all felsökning och service rusar i skyarna med CAN-bussar osv så det är billigare att skrota dem.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:dom som åker i 20 år gamla bilar har väll inte så höga grav på bilen?

Som sagt, vi har helt skilda uppfattningar. I mitt garaget står bla en 12 år gammal twinturbo som gör 0-100 under 5 sek och nästan 300 blås i toppfart. Tycker fortfarande att den bilen är ok och prestanda räcker och att jag inte behöver sänka mina krav dramatiskt trots att bilen ju är 12 år.

Stereon däremot med kasett har jag dock bytt och NMT är ju nedsläckt så även telefonen är bytt. Navi fanns inte ens på den tiden.

Jag började tex använda mp3 1996 men det har tagit över 10 år innan en volvostereo kan hantera detta, patetiskt.

S80/V50, CD läsaren må vara i visst format med knapparna är ju utspridda över hela panelen så den kommer aldrig gå att byta.

Kanske är detta inget problem för de bilar som säljs idag kommer kanske bara rulla några få år innan de går till skroten. Det lär väl bli så hyteriskt dyrt att hålla liv i bilar som börjar åldras då all felsökning och service rusar i skyarna med CAN-bussar osv så det är billigare att skrota dem.
känns ju som att det inte är en svenson bil direkt. om 8 år är den 20 år gammal, då kanske det är mer "kult" att ha den i orginal utförande, ärn at ha ett fliperspel till ljudanläggning som inte passar med resten av disignen.
av grabb85
Har nog lagt det på hyllan ett tag så får jag se vad det blir men det känns som om det är för mycket pengar för något som bara sitter i bilen, då jag även skulle uppskatta gps när jag rör mig till fots i skogen och liknande miljöer så nu lutar det åt en vattentät handdator med inbyggd gps.

Dock kostar denna ändå 10k med alla tillbehör men då kan man ha den i regn om man så vill utan att den tar skada.

Men tack för alla tips och tack för intresset.

Mvh Henke
Användarvisningsbild
av CarMan
grabb85 skrev:Har nog lagt det på hyllan ett tag så får jag se vad det blir men det känns som om det är för mycket pengar för något som bara sitter i bilen, då jag även skulle uppskatta gps när jag rör mig till fots i skogen och liknande miljöer så nu lutar det åt en vattentät handdator med inbyggd gps.

Dock kostar denna ändå 10k med alla tillbehör men då kan man ha den i regn om man så vill utan att den tar skada.

Men tack för alla tips och tack för intresset.

Mvh Henke
so sagt så är det inte ofta jag andvänder min & hälften av dom gångar jag ändå gör det så hade jag inte behövt den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:

känns ju som att det inte är en svenson bil direkt. om 8 år är den 20 år gammal, då kanske det är mer "kult" att ha den i orginal utförande, ärn at ha ett fliperspel till ljudanläggning som inte passar med resten av disignen.
-Varför välja en apparat som ser ut som ett "flipperspel", det finns många snygga maskiner också där ute?

-För övrigt är det inte ett problem alls då det är ett standarduttag i bilen så "ploppar" jag i orginalapparaten (som står på en hylla i förrådet) på 5 minuter då man vill vara 100% original igen.

-Det behöver inte vara någon motsats mellan "uppgraderingsbart/utbytbart" alls. Det finns ju varianter med original apparater som har precis samma formspråk som resten av inredningen vad gäller knappar/display/färg/material etc tex originalradion i V70. Den dag som apparaten slutar fungera eller man blir lämnad i sticket av tillverkaren som skiter i att tex ta fram en digitaltvmottagre så byter man bara ut enheten.

Problemet uppstår när man sprider ut knapparna över hela brädan och dessutom använder ofoget att mixa stereo och klima info i samma som på V50 tex. Det omöjliggör ju alla framtida byten/uppgraderingar.

Jag har en övertygelse att man kan åstadkomma bra design trots att man måste hålla sig till radiopanel + ratt för att fördela ut knappar/display som man tex gör i V70.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
du menar att det blir problam när man gör saker snygga & andvändarvänliga (trafiksäkra)

det är ruskigt många "DIN" aparater som man inte på rak arm hittar hur man byte CD-skiva, eller hur man skiftar tillbaka till radio m.m.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
Och varför måste du gå och köpa "flipperspelsmaskiner" som du inte hittar knapparna på???

En bra maskin idag är busenkel och man kan ha 1000 låtar på en DVD så man behöver inte fummla med gamla CD överhuvudtaget, alla låtarna är ju redan där.

Jag säger motsatsen, man behöver inte sprida ut knapparna över hela panelen för att få det snyggt och funktionellt eller trafiksäkert, det räcker med EN panel och rattknappar. CarMan menar du alltså att stereon i V70 har knapparna på samma panel-del inte skulle vara trafiksäker?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]