Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deedum
#777269
Hej!

Så här är det (jag kan lite men inte tillräckligt om den här bilen):
VOLVO 244-883 GL / 1990 / LH 2.4

Lambda-lampan tänds med jämna mellanrum, återkommande felkoder: 1-1-3 och 2-3-1 (fet/mager blandning, lambdareglering)
Bilen sotar, luktar illa och drar bra över litern. Lambdasonden är bytt 2011.

Bilen har varit svårstartad och igår startade den inte alls. Boxen gav inga koder på 2an (inga blink alls alltså) men 1-1-1 på 6an. Jag kollade säkringar, stiften (jättesotiga), bränslepumpen i bagaget m.m. Till sist tog jag ut bränslereläet och satte tillbaka det, tryckte till kopplingarna på styrboxarna och bilen startade.

Idag kollade jag referensspänning till lambdan (ska vara 0,5 V med tändningen på), men den gav inget alls. Lambdan ger inget värde tillbaka heller (ska vara 0-1 V med motorn på).

Sotiga stift tyder på för mycket bränsle, eller hur? Ingen signal från lambdan kan tyda på trasig sond, men den är ju bytt ..

Frågan är väl: varför finns det ingen referensspänning till lambdan? Hänger allt ihop med det?

Bränslereläet blir rätt varmt när motorn går. Ska det klicka i den när motorn går (det gör det inte) eller bara när man sätter på tändningen?

Vi börjar så. Någon kanske har svaret ...

Martin
av rid54
#778077
Lite osäker på vad du menar med referensspänning. Lambdasonden avger en spänning som mäts av ECU. Matning till en lambdasond är vanligen till värmningen (om den är värmd). Ditt fel låter på mig som fel i sensorn för kylvattentemp (motorstyrningen tror att motorn är kall hela tiden) eller en läckande kallstartsventil (om det finns en sådan).
av Deedum
#778109
Tack för svar!

Lambda-sonden får tydligen en referensspänning på 0,5 V när tändningen är på. Denna spänning pendlar sedan upp eller ned beroende på mängden syre i avgaserna när motorn går. Denna spänning saknas på min bil, både med tändningen på och med motorn igång.

Jag ska kolla tempgivaren. Är det den vid treans cylinder? Den har inget med mätaren på instrumentpanelen att göra väl?

Jag ska kolla kallstarten också. Jag tyckte att det klickade i den när jag gjorde testet med diagnosboxen (trycka in diagnosknappen tre gånger) men jag ska mäta den också.

Är det någon som vet vilka värden jag ska leta efter (volt eller ohm..) på tempgivaren och kallstarten? Jag kan säkert leta upp det annars.

Martin
av rid54
#778110
Hmm... Lambdasonden är en sorts "bränslecell"; den ger en spänning av sig själv (när den är varm nog...) som beror på skillnaden i syrehalt mellan uteluften och avgaserna. Den matas inte med signalspänning. Att spänningen varierar beror på styrprogrammet, som varierar bränslemängden så att lambdasignalen pendlar mellan 0,1 - 0,9 V (lite ungefär...). Får du ingen spänning från sonden, kan den vara dålig, avbrott i kablaget, eller så är det något med mätmetoden (hur många trådar går från sonden?). På många bilar är tempmätarens givare en annan än den som styr motorelektroniken.
av Deedum
#778113
Ok, jag läste i ett dokument jag hittade här (eller på 200klubben) att den gröna, skärmade, ensamma ledaren ska avge en spänning som går att mäta mot styrenheten när den inte är kopplad till sensorn. Och att man kan mäta signalen från sensorn med kabeln kopplad och motorn igång. Men det du skriver låter lika riktigt det också förstås. Jag har tre ledare alltså. En grön skärmad och två till förvärmningen.

M
av NilsO
#778115
Det stämmer att det finns en spänning på signalledningen från styrenheten på ca 0,5 V när sonden inte är uppvärmd (eller när sonden är urkopplad eller trasig).

Men om sonden inte alls fungerar får man en annan felkod (2–1–2, lambdasondsignal).

Nolla alla felkoder. Mät resistansen i sondens förvärmningselement (de två ledningar som inte är signalledningen) så att det inte är avbrott där. Starta motorn och låt den gå någon minut. Mät signalen från sonden (ska pendla). Mät så att sonden får förvärmningsspänning när motorn går. Om allt detta stämmer fungerar nog både sonden och styrenheten.

Fet blandning och de felkoder du fått kan bero på något så enkelt som avgasläcka mellan motorn och katalysatorn. Det som händer är att det dras *in* luft där och sonden "ser" en magrare blandning än vad motorn egentligen får.
av Deedum
#778131
Tack för mer info :)

Jag ska mäta detta. Ska känna efter läckage också. Jag vet att det läckte tidigare, men jag tror att vi fixade det då.

Nämnde jag att bilen är svårstartad när den är varm? Det låter som ett givarfel kanske ..?
av Deedum
#778532
Jag glömde ta med mig multimätaren idag så jag får mäta en annan gång.

Vad jag märkte idag dock var att det inte klickar i kallstartsventilen när jag gör diagnostestet (tre tryck på diagnosknappen). Insprutarna och tomgångsventilen klickar, men inte kallstarten. Jag hade tillgång till en voltmätare och kunde mäta upp 12 V mellan ena ledaren på kontakten till kallstartsventilen och jord med tändningen på. Den andra saknade spänning. Inget förändrades när diagnoslampan för kallstarten blinkade under testet.

Om det inte klickar, är ventilen sönder då? Kan man mäta resistens över ventilen? Ska det finnas konstant 12 V spänning på kontakten med tändning på?

M
av NilsO
#778601
Deedum skrev:Jag hade tillgång till en voltmätare och kunde mäta upp 12 V mellan ena ledaren på kontakten till kallstartsventilen och jord med tändningen på. Den andra saknade spänning.
Kallstartventilen får konstant +12V när tändningen är på, och jordas när den ska öppna av styrenheten. Mätte du alltså med kontakten lös? Isåfall är det antagligen som det ska, för voltmetern avslöjar inte om ledningen som saknar spänning "flyter" eller om den är jordad. Vore den jordad skulle ju kallstartspridaren stå öppen hela tiden. Man kan göra mätningen med ventilen inkopplad eller använda en testlampa istället.

Man kan mäta resistansen hos kallstartventilen. Den ska vara något tiotal ohm.

Kallstartventilen ska bara arbeta när det är riktigt kallt (-15°C står det i handboken; inte för att temperaturgivaren är så noggrann), och då bara precis vid start, tills motorn kommit igång. Därför kan man utan problem koppla bort den och plugga bränsleledningen dit i felsökningssyfte. Om den läcker eller står öppen borde man kunna få problem i stil med de du har, men jag vet inte om det är vanligt eller troligt.

Varför den inte klickar kan man ju fundera över. Den låter ungefär som de vanliga spridarna.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]