- tor 08 aug 2013, 22:51
#777269
Hej!
Så här är det (jag kan lite men inte tillräckligt om den här bilen):
VOLVO 244-883 GL / 1990 / LH 2.4
Lambda-lampan tänds med jämna mellanrum, återkommande felkoder: 1-1-3 och 2-3-1 (fet/mager blandning, lambdareglering)
Bilen sotar, luktar illa och drar bra över litern. Lambdasonden är bytt 2011.
Bilen har varit svårstartad och igår startade den inte alls. Boxen gav inga koder på 2an (inga blink alls alltså) men 1-1-1 på 6an. Jag kollade säkringar, stiften (jättesotiga), bränslepumpen i bagaget m.m. Till sist tog jag ut bränslereläet och satte tillbaka det, tryckte till kopplingarna på styrboxarna och bilen startade.
Idag kollade jag referensspänning till lambdan (ska vara 0,5 V med tändningen på), men den gav inget alls. Lambdan ger inget värde tillbaka heller (ska vara 0-1 V med motorn på).
Sotiga stift tyder på för mycket bränsle, eller hur? Ingen signal från lambdan kan tyda på trasig sond, men den är ju bytt ..
Frågan är väl: varför finns det ingen referensspänning till lambdan? Hänger allt ihop med det?
Bränslereläet blir rätt varmt när motorn går. Ska det klicka i den när motorn går (det gör det inte) eller bara när man sätter på tändningen?
Vi börjar så. Någon kanske har svaret ...
Martin
Så här är det (jag kan lite men inte tillräckligt om den här bilen):
VOLVO 244-883 GL / 1990 / LH 2.4
Lambda-lampan tänds med jämna mellanrum, återkommande felkoder: 1-1-3 och 2-3-1 (fet/mager blandning, lambdareglering)
Bilen sotar, luktar illa och drar bra över litern. Lambdasonden är bytt 2011.
Bilen har varit svårstartad och igår startade den inte alls. Boxen gav inga koder på 2an (inga blink alls alltså) men 1-1-1 på 6an. Jag kollade säkringar, stiften (jättesotiga), bränslepumpen i bagaget m.m. Till sist tog jag ut bränslereläet och satte tillbaka det, tryckte till kopplingarna på styrboxarna och bilen startade.
Idag kollade jag referensspänning till lambdan (ska vara 0,5 V med tändningen på), men den gav inget alls. Lambdan ger inget värde tillbaka heller (ska vara 0-1 V med motorn på).
Sotiga stift tyder på för mycket bränsle, eller hur? Ingen signal från lambdan kan tyda på trasig sond, men den är ju bytt ..
Frågan är väl: varför finns det ingen referensspänning till lambdan? Hänger allt ihop med det?
Bränslereläet blir rätt varmt när motorn går. Ska det klicka i den när motorn går (det gör det inte) eller bara när man sätter på tändningen?
Vi börjar så. Någon kanske har svaret ...
Martin