- fre 15 dec 2006, 12:32
*Spridarna "tickar" och man känner "tickarna" om man lägger handen/fingret på den!
*Tomgångsventilen sitter under insuget och när den testas så öppnas den helt och släpper helt. Man hör hur det "klonkar" i den då den når ändarna!
*Tändkablarna skall vara kopplade på följade sätt: Från fördelaren (sett framifrån) 1=tänstift längst bak (mot kupén), 2=tänstift näst längst bak, 3=tändstift längst fram (mot kylaren), 4=tändstift näst längst fram.
*Beträffande bränsle...på röret som "spridarna" är anslutna till, löper det en 10cm slangbit som är kopplad till en rund ventil. Koppla loss slangen (ventilsidan mot kupén) och koppla på en längre slang som går ner i en flaska! Det blir en högt tryck på bensinen! vrid på tändningen samtidigt som du kollar om det kommer bränsle i flaskan.
Gör gärna testet med spridarna först! Är det relät till spridarna som är dött så öppnar inte spridarna = motorn får inget bränsle!
Ander_s skrev:Tack för ditt engagemang JockeS.*Dom fyra "rören" med en kontakt är spridare!
Ska göra testet, några frågor dock för en novis. "Känn på spridarna" ? Vet inte ens var de sitter! Gissar att de sitter alldeles där de 4 "rören" går in i motorn på insugssidan, är det månne under där det sitter kontakter på resp insug? Ska jag bara hålla fingret på för att känna att nåt "händer" därinne?
Hur vet jag att tomgångsventilen arbetar?
Tänkte testa ytterligare några grejer (observera att bilen är stendöd, starmotorn går men inte inte minsta tendens till tändning):
*Gnista. Har hållt tändkabeln från tändspolen mot grenröret= gnista. Ska även kolla med ett löst tändstift på resp kabel. Om jag har gnista, kan jag utgå från att tändningen är ok eller kan ordningen vara fel? (vilket man knappst upptäcker med mänskligt öga..)
*Soppatillförsel, hur kollar jag att det kommer fram soppa? Hör pumpen under bilen och har full tank (så det borde väl inte göra nåt om pumpen i tanken är paj?). Vad skruvar jag lös under huven för att se om det kommer soppa? Gör jag som med skotern och skruvar ut stiften och kollar om de är sura eller? Beskriv gärna ganska detaljerat då jag inte kan alla delar under huven.
*Spridarna "tickar" och man känner "tickarna" om man lägger handen/fingret på den!
*Tomgångsventilen sitter under insuget och när den testas så öppnas den helt och släpper helt. Man hör hur det "klonkar" i den då den når ändarna!
*Tändkablarna skall vara kopplade på följade sätt: Från fördelaren (sett framifrån) 1=tänstift längst bak (mot kupén), 2=tänstift näst längst bak, 3=tändstift längst fram (mot kylaren), 4=tändstift näst längst fram.
*Beträffande bränsle...på röret som "spridarna" är anslutna till, löper det en 10cm slangbit som är kopplad till en rund ventil. Koppla loss slangen (ventilsidan mot kupén) och koppla på en längre slang som går ner i en flaska! Det blir en högt tryck på bensinen! vrid på tändningen samtidigt som du kollar om det kommer bränsle i flaskan.
Gör gärna testet med spridarna först! Är det relät till spridarna som är dött så öppnar inte spridarna = motorn får inget bränsle!
Tidigare ägare av en 945 GL, -91, B230FB, M47.
- By Majstro