Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
VolvoB20 skrev:
grabb85 skrev:Tror jag har bestämt mig nu, lutar åt en handdator med gps så kan man använda den till lite mer än bara gps men fråga när då om någon har några bra tips på en handdator som helst ska va vattentät och som har bra batteritid då jag även planerar att använda den ute en hel del.
Innan någon kan ge dig råd så måste du säga vad du ska ha den till och vad du vill använda den till tex

Var: Bara i bilen, i flera bilar, i båten, på cycklen, i fickan etc

Till vad: Ta dig till okända adresser med bilen, navigera i båten, hitta i svampskogen eller på londonsemestern, på fjället, vara snygg i bilen och impa på polarna vid kiosken.

Tålighet: vattentät, tappa i golvet, gå 18 timmar på batteriet?

Kombinationsfunktioner. Ren GPS eller en maskin som funkar som flera saker tex handdatorn, telefon, bluetooth, handsfree, musik/videospelare osv.

Om du lutar år handdator finns ju två huvudspår att välja på, handdator med inbyggd GPS, eller så kan du gå på valfri handdator med lös mottagare.
Jag tänkte ha den i bilen, på cykeln, min scooter och även när jag går till fots i skogen och så vilket jag gör mycket när jag fotar ibland.

så för min del så lutar det åt en handdator som är vattentät, ska gå 8 timmar på enbart batteri och vill man kan man köpa ett extra, vill inte ha några kablar eller liknande när jag springer runt med den så inbyggd gps är ett måste.
av levent_tr
finns ingen anledning och slänga mer än 10 000 kr på en org gps köp en navman eller tomtom för 3500 kr så kan du slänga den efter tre år då den känns lite gammal och ej uppdaterat jag har gjort misstaget och så sitter jag med en karta som jag tycker ser billig ut volvo bör fixa mer exklusiv och uppdaterat karta (föresten nån som vill köpa min hehehehe)
av Drogen
Antar att det är standard nu för tiden men kolla så du får "SIRF 3" chipset i mottagaren. Mycket högre känslighet och till viss del bättre nogrannhet. Jag kör med en iPAQ handdator och lös GPS. Handdatorn i en fast monterad hållare och GPS-mottagaren i handskfacket. Kommer att byta till en med lite bättre display och bättre batteritid snart (utan att byta bil... ;). Vilket som är bäst kan man strida om i evighet. det är användaren som avgör vilket som är "bäst". Jag använder min i min egen bil, hyrbil, klubbens dykbåt, polarnas bilar (sällsynt men...), till fots m.m. Köpte den för 2500 på blocket och den har funkat klockrent.

Sätt upp några punkter på hur du ska använda den, vilka funktioner du vill ha och vad det får kosta. Sedan tror jag det visar sig vilket som passar dig bäst. Personligen skulle jag välja en bil med RTI installerat från början och köpa en enkel bärbar för övriga ändamål. Jag skulle dock aldrig lägga +10000.- på en eftermonterad. Men det är ju jag det...
Användarvisningsbild
av CarMan
levent_tr skrev:finns ingen anledning och slänga mer än 10 000 kr på en org gps köp en navman eller tomtom för 3500 kr så kan du slänga den efter tre år då den känns lite gammal och ej uppdaterat jag har gjort misstaget och så sitter jag med en karta som jag tycker ser billig ut volvo bör fixa mer exklusiv och uppdaterat karta (föresten nån som vill köpa min hehehehe)
Läs hela trpden o döm inte andra efter dig själv.
självklart är det mycke mindre pengar att köpa en börbar. men den blir inte lika snuggt monterad & det kan ju vara värt en sklant.
en bärbar är lätt att stjäla, så man måste ta bort den hela tiden & detat blir ett extra moment, som är jobbigt, även detta kan vara värt pengar att slipa.
om man tar bort den så kan man ju bli lat o inte ta med den vid varje bilresa & då kan du ju heltplötsligt stå där utan GPS, när du för en gång skull behöver den. även här kan det vara dumsnålt att inte köpa den inbyggda.

jag försöker bara vända o vrida på allt, det är INTE bara fördelar mde det ena allternativet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kom ihåg att slänger du ut 20.000-30.000 kr på RTI så får du leva länge med den.

Har du en lös kan du ju byta ofta utan att det blir dyrt. Har varit i Japan och sett hur mycket som är på väg inom navi och skulle aldrig vilja bygga fast mig i något som redan är gammalt.

Mass kul saker på väg:

-Lösa navis kommer med gyro/g-mätare som håller reda på färden i tunnlar och parkeringshus (för er som ofta kör vilse där). Som bonus kan de spotta ur sig Acc-tider, g-krafter i kuvor, varvtider osv...

-Använder ni Goggle-Earh, Map24, Eniro, Hitta osv har ni säker sett hybridkartor där man kan mixa kartinfo med sattelitbilder, även det på väg in i navigatorerna.

-Gallileo EUs eget "GPS-system" som ska klara ned till cm-noggranhet

-Mängder av nya navigationsvyer, allt från den klassiska lutande-3d till varianter där Schwartsenegger eller Uma Thruman springer framför bilen på skärmen och läser upp gatunamnen och det är bara att följa efter dessa för att hitta rätt.

Inte allt är praktiskt men tilltalar väl tekniknördar som har navi trots att de bara kör till jobbet och hem.

Har man då en portabel är det ju lätt att byta upp sig.
Användarvisningsbild
av CarMan
köp inte dyra aluminium fälgar, då är du ju fast vid att köpa en lika dan bil, för annars kan du ju inte flytta med fälgara. det är ju inte gratis att köpa nya fälgar, så skippa det, det är inte vär pengarna.

köp defenetivt ingen vinge till bakluckan, den är ju lackad i bilens färg & du kan inte ta med dig den utan att det lämnar stora fula hål i gamla bilan. detenetivt en dålig investering.

------------------

eller har vi olika verderingar om vad som är "värt" att lägga pengar på?

en RTI går ju ialla fall att andvände, en vinge/färlgar ser man inte när man kör, endast när man står o tvättar bilen eller vill "impa" på grannen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:köp inte dyra aluminium fälgar, då är du ju fast vid att köpa en lika dan bil, för annars kan du ju inte flytta med fälgara. det är ju inte gratis att köpa nya fälgar, så skippa det, det är inte vär pengarna.

köp defenetivt ingen vinge till bakluckan, den är ju lackad i bilens färg & du kan inte ta med dig den utan att det lämnar stora fula hål i gamla bilan. detenetivt en dålig investering.

------------------

en RTI går ju ialla fall att andvände, en vinge/färlgar ser man inte när man kör, endast när man står o tvättar bilen eller vill "impa" på grannen...
Bra liknelse där CarMan. Det känns ofta som feta fälgar, flygplansvinge på luckan och RTI hör till bilstylingens område.

Jag åker flera ggr med yrkesförare varje vecka men har nog aldrig sätt vare sig RTI, Feta fälgar eller stora vingar hos dessa.

Däremot har 95% av yreksförarena jag möter en navigator i sina fordon, så behovet finns där.

Orignalfälgar, standard aerodynamik och en portabel navi för några tusen tar dig dit du ska effektivt och bekvämt.

Men viss är det kul att styla bilen och lägga 20000 på RTI, 20000 på fälgar och 20000 på vingar men det gör man av helt andra skäl än ekonomi eller funktion.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:köp inte dyra aluminium fälgar, då är du ju fast vid att köpa en lika dan bil, för annars kan du ju inte flytta med fälgara. det är ju inte gratis att köpa nya fälgar, så skippa det, det är inte vär pengarna.

------------------

Bra liknelse där CarMan. Det känns ofta som feta fälgar, flygplansvinge på luckan och RTI hör till bilstylingens område.

Jag åker flera ggr med yrkesförare varje vecka men har nog aldrig sätt vare sig RTI, Feta fälgar eller stora vingar hos dessa.

Däremot har 95% av yreksförarena jag möter en navigator i sina fordon, så behovet finns där.

Orignalfälgar, standard aerodynamik och en portabel navi för några tusen tar dig dit du ska effektivt och bekvämt.

Men viss är det kul att styla bilen och lägga 20000 på RTI, 20000 på fälgar och 20000 på vingar men det gör man av helt andra skäl än ekonomi eller funktion.
det jag menar är att många av dom grejor man köper till bilen gör man inte för att man måste ha dom, utan för att man vill kostapåsig. det samma gäller ju orginal RTI, dn är inte billigast, men den är Colast. alla vill ha den , men man har bra undanflykter till varför man inte köpte den.

anledningen till att nästan alla idag har en bärbar navigator, är inte för att behovet är stort, utan för att den är ball & kostar en lagom mycke, den är altså lika onödig som allt annat.
(du kommer långt i an KA 1,1 men specielt ballt är det inte)

vi ska inte sitta här o tala om vad trådskaparen tycker är dyrt eller onödigt. vi kan bara tipsa om för & nackdelar, så får han själv bestämma
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå
vi ska inte sitta här o tala om vad trådskaparen tycker är dyrt eller onödigt
Det var ju exakt det som trådskaparen frågade om, och vad nästan alla RTI trådar handlar om, är det värt pengarna/jobbet. Så här skriver trådskaparen och vill ha synpunkter:
Så nu till sista frågan, är det värt det? vad har ni för erfarenheter av Volvo´s RTI? är den mycket bättre/sämre än de bärbara som går att köpa för några tusenlappar, ska man lägga ner allt ihop och köpa sig en bärbar gps på siba eller liknande eller är det värt pengarna att eftermontera volvo´s?
Sen har vi nog rätt skilda uppfattningar om RTI
den är Colast. alla vill ha den , men man har bra undanflykter till varför man inte köpte den
Tycker Volvos Stereo/Telefon/RTI känns grymt mossig. Kolla på tex en Alpine med Stereo/DVB-T/Video/Navi. Den är ju 100ggr coolare. 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
vist han kanske skrev -är det värt det-
men jag tänker direkt tänken att är upp till var o en.

jag käner en som slängde på 22" hjul på sin XC90 & han tyckte det var värt det, betyder det att allatycker det är värt pengarna? nä knapast.
fram med fakta o låt trådskaparen göra sin bedömning

(men vist såg XC90:n grym ut...)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]