Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av morgun
Hej!
En polare till mig har precis köpt en 740 -90, riktigt fin. Men enda irriterande felet är att servon är trög, om den ens fungerar. Jag har själv en 740 som servon är mkt bättre på, så jag vet ju hur det ska kännas. Ibland är den lite bättre, men aldrig lika lätt som den ska vara.

Så innan några dyra delar börjar bytas, tänkte jag att man skulle testa och byta servo-oljan, eftersom den inte är röd utan gråsvart - ser riktigt tråkig ut.

Är de svårt, är det bara att lossa slangklämman nere vid servopumpen, eller är der lite mer avancerat??

Har erfarenhet av att byta kylarvätska, men inte mer än så :???:

Uppskattar all hjälp jag kan få :D
Användarvisningsbild
av eccy243
Det underlättar att vara två när man gör detta. Lossa returslangen som går mellan styrväxeln och servobehållaren. Lossa den vid servobehållaren. Rikta slangen ner i nån spilloljebalja. Starta motorn. Fyll på olja samtidigt som motorn går. Fortsätt fyll på olja ända tills oljan som kommer ur slangen är hög-röd. Då stoppar du motorn, återmonterar slangen på servobehållaren. Sedan efterfyller du olja i behållaren. Klart!
av morgun
Schysst :D ! Låter ju inte alls helt omöjligt, tack! Ska nog göra de ikväll på polarens bil. Jag hör av mig om jag stöter på fler problem... :P
av lennart lundberg
Hej Morgun!

Hoppas att det räcker med att byta olja om inte………..
Jag har haft en Volvo 740 –90 med ett liknande problem. Det gick trögt åt en hållet ibland och felet försvann efter ett par hundra meter. Efter mycket letande och prövningar med det ena och det andra samt nya packningar i kuggstångstyrningen så fann jag felet. Felet var en ventil som inte satt rätt i höjd.
Det finns något som man kallar för pinjongen även i en kuggstångstyrningen. Det är den delen som rattaxeln sitt fast i och går ner i kuggstångstyrningen. Den satt lite för lågt ner vilket gjorde att teflontätningarna inte öppnade och stängde på rätta tider innan oljan fick rätt viskositet. Teflontätningarna går inte att byta och finns därför ej att köpa.
Det jag gjorde var att lägga en tunn bricka mellan muttern och kullagret eller om det var andra siden om kullagret som sitter i änden på pinjongen. Mutter sitter bakom en bricka på senare utförande eller bakom ett skruv lock på äldre modeller.
Detta avhjälpte felet på min kuggstångstyrningen. Jag kan ha missat något för det var år –96 som jag gjorde detta. Var försiktig med tätningarna för rep. satsen var dyr.

Lennart 960
av lennart lundberg
Hej igen Morgun!

Jag måste rätta mig själv angående det jag skrev i går. Brickan måste jag ha satt ovanför det nedre lagret och inte mellan mutter och lagret. Det sistnämnda ger ingen skillnad. Var försiktig när du tar upp pinjongen om du tänker pröva med en tunn bricka.

Lennart 960
av morgun
Det löste sig! Det räckte med att byta olja, om man nu kan kalla det olja det var mer som lera :P, och bränt luktade den också...
Tack ändå Lennart.
av lennart lundberg
Hej igen Morgun!

Det var roligt att hör att det löste sig så enkelt. Grattis!

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter intressant med att shimsa pinjongen... Jag hade en 745:a som var sån, trög åt ett höger i början. Oljebyte hjälpte ett tag, sen var det likadant. När jag bytte bromsbelägg och vred ut fulla rattutslag för hand var det också bra ett tag efter.

Men nu har jag sålt bilen, till mitt ex :twisted:

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]