Vix skrev:
Har provat att spraya startgas och vikit slangen mellan luftrör och tomgångsmotor samt rengjort denna och kollat slangar och inget fel där.
Om allt är riktigt ska motorn mer eller mindre stanna om du "kniper" åt slangen (lättast den som sitter på sidan, inte den under). Jag har satt dit slangklamrar på alla positioner (även till oljefällan).
Vix skrev: Har även haft loss spjällhuset och justerat spjällägesgivaren och spänt skruvarna till spjället lite, då de var lite lösa, men utan framgång
Problemet jag hade var ju att skruvarna till spjället lossnat. Jag "tog isär" spjällhuset Tog ut spjället och axeln. Ordentlig rengöring (Scotch Brite) först och sedan fin smärjelduk (slitkanterna). Spjället var ganska slitet (man kunde se var axeln sitter i ytterkant på spjället) Filade försiktigt bort dom kanterna och vände spjället (skulle kanske varit ett nytt). När jag sedan monterade tillbaka spjället, så skruvade jag ut stoppskruven, centrerade spjället så gott det går, monterade skruvarna med Locktite, och innan jag drog fast skruvarna, knackade jag försiktigt på spjället så det verkligen är riktigt stängt. Där ska i princip inte slippa igenom något ljus, men i praktiken "sipprar" det igenom lite. Sedan justerade jag stoppskruven till ¼ varv (16V motorn ska vara så) och justerade spjällkontakten. Och det har fungerat sedan dess. Klämmer jag på slangen till tomgångsmotorn, dör motorn direkt, innan gick den nästan som vanligt.
Jag har också bytt oljefällan (den var trasig, fattadet minst 10 cm längst ner), då fick jag lyfta på insugs röret (på 16Vmotorn får man inte ut fällan annars) så den packningen är ny (var inget fel på den gamla). Veckan efter detta "strulade" det igen (tomgång c:a 1000rpm) då spände jag fjädern till axeln ett varv till (kanske hade den varit så från början). Ha bara koll på staget från gasvajern. Den kan bli för lång när gasspjället ändrar läge. Justera alltid stoppskruven med staget bortkopplad.
Mvh
Lennart