Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Jag har tagit bort mitt spjäll helt, nu under sommaren är det ju onödigt.
Jag har motor och kupevärmare (fortfarande en timme på morronen) hela vintern både på jobbet och hemma. Då behöver man kanske inte den alls ;-//

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev:Nej ta bort den du och prova utan, blir nog bara bättre.
Nu har jag tankat 2ggr sedan sist, och den ligger fortfarande kvar på c:a 1,1l/mil. Har semester nu och frugan ska till Köpenhamn med svågerns sambo och barn (tjejer allihop) i morron, så då ska jag "ta tag" i den gamle igen. Ska byta kamrem och titta närmare på luftintaget (e.v plocka bort). Har hon tur, blir det olja och filter byte också (på Volvon alltså). Behöver man ta bort kylare för kamremsbytet,eller? Har bytt på 8V motorn (dock ej 740) utan att ta bort den. Ser ju ut att vara gott om plats. Kör fortfarande utan AC, men nu börjar det bli varmt.
:-/O/
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SA4AQS skrev: Kolla i insugsslangen mellan lmm och spjällhus om det sitter någon plast med skumgummi runt den hade deformerats på min brors 16V.
Slangen ser helt ok ut, man varför så "komplicerad". Är det någon form av "insugningsljuddämpare",eller?
SA4AQS skrev:Jag har tagit bort mitt spjäll helt, nu under sommaren är det ju onödigt.
Har plockat bort "allt" där nu. Bara ett "stort hål" nu. Får se vad det gör, ska "bara" sätta i kamremmen och allt det andra jag jag har köpt. Kan ta lite tid, jag ska ha semester också. Behöver inte bilen förrän om 4 veckor. Funderar på att göra ett "eget patent" med det. Sätta slangen från grenröret direkt in i filtret på vintern. Så stort som "hålet" i luftfilter är nu får den säkert en "lagom mix" utan spjäll.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Har plockat bort "allt" där nu. Bara ett "stort hål" nu. Får se vad det gör, ska "bara" sätta i kamremmen och allt det andra jag jag har köpt. Kan ta lite tid, jag ska ha semester också. Behöver inte bilen förrän om 4 veckor.
Tillbaka på jobbet :( . Var och tankade i morse, den går "som ett skott", så kamremmen har kommit rätt i alla fall efter lite "strul". Läs gärna Kamremsbyte B234F. 1,07l/mil, ungefär samma som innan. Har varit lite motorväg körning (120 - 140km/t ) i c:a 6mil av 14 körda mil sedan förra tankningen innan midsommar. Så det är väl godkänt i alla fall. Nästa steg är att prova Biltemas justerbara BTR. Dom hade inte "fått in den" än (i Halmstad i alla fall) sist jag var där.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Hej.
Du har ju svarat några hjälpande inlägg i min tråd angående tomgången på min b234 och jag har nu läst hela den här tråden och det verkar som att vi har haft samma fel. Jag är därför mycket intresserad av att veta lite mer ingående om hur du gjorde för att "justera" ditt spjäll. Jag har ingen aning om vad min bil dricker då varken tankmätare eller trippmätare fungerar (till mitt stora förtret) men antar att den dricker endel.
Jag har också lite problem med att den missar lite, mest på tomgång men inte så farligt.
Har provat att spraya startgas och vikit slangen mellan luftrör och tomgångsmotor samt rengjort denna och kollat slangar och inget fel där. Har även haft loss spjällhuset och justerat spjällägesgivaren och spänt skruvarna till spjället lite, då de var lite lösa, men utan framgång. Enda gången det har hänt något är när jag har dragit kontakten till tempgivaren under 1:an. Då går tomgången ner till hyfsat normalt, dock något ojämn. Det ska sägas att när bilen är kall har den normal tomgång.
Har inte kännt av rappheten än i denna motor men hoppas få göra det snart. Känns nästan slöare (eller iallafall lika slö) än min gamla b230f på 115 åsnor.
Hade inga felkoder sist jag kollade iaf.

Mvh Vix
Användarvisningsbild
av lennarte
Vix skrev:
Har provat att spraya startgas och vikit slangen mellan luftrör och tomgångsmotor samt rengjort denna och kollat slangar och inget fel där.
Om allt är riktigt ska motorn mer eller mindre stanna om du "kniper" åt slangen (lättast den som sitter på sidan, inte den under). Jag har satt dit slangklamrar på alla positioner (även till oljefällan).
Vix skrev: Har även haft loss spjällhuset och justerat spjällägesgivaren och spänt skruvarna till spjället lite, då de var lite lösa, men utan framgång
Problemet jag hade var ju att skruvarna till spjället lossnat. Jag "tog isär" spjällhuset Tog ut spjället och axeln. Ordentlig rengöring (Scotch Brite) först och sedan fin smärjelduk (slitkanterna). Spjället var ganska slitet (man kunde se var axeln sitter i ytterkant på spjället) Filade försiktigt bort dom kanterna och vände spjället (skulle kanske varit ett nytt). När jag sedan monterade tillbaka spjället, så skruvade jag ut stoppskruven, centrerade spjället så gott det går, monterade skruvarna med Locktite, och innan jag drog fast skruvarna, knackade jag försiktigt på spjället så det verkligen är riktigt stängt. Där ska i princip inte slippa igenom något ljus, men i praktiken "sipprar" det igenom lite. Sedan justerade jag stoppskruven till ¼ varv (16V motorn ska vara så) och justerade spjällkontakten. Och det har fungerat sedan dess. Klämmer jag på slangen till tomgångsmotorn, dör motorn direkt, innan gick den nästan som vanligt.
Jag har också bytt oljefällan (den var trasig, fattadet minst 10 cm längst ner), då fick jag lyfta på insugs röret (på 16Vmotorn får man inte ut fällan annars) så den packningen är ny (var inget fel på den gamla). Veckan efter detta "strulade" det igen (tomgång c:a 1000rpm) då spände jag fjädern till axeln ett varv till (kanske hade den varit så från början). Ha bara koll på staget från gasvajern. Den kan bli för lång när gasspjället ändrar läge. Justera alltid stoppskruven med staget bortkopplad.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:
Vix skrev:
Har provat att spraya startgas och vikit slangen mellan luftrör och tomgångsmotor samt rengjort denna och kollat slangar och inget fel där.
Om allt är riktigt ska motorn mer eller mindre stanna om du "kniper" åt slangen (lättast den som sitter på sidan, inte den under). Jag har satt dit slangklamrar på alla positioner (även till oljefällan).
Vix skrev: Har även haft loss spjällhuset och justerat spjällägesgivaren och spänt skruvarna till spjället lite, då de var lite lösa, men utan framgång
Problemet jag hade var ju att skruvarna till spjället lossnat. Jag "tog isär" spjällhuset Tog ut spjället och axeln. Ordentlig rengöring (Scotch Brite) först och sedan fin smärjelduk (slitkanterna). Spjället var ganska slitet (man kunde se var axeln sitter i ytterkant på spjället) Filade försiktigt bort dom kanterna och vände spjället (skulle kanske varit ett nytt). När jag sedan monterade tillbaka spjället, så skruvade jag ut stoppskruven, centrerade spjället så gott det går, monterade skruvarna med Locktite, och innan jag drog fast skruvarna, knackade jag försiktigt på spjället så det verkligen är riktigt stängt. Där ska i princip inte slippa igenom något ljus, men i praktiken "sipprar" det igenom lite. Sedan justerade jag stoppskruven till ¼ varv (16V motorn ska vara så) och justerade spjällkontakten. Och det har fungerat sedan dess. Klämmer jag på slangen till tomgångsmotorn, dör motorn direkt, innan gick den nästan som vanligt.
Jag har också bytt oljefällan (den var trasig, fattadet minst 10 cm längst ner), då fick jag lyfta på insugs röret (på 16Vmotorn får man inte ut fällan annars) så den packningen är ny (var inget fel på den gamla). Veckan efter detta "strulade" det igen (tomgång c:a 1000rpm) då spände jag fjädern till axeln ett varv till (kanske hade den varit så från början). Ha bara koll på staget från gasvajern. Den kan bli för lång när gasspjället ändrar läge. Justera alltid stoppskruven med staget bortkopplad.

Mvh
Lennart
Ok. Tack. Hoppas jag också lyckas få det att lira. Min motor dör nästan också direkt när jag klämmer den slangen. Har också nya slangklämmor överallt. Det är inte mycket ljus mellan spjäll och spjällhus men liite sipprar det nog på något ställe. Jädrar vad känsligt det ska vara då :???: . Fjädern är ganska styv men kanske inte skadar att ta den lite grann till då? Ska iaf. prova att byta givaren också och se om nånting händer.

Tack igen.
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade också problem med läck på vakuum sidan. Har pluggad slangen som går till vakuumtanken under stötfångaren fram. Det var läck någonstans där fram. Där går en likadan slang som till servon till bromsarna från främre delen av insugningsröret. Den går ner till ett T-rör där en klenare slang går in i kupén för reglering av värmereglagen och en (lika grov som den på insugningsröret) går till vakuumtanken i fören. Värmereglagen fungerar ändå, kanske inte vid långvarig acceleration, men vid "normal körning fungerar det.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]

Har ingen aning dessvärre :-)