Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

bosv skrev: Kan nu tillägga att säljaren tog på sig hela reparationen. Hade ju bara haft bilen en vecka och kört 15 mil.
Det kan inte blivit billigt för dom. Byte av tank och armatur inkl mätare pump. Alla bränsleledningar. Högtryckspumpen med fördelningsrör och alla insprutare.

Men ska det här verkligen behöva vara ett problem idag. Trodde att filtret ska ta bort alla partiklar som inte hör hemma i insprutningssystemet.
Vet inte tillräckligt men man kan ju spekulera i att små bakterier som passerar filtret och bara förbränns när man kör regelbundet. Vid längre stillestånd
växer de till sig mellan filter och spridare. Fast då borde ju inte bilen gå 15 mil innan stopp.
Verkar vara ett problem som bensinbolag och biltillverkare bör lösa.
Inte dåligt, eller billigt för dom, att byta hela systemet nästan.

När jag råkade ut för mitt problem blev jag varnad att spridarna kunde tagit skada osv. Men tydligen har filtren gjort sitt jobb. Körde 2,5 år med den efter det. Det som hände var att filtret blev igensatt av gegga och fruset vatten (det var vinter).
Fanns inget annat för dom att göra än att stå för allt. Felet var ursprungligt och dom var tvugna enligt lag att stå för det. (Även om du hade kört 500 mil och det tagit 5 månader. Konusmentköplagen)

Jag gissar att det samlats en gegga av bakterierna långt ner i tanken och att när du kört så har det rörts omkring och hamnat i ledningarna och så.. då är det inte konstigt att det kunnat ta 15 mil. Dieseln som "låg" ovanpå var säkert okej.
Se länken nedan

Detta fenomen inträffade inte med diesel utan tillsatser. Vi kan tacka våra politiker för att de finns bio-tillsatser i diesel här i Sverige. En annan sak är att när jag tankar diesel i Tyskland så ökar räckvidden samt att jag upplever att bilen går bättre. Tror att energi innehållet är några procent högre i Tyska dieseln.
våran diesel är ju bara kemikalier nästan. när du fick gammal riktig diesel på kläderna så var dom förstörda, lukten gick inte bort, men dagens diesel är som bensin, vänta en stund och dieseln har dunstat. så ja, bilar som går på riktig diesel går mycket bättre och mår bättre än våran mack diesel
Skönt att det ordna sig för dig och att Volvo gjorde en så seriös repration av bilen.
Har mycket svårt att tro att man råkar ut för såna här problem om man kör mack diesel.

Dom som råkat ut för det här med bakterier i dieseln. Är dom bilarna tankade på mack verkligen eller på annan diesel??

Är ju väldigt vanligt med att diesel bilar körs på all möjlig konstig diesel. Som ingen vet vart den kommer ifrån, men billig eller rent av gratis i många fall då den ingår som löneförmån för en del.

Vet en som kör på någon sort bunker diesel där det lyser varningslampor i bilen när man kör på den osar en hel del med men den är ju gratis så det får gå ändå.

Känner en som har ett företag med typ 10 diesel bilar som bara körs på sommaren och aldrig hört något om bakterier i tanken på dom trots att dom stått 6-8 månader utan start. Står dock i varm garage. Tankade på Shell.

En annan vän som gillar diesel och köper nya bilar ibland men säljer aldrig dom gamla. Han har aldrig heller sagt något om problem med bakterier trots att vissa av hans diesel bilar ståt uppåt ett år utan start av dom. Han har en nu som han ska starta upp efter 1,5 år ska kolla noga om han får något problem med den. Dessa bilar står ute i hans trädgård. Han tankar bara på mack nu mer tror han kör OKQ8.
För körde han någon konstig röd fartygs diesel i sina bilar men han har inga kontakter kvar nu mer på sånt.

Men vad vet jag kör inte diesel själv. Men aldrig hört någon polare som kör sina diesel bilar på mack diesel ha detta problem.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis: Om du läser igenom länkarna i den här tråden en gång till så förstår du att boven i dramat heter Vatten!
Det handlar inte om varifrån dieseloljan kommer eller vem som har levererat. Sporer och mikrober finns hela tiden i våran luft, överallt. Men dom behöver vatten för att utvecklas. Mat tar dom från dieseloljan och trivs med det. Man kan förmodligen lagra dieselolja i flera tiotals år, men då måste den vara vattenfri. Och som Shell säger i sin förklaring, när dieseloljan lämnar raffinaderiet är den bakteriefri. I tillverkningsprocessen är det så varmt att inga bakterier eller andra mikrober kan överleva där. Dom kommer först i nästa hanteringsled med hjälp av vatten.
Det räcker ju då med en tank som inte är helt tät, och inte fylld, för att det ska bildas kondens när luften växlar i temperatur. Ska man låta en bil (eller annat fordon med tank) stå ett tag är har jag alltid hört att det är bra att ha så full tank som möjligt, just för att minska möjligheten för att det ska bildas kondensvatten i tanken.
Men så länge man göra av med bränslet och tankar nytt så försvinner ju också en andel vatten ut ut tanken med avgaserna också.. Plus att kör man typ varje dag rörs det kanske om tillräckligt för att inte bakterierna ska tycka det är så trevligt att föröka sig. :D
Olja har ju en tendens att flyta på vatten, eller finns det additiv i dieseln för detta?

/Martin
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]