- tor 18 jul 2013, 09:51
När jag råkade ut för mitt problem blev jag varnad att spridarna kunde tagit skada osv. Men tydligen har filtren gjort sitt jobb. Körde 2,5 år med den efter det. Det som hände var att filtret blev igensatt av gegga och fruset vatten (det var vinter).
bosv skrev: Kan nu tillägga att säljaren tog på sig hela reparationen. Hade ju bara haft bilen en vecka och kört 15 mil.Inte dåligt, eller billigt för dom, att byta hela systemet nästan.
Det kan inte blivit billigt för dom. Byte av tank och armatur inkl mätare pump. Alla bränsleledningar. Högtryckspumpen med fördelningsrör och alla insprutare.
Men ska det här verkligen behöva vara ett problem idag. Trodde att filtret ska ta bort alla partiklar som inte hör hemma i insprutningssystemet.
Vet inte tillräckligt men man kan ju spekulera i att små bakterier som passerar filtret och bara förbränns när man kör regelbundet. Vid längre stillestånd
växer de till sig mellan filter och spridare. Fast då borde ju inte bilen gå 15 mil innan stopp.
Verkar vara ett problem som bensinbolag och biltillverkare bör lösa.
När jag råkade ut för mitt problem blev jag varnad att spridarna kunde tagit skada osv. Men tydligen har filtren gjort sitt jobb. Körde 2,5 år med den efter det. Det som hände var att filtret blev igensatt av gegga och fruset vatten (det var vinter).