SubMarine skrev:Jag lät en kylfirma läcksöka och tömma systemet, sen bytte jag torkfilter och packningar till kompressor och kondensor samt chimsade kompressorn och fick den sedan läcksökt och fylld av kylfirman igen. Tror jag betalade 2000kr totalt inkl alla delar. Man behöver köpa ett springlock-verktyg för att separera torkfiltret från en slangkoppling. Jag köpte mitt på autoexperten.
Att göra jobbet själv - om man kan det - sparar ju naturligtvis pengar. Problemet med ditt upplägg här är torkfiltrets funktion. Ett torkfilter av den typ som sitter i dessa Volvos är att mängden fuktupptagande gel som finns i torkfiltret är ganska liten och torkfiltrets uppgift är både att koka av oförångat köldmedium innan det når kompressorn (därav dess storlek - större än torkfilter för expansionventilsytem) och att separera ut fukt ur köldmediet.
Nya torkfilter levereras plomberade med skyddande kvävgas i filtret. När förseglingen bryts börjar gelen omedelbart att uppta fukt från luften den nu kommer i kontakt med. Den processen fortsätter tills gelen är mättad och inte kan ta upp mer fukt. Den gränsen brukar nås efter ca 30 minuter och därför bör torkfiltret monteras omedelbart när förseglingen brutits. Då påbörjar man även vakuumsugning för att inte torkfiltret ska ta upp mer fukt. Så även ett nytt och på utsidan oklanderligt blänkande torkfilter kan på insidan ha mist sin absolut viktigaste funktion - att ta upp fukt ur köldmediet - om man slarvar med tiden. Nu kan detta ju ses som överkurs och lite besserwisser-stuk, men om man betalar över 500 kr för ett torkfilter så kan det vara bra att veta detta innan man öppnar filtret. :-O)