Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d98josu
Mitt torkfilter till AC har börjat läcka och det kommer ut gulgrön vätska i långsam takt, AC kyler fortfarande. Vad kostar det att byta av torkfilter på min S70? Har sett att själva filtret ligger på under 500 kr på nätet.

Kan man göra det själv utan att sabba systemet med fukt o liknande? Nån firma i lund/malmö som rekommenderas?

Med vänlig hälsning, johan
d98josu skrev:Mitt torkfilter till AC har börjat läcka och det kommer ut gulgrön vätska i långsam takt, AC kyler fortfarande. Vad kostar det att byta av torkfilter på min S70? Har sett att själva filtret ligger på under 500 kr på nätet.

Kan man göra det själv utan att sabba systemet med fukt o liknande? Nån firma i lund/malmö som rekommenderas?

Med vänlig hälsning, johan
Rör inget på din AC! Det är inte att rekommendera alls. Hör av dig till http://www.acbilfix.se/ i Malmö i stället (har fått mycket goda kundomdömen på Gula Sidorna av många kunder). Du bör räkna med 2000-2500 kr för jobbet. Och bra verkstäder vet att de kan ta bra betalt, så priset är en indikation. Be att få ett kostnadsförslag om du tar med dig bilen dit. :-)-)
Bilia tog 4000kr för mig, detta inkluderade även ett nytt rör/slang.

Inget jobb man gör själv.
I systemet så är det flytande vätska, men när det når atmosfärstryck så kokar det och blir gas.
Har för mig att det blir -250grader
Jag räknade på att endast torkfiltret måste bytas och fyllning av systemet. Om ett rör måste bytas åker ju priset upp ca 1500 kr utan problem. Jag har hört att malmöfirman även ligger helt ok i pris och är även mycket mån om kunden, vilket ju är ett extra plus på alla sätt och vis. Så det blir spännande att höra hur det gick där...
Jag lät en kylfirma läcksöka och tömma systemet, sen bytte jag torkfilter och packningar till kompressor och kondensor samt chimsade kompressorn och fick den sedan läcksökt och fylld av kylfirman igen. Tror jag betalade 2000kr totalt inkl alla delar. Man behöver köpa ett springlock-verktyg för att separera torkfiltret från en slangkoppling. Jag köpte mitt på autoexperten.
Andreasace skrev:Bilia tog 4000kr för mig, detta inkluderade även ett nytt rör/slang.

Inget jobb man gör själv.
I systemet så är det flytande vätska, men när det når atmosfärstryck så kokar det och blir gas.
Har för mig att det blir -250grader
R134a kokar vid -26,3 grader C i normalt atmosfärstryck. Om man mixtrar med sin AC kan man alltså få brännskador på hud och i ögonen om systemet öppnas av misstag. Når gasen eller vätskan heta ytor (grenrör, turbohus etc) bildas fosgen som var en stridsgas under WW1. Då blir man knockad kan jag säga av egen erfarenhet.
SubMarine skrev:Jag lät en kylfirma läcksöka och tömma systemet, sen bytte jag torkfilter och packningar till kompressor och kondensor samt chimsade kompressorn och fick den sedan läcksökt och fylld av kylfirman igen. Tror jag betalade 2000kr totalt inkl alla delar. Man behöver köpa ett springlock-verktyg för att separera torkfiltret från en slangkoppling. Jag köpte mitt på autoexperten.
Att göra jobbet själv - om man kan det - sparar ju naturligtvis pengar. Problemet med ditt upplägg här är torkfiltrets funktion. Ett torkfilter av den typ som sitter i dessa Volvos är att mängden fuktupptagande gel som finns i torkfiltret är ganska liten och torkfiltrets uppgift är både att koka av oförångat köldmedium innan det når kompressorn (därav dess storlek - större än torkfilter för expansionventilsytem) och att separera ut fukt ur köldmediet.

Nya torkfilter levereras plomberade med skyddande kvävgas i filtret. När förseglingen bryts börjar gelen omedelbart att uppta fukt från luften den nu kommer i kontakt med. Den processen fortsätter tills gelen är mättad och inte kan ta upp mer fukt. Den gränsen brukar nås efter ca 30 minuter och därför bör torkfiltret monteras omedelbart när förseglingen brutits. Då påbörjar man även vakuumsugning för att inte torkfiltret ska ta upp mer fukt. Så även ett nytt och på utsidan oklanderligt blänkande torkfilter kan på insidan ha mist sin absolut viktigaste funktion - att ta upp fukt ur köldmediet - om man slarvar med tiden. Nu kan detta ju ses som överkurs och lite besserwisser-stuk, men om man betalar över 500 kr för ett torkfilter så kan det vara bra att veta detta innan man öppnar filtret. :-O)
av xxargs
nej - det är små keramiska kulor av zeolit i en påse som ligger i receivern som suger fukten och för att få ut all fukt igen så måste man pumpa till under 100 micron (< 0.1 mBar) och samtidigt värma zeoliten 250-300 grader C innan man får ut all fukt. Fukten sitter väldigt hårt bunden och du skulle behöva komma ned närmast till radiorörsvakum innan det börja dunsta ut igen vid rumstemperatur och det skulle ta väldigt lång tid (många år) i torktid.

nu tål inte torkfiltret så hög temperatur då zeoliten är i en tyg eller syntettygpåse inne i filtret oftast och skulle smälta och kola om man försökte sig på med 200 - 300 graders uppvärmning.

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]